SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Trådløs Web tilslutning
06-02-2013, 10:00
Besked: #1
Carsten H Offline

Trådløs Web tilslutning
Hej alle. Jeg er helt ny her så dette er mit første indlæg.

Jeg har fået monteret 30 stk. Mono 195W paneler og på mandag kommer de og opsætter inverteren som er en SMA 5000 Tl. Lyder den dimensionering iøvrigt fornuftig? A-hus med 45 graders hældning stik syd.

Jeg vil gerne have adgang til inverteren fra internettet uanset hvor jeg befinder mig. Det skulle ifølge leverandøren være muligt ved at trække et netværkskabel fra Inverteren hen til min router.

Da jeg helst vil være fri for at trække kablet da Inverteren skal sidde i garagen vil jeg høre om I kender til at man kan koble den til trådløst.
Kan man bruge en trådløs router eller lignende? Der er ca. 12 meter mellem router og dér hvor inverteren skal sidde.

Har set på denne: https://eshop.atea.com/dk/m4n?_dl=1&_loc...viewMode=3

Kan sådan een anvendes?

Håber at nogen af jer kan give mig et godt råd her og måske er det aktuelt for andre.

Mange tak!
Find
Citér
06-02-2013, 10:16
Besked: #2
ynwa Offline

RE: Trådløs Web tilslutning
Ja det du skal have fat i en repeater, så den du linker til der kan du godt bruge.
Men jeg syntes da ikke at du skal til at bore hul i din firewall bare for at se på en simple web inferface på din inverter som kører på port 80, dvs ukrypteret.
I stedet skal du sende dine log data du på nettet, til nogen der tilbyder det og dem er der mange af

http://sol.ynwa.dk/
Find
Citér
06-02-2013, 10:24
Besked: #3
Carsten H Offline

Det lyder interessant ynwa. Hvordan sender man sine log data? Kræver det ikke stadig en forbindelse til min router?
Jeg opholder mig flere måneder i udlandet og vil gerne følge med i el produktionen på mit anlæg.
Find
Citér
06-02-2013, 10:36
Besked: #4
ynwa Offline

(06-02-2013 10:24)Carsten H Skrev:  Det lyder interessant ynwa. Hvordan sender man sine log data? Kræver det ikke stadig en forbindelse til min router?
Jo det kræver at din inverter har adgang til internet, dvs dermed også din router, enten kablet eller trådløs.
Sende data til nettet er noget du sætter op i inverter, prøv at tjekke diverse bruger her på sitet, de har i deres signatur linket til deres log på nettet

http://sol.ynwa.dk/
Find
Citér
06-02-2013, 11:36
Besked: #5
dkterp Offline

Hej

Jeg har med held forbundet min logger til min router ved at bruge elnettet som "forlænger" ledning.

Denne løsning kræver så at din router foruden Wifi også har en eller flere fysiske porte.

Mit anlæg er monteret på et udhus og min router er i beboelseshuset.
Afstand små 40 meter.

Gik også med tanken om repeater og så videre - men den nemme løsning er at bruge elnettet som forlænger. (kræver at elnettet det ene og andet sted hænger sammen - f.eks. i sikringsskabet).

Google dette (netværk via elnettet) eller (internet via elnettet) - så finder du sikkert nogle produkter til en rimelig pris.

Du får 2 små bokse med ethernet stik - lige til at sætte i en stikkontakt.
Opsætningen er enkelt - sæt begge i hver deres stikkontakt og tryk på en knap (se manuallen) - så finder de hinanden og mere skal der ikke til.

Sæt den ene ved din router og forbind med netv. kabel og sæt den anden ved din logger/inverter og forbind med netv. kabel.

Har kørt med denne opstilling i længere tid og det fungerer fint.

Mvh Kristian
Find
Citér
06-02-2013, 13:23
Besked: #6
trs Offline

Dette er ret let.

http://www.proshop.dk/Netvaerk-Homeplug/...69986.html

Så er der forbindelse.

Find
Citér
06-02-2013, 14:13 (Denne besked var sidst ændret: 06-02-2013 af 14:14 Henrik B..)
Besked: #7
Henrik B. Offline

Carsten.

Du skal benytte denne:
http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og...21820.html

Det er den nemmeste - og billigste - måde at gøre det på. Efter udpakning skal den lige sættes op som "Access point", vi en PC/bærbar. Derefter monteres/lægges den ved inverteren og forbindes med denne, via et kost stykke netværkskabel. Derefter har du adgang til din inverter, via dit netværk. Let og enkelt! Jeg benytter en sådan til min Kostal, som sidder i bryggerset.
Og den fylder mindre end et kreditkort.

M.v.h.

[Billede: 624355495.gif]
Find
Citér
06-02-2013, 20:47
Besked: #8
zyli Offline

Sv: Trådløs Web tilslutning
Har også en inverter fra SMA Tripower 8000 med indbygget web, men jeg har endnu ikke kunnet få den til at give mig adgang til Sunny Portal for at registrere anlægget.
Jeg kan godt få adgang til inverter igennem router, men den vil ikke acceptere net adgang igennem accespoint. Jeg bruger wre2205 fra zyxel. Tror lige du skal være sikker på du kan komme af med den igen hvis det ikke virker....

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
06-02-2013, 21:54
Besked: #9
povlhp Offline

Jeg prøvede powerpoint med lidt succes
3mbit/s de fleste steder. Andre kontakter ingen forbindelse og 15-20
Mbps et sted.
Så overvej trådløs med WDS eller bare repeater.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
07-02-2013, 09:05
Besked: #10
Carsten H Offline

Tak for jeres mange fine input, det er meget værdsat.

Tror at jeg har besluttet mig for den mest besværlige og dyreste løsning nemlig at trække et udendørs netværkskabel fra garagen/inverteren over til huset og ind igennem muren hvor routeren står. Det bliver 15 meter kabel. Har allerede gravet en 4 meter rende til stærkstrømskablerne under flisebelægningen. Så lægger jeg netværkskablet i samme rende i sit eget flexrør således at jeg undgår støj.

Spændende om jeg kan få den til at aflevere data automatisk men det lover SMA på produktbladet og der kræves ikke en separat datalogger på den nye model.

Mvh Carsten -Tranbjerg
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering