Montering af solceller - pris og gode råd ønskes.
|
08-02-2013, 10:42
Besked: #1
|
|||
|
|||
Montering af solceller - pris og gode råd ønskes.
Hejsa.
Jeg skal have lagt 24 paneler op på to tagflader. De skal monteres vandret. Og taget er eternit plader. Elektrikeren har for et godt stykke tid siden foretagget de fornødne registreringer, så han laver selvfølgelig el-delen, Men tømreren skal jeg lige ud og finde. 1) Hvor meget re det rimielit at betale til til el-manden og hvor meget til tømreren? 2) Er der nogen der kan anbefale en god tømrer til solceller i nærheden af 2670 Greve. 3) Er der noget jeg bør gøre på forhånd ift. at sikre at tagkonstruktionen er stærk nok, eller har tømreren et ansvar der? 4) Er der andet jeg bør være opmærksom på? Med venlig hilsen Lasse |
|||
08-02-2013, 17:39
(Denne besked var sidst ændret: 08-02-2013 af 17:45 Steen.P.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Montering af solceller - pris og gode råd ønskes.
Husk der er kommet nye regler for montage.
http://www.solcelleejere.dk/attachments/...edning.pdf Når man køber et solcelleanlæg er der fornuftige forhandlere der går ud og laver en beregning på om tagkonstruktionen skal forstærkes eller om den kan holde. Men lige meget hvad er det selvfølig det firma der montere panellerne der skal sørge for at der overholdes alle standarter og love. Her inde ligger der nogle eksempler på hvordan det IKKE skal udføres. Folk der har fået monteret paneller hvor tegl ikke var monteret korekt igen samt ødelagt undertag og skruger der ikke lige rammer spær og flæker dem istedet. Hvor meget dine håndværkere skal have for at montere dit anlæg kommer jo and på hvor meget de skal lave og om der skal rejses et stilas for at udføre arbejdet. Men ellers er det normalt at tømmeren bruger 2 dage på montage og ellectrikkeren bruger 1 dag. Min electrikker brugte 1 time men jeg havde også trukket alle kabler selv og hængt inverteren op. Så der skulle bare stik på kablerne og sluttes til i målerskabet. ![]() |
|||
08-02-2013, 19:12
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hos mig brugte 2 tømrere 2 timer den ene dag, og 12 timer dagen efter.
Vandrette paneler kræver nogle flere skinner, så mere tid. Så du skal regne 30-40 timer af en normal timeløn. Ved ikke hvad en tømrer koster ? 400kr inkl moms ? Så regn med ca. 15.000. Elektriker brugte ca. 3-4 timer + materialer. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
08-02-2013, 19:47
(Denne besked var sidst ændret: 08-02-2013 af 20:47 Steen.P.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
For at give et bud på arbejds løn, så er det rimligt at få oplyst hvad der skal laves i detaljer og hvordan arbejdes skal udføres.
Feks. Stillas kan der være et lov krav for at arbejdet kan udføres. ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|