SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Tydning af Energi Midt's opgørelse ???
08-02-2013, 20:26
Besked: #1
Percy Offline

Tydning af Energi Midt's opgørelse ???
Som overskriften hentyder, syntes jeg det praktisktalt er uigennemskueligt for mig at se hvor meget el mine solceller har lavet, altså hvor mange kWh og kroner det er blevet til.

Er der nogen som også er kunde hos E-M og som kan fortælle mig hvor på opgørelsen jeg kan se:
-Hvor meget el mit anlæg har solgt ?
-Hvor kan jeg se om mine fremtidige aconto rater er sat ned ?

Jeg har først fået årets opgørelse i dag. Jeg vil selvfølgelig rette henvendelse til E-M på mandag, for at få en detaljeret forklaring.
Hvis det kan hjælpe så er vores anlæg først tilsluttet sidst i august md. 2012

Mvh Percy
Find
Citér
08-02-2013, 23:20
Besked: #2
Abyssinier Offline

RE: Tydning af Energi Midt's opgørelse ???
Jeg kan ikke svare på sit spørgsmål men jeg håber at du har kontaktet EM for at få sat dit aconto betaling ned. Det sker nemlig ikke automatisk så snart du får sat solceller op. Jeg har fået sat mit aconto betaling ned til 1.000 kwh. Det undrede de sig over men accepterede det. Smile
Find
Citér
10-02-2013, 00:13
Besked: #3
Percy Offline

(08-02-2013 23:20)Abyssinier Skrev:  Jeg kan ikke svare på sit spørgsmål men jeg håber at du har kontaktet EM for at få sat dit aconto betaling ned. Det sker nemlig ikke automatisk så snart du får sat solceller op. Jeg har fået sat mit aconto betaling ned til 1.000 kwh. Det undrede de sig over men accepterede det. Smile

Jeg har ved efterspørgsel med EM fået Info om at vi fremover skulle regne med en udgift svarende til ca 500kw. Pr. år.
Men det siger jo intet om aconto betalinger.

Undrer mig at jeg på el måleren ikke kan tjekke hvor meget el mit anlæg producere.

Det kan være jeg er klogere på mandag. Mere herom.

Percy
Find
Citér
10-02-2013, 07:27
Besked: #4
H.Hess Offline

(10-02-2013 00:13)Percy Skrev:  Undrer mig at jeg på el måleren ikke kan tjekke hvor meget el mit anlæg producere.

Det kan være jeg er klogere på mandag. Mere herom.
Kan din inverter ikke vise hvor meget den producerer?.Jeg mener faktisk alle invertere kan vise det. Forskellen mellem det din inverter viser og det din elmåler viser er det du har brugt i produktions tiden... lys, vaskemaskine, mm

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
10-02-2013, 10:04
Besked: #5
Percy Offline

(10-02-2013 07:27)H.Hess Skrev:  Kan din inverter ikke vise hvor meget den producerer?.Jeg mener faktisk alle invertere kan vise det. Forskellen mellem det din inverter viser og det din elmåler viser er det du har brugt i produktions tiden... lys, vaskemaskine, mm
Jo det kan de godt. Men det sgu da underligt at der i en elektronisk måler ikke er en funktion hvor man kan se hvor meget el der kommer fra solcellerne og i sidste ende hvor meget overskudsstrøm der er. Sidstnævnte kan jeg godt se, men mangler mellemregningen.

Kan se at der er en gut herinde som har udviklet et program som kan vise det jeg efterlyser, men igen, penge op af lommen for en feinsmecker funktion ;-)

Percy
Find
Citér
10-02-2013, 11:22
Besked: #6
hensan Offline

(10-02-2013 10:04)Percy Skrev:  Jo det kan de godt. Men det sgu da underligt at der i en elektronisk måler ikke er en funktion hvor man kan se hvor meget el der kommer fra solcellerne og i sidste ende hvor meget overskudsstrøm der er. Sidstnævnte kan jeg godt se, men mangler mellemregningen.
Percy

Din el måler er fysisk placeret på kablet til/fra huset. Din el måler måler derfor kun hvad der går til/fra huset og vil uanset mærke af el måleren/el selskab aldrig kunne måle din solcelle produktion - den har du kun på inverteren. Der er intet galt med el-måleren eller selskabet når de ikke kan oplyse dit din produktion.
Du må tænke på at elmåleren er for dit elselskab til at afregne hvor meget el du har købt/solgt. El selskabet er ligeglade med hvad du har haft af internt forbrug da dette ikke skal afregnes til el selskabet.

Hvis du skal have en el måler til at måle på din produktion skal du sætte en seperat el måler op fx en som denne: http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/...aler-9510. Afhængig af hvor præsis din inverter/ekstra el måler er skulle de gerne vise det samme.
Find
Citér
10-02-2013, 15:48
Besked: #7
Aksel-Ilse Offline

Jeg bliver nød til at sige, er _nogle_ elmålere godt kan klar at vise både samlet produktion og samlet forbrug.

Sådan een har vi nemlig.Big Grin

Da vi fik skiftet vores elmåler ifm opsætning af vores anlæg, spurgte montøren hvilke data vi gerne ville kunne aflæse direkte på måleren.
Vi bad om - og fik - ovennævnte data.

Vores anlæg er fra oktober 2011, så vi har allerede fået den første årsopgørelse fra elværket. Vores aflæste tal stemte overens med elværkets opgørelse på nær 1 kwh. Det kan vi nu godt leve med.Smile
Vedlagt opgørelsen var en check med for meget indbetalt aconto der også stemte perfekt.

Vi har dog endnu ikke fået opgørelsen fra 2012, men tror at tallene vi aflæser, stadig passer med afregningen.

Vi er tilsluttet Galten Elværk i midtjylland.

Ilse

14 stk. Canadian Solar 215 paneler
1 stk. SMA inverter 1200
1 stk. SMA inverter 2100 TL
Monteret på betontegl 25 graders hældning
Retning syd-sydøst
Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-)
Som nu (11-11- 19) er udskiftet med en Hyundai Ioniq Electric 38 kwH :-)
Find
Citér
10-02-2013, 16:35 (Denne besked var sidst ændret: 10-02-2013 af 16:38 Torben.)
Besked: #8
Torben Offline

(10-02-2013 15:48)Aksel-Ilse Skrev:  Jeg bliver nød til at sige, er _nogle_ elmålere godt kan klar at vise både samlet produktion og samlet forbrug.
Sådan een har vi nemlig.Big Grin
Ilse

Ilse du forurener debatten.
Elmåleren sidder så den kan måle hvad der kommer og går over grænsen til elselskabet og ikke dit eget forbrug. Idea
Du har en enfaset inverter som sider på eks. L3 mens dit forbrug er på L1 og L2.
Med det eksempel vil det virke, og det er vist også blevet belyst i andre tråde, hvori du har deltaget Angry
Men andre der har en 3 faset inverter eller har forbrug på samme fase som inverteren er monteret vil dette ikke virke

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20
Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp
Orientering: 160 grader, 35 graders hældning
Find
Citér
10-02-2013, 21:24 (Denne besked var sidst ændret: 11-02-2013 af 08:58 majland.)
Besked: #9
majland Offline

Har også modtaget opgørelsen fra EnergiMidt. Og jeg kan nemt forstå hvis nogen har svært ved at tyde den...

Jeg var også nødt til at finde pen og papir frem for at forstå hvad det var de skrev. Vi har haft en elektronisk måler et par år. Men ved tilmelding af solcellerne er vores forbrug gjort op på datoen for tilmelding (står som "Nedtagning"). Så vores 2012 regning består af køb i en periode og køb/salg i en anden periode...

Så totalen blev en regning for 4594kWh hvor vi havde betalt aconto for noget mere.

Jeg havde så i starten af januar ringet ind og fået rettet det forventede forbrug for 2013 ned til 500kWh (forventet et sted mellem 0 og 500kWh)

Så summa summarum - vores aconto for 2013 er en check på 500kr :-)

Men for at svare på de 2 spørgsmål til regningen:
Det solgte el fremgår af linien som :
Målernr. Dato Gl. visning Dato Årsag Ny visning Forbrug Enhed
4114744 07052012 0 31122012 Ordinær 572 -572 kWh*-1
Dvs se efter linien med den "sjove enhed" kWh*-1

Acontoen for 2013 findes under overskriften i grå som "Aconto El EnergiMidt Net A/S, CVR 28331878 01-01-2013
31-12-2013" og "Aconto El EnergiMidt Handel A/S, CVR 25472322 01-01-2013
31-12-2013"

Der er er aconto beregningerne for hendholdvis transporten af strømmmen (Net) og strømmen (Handel) De kwh der fremgår der er dem der anvendt til aconto beregningen

Der er en udregning

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
11-02-2013, 17:03
Besked: #10
Aksel-Ilse Offline

(10-02-2013 16:35)Torben Skrev:  Ilse du forurener debatten.
Elmåleren sidder så den kan måle hvad der kommer og går over grænsen til elselskabet og ikke dit eget forbrug. Idea
Du har en enfaset inverter som sider på eks. L3 mens dit forbrug er på L1 og L2.
Med det eksempel vil det virke, og det er vist også blevet belyst i andre tråde, hvori du har deltaget Angry
Men andre der har en 3 faset inverter eller har forbrug på samme fase som inverteren er monteret vil dette ikke virke

Jamen, så må du da virkelig meget undskylde.Dodgy
Vores måler viser dog stadig alt vi producerer og alt vi bruger.
Om vores måler/anlæg er koblet mindre smart sammen end andres, ved jeg ikke. For os virker det dejligt nemt.

Ilse

14 stk. Canadian Solar 215 paneler
1 stk. SMA inverter 1200
1 stk. SMA inverter 2100 TL
Monteret på betontegl 25 graders hældning
Retning syd-sydøst
Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-)
Som nu (11-11- 19) er udskiftet med en Hyundai Ioniq Electric 38 kwH :-)
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering