Total kontrol over forbrug og produktion - et program jeg har lavet
|
09-02-2013, 17:49
(Denne besked var sidst ændret: 09-02-2013 af 18:20 Esor.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Total kontrol over forbrug og produktion - et program jeg har lavet
I forbindelse med at jeg bestilte solceller lige før fristen for gammel ordning udløb, undersøgte jeg de forskellige muligheder for at få fornuftige data ud fra diverse kilder vedrørende solcellerne og elforbruget.
Jeg var ikke så imponeret, så jeg har brug de sidste 3 måneder til at lave mit eget kontrolsystem, som jeg synes er så godt, at jeg vil tilbyde det til andre. Det er ikke gratis, foruden den smule jeg skal have, er der nogle investeringer i hardware, men det giver utrolig megen information, samtidig med at du selv har kontrollen. Informationerne opdateres hvert 10. minut, døgnet rundt, men selvfølgelig aflæses inverteren ikke om natten, hvor den jo ikke kører. Se forsiden her, hvor du kan se alle de informationer der umiddelbart vises: ![]() Selve grafen indeholder en mængde informationer, og man kan se hver enkelt ved at klikke på etiketten (f.eks. Producerer), hvorefter data slukkes, således at man kun har de data man ønsker i grafen. Derudover findes der data for hele den periode man ønsker. Historiske data gemmes, og der tilføjes automatisk nyt år i Årlig, ved årsskifte. BEMÆRK, data er testdata, men det kører live på mit dedikerede WEB-Sted, jeg ønsker bare ikke at lægge mine data ud offentligt. Online delen styres ved hjælp af brugerdefinerede variabler, og man kan tillade ALLE, eller kun definerede IP adresser at få adgang, dvs. man kan holde det helt privat. Du kan se hvordan det virker i praksis på www.solstyrsoft.dk. Hvis du vil have information om installation, priser, da der skal tilkøbes hardware m.v. kan du gå ind på http://www.solstyrsoft.dk/forum Lige nu kører det hvis du har en Fronius Inverter, men andre invertere vil blive lagt til efterhånden som jeg finder ud af at kommunikere med dem. Men læs meget mere på web-siden. //Per Rose Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
09-02-2013, 18:07
(Denne besked var sidst ændret: 09-02-2013 af 18:08 Hans Andersen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Total kontrol over forbrug og produktion - et program jeg har lavet
Du skriver i dit forum at prisen for det der easy card til fronius , koster 2K i USA og op til 5K i DK , øhh er det ikke en forkert pris , mener jeg gav ca 400kr i tyskland , og i dk ligger de på ca 700dkr , måske der er andre typer ?
40 stk. monocrystalline Alex Solar 190 Inverter Fronius IG/Plus 60 Solar-log |
|||
09-02-2013, 18:10
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg vil være virkelig glad hvis det kan fås billigere.
De priser jeg opgiver er dem jeg fik fra leverandøren, så jeg fandt det i USA, og ja med fragt osv. løb det op. Jeg kunne ikke finde det hverken i Danmark eller Tyskland, men har du en leverandør, er det kanon, da det sænker prisen på kommunikationsdelen væsentlig. Men - ja desværre, jeg betalte kr. 2.000,- :-( //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
09-02-2013, 18:13
Besked: #4
|
|||
|
|||
40 stk. monocrystalline Alex Solar 190 Inverter Fronius IG/Plus 60 Solar-log |
|||
09-02-2013, 19:05
Besked: #5
|
|||
|
|||
Men det ser bestemt spændende ud , benytter selv den der wifi som du beskriver , og den virker perfekt, jeg har da luret på at det kunne være smart med at se total frobrug via aflæsning af elmåleren , så jeg følger lidt med på din side
![]() VH Hans 40 stk. monocrystalline Alex Solar 190 Inverter Fronius IG/Plus 60 Solar-log |
|||
09-02-2013, 19:17
Besked: #6
|
|||
|
|||
Perfekt
![]() Det er lige hvad jeg har ventet på... Efter at have kæmpet med fronius solar acces (og næsten opgivet) kommer dit initiativ som sendt fra himlen. Jeg har fronius inverter, comcard, datalogger easy boxversion og Windows XP. Jeg vil helt sikkert være med til at støtte op om projektet ![]() Avancis powermax strong tyndfilm 28 stk. Fronius 3.65 kwp SSØ 30 grader |
|||
09-02-2013, 19:19
(Denne besked var sidst ændret: 09-02-2013 af 21:52 Esor.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Mht. El-måleren, så håber jeg ikke at du har en Echelon, den har elforsyningsselskabet blokeret for egen aflæsning via IR porten, sikkert for at forhindre at man kontrollerer om de beregner forbruget rigtig. Med solceller er man nemlig totalt prisgivet el-leverandøren, da el-måleren efter installation kun måler den strøm du tager ind i huset, dvs. At forskellen mellem det du producerer og det du ekporterende er forbrug der går uden om måleren. Det vil også sige at hvis der registreres for lidt ekporterende vil påstanden være at det er fordi du ikke har styr på dit forbrug. Du kan jo ikke bevise hvad du rent faktisk bruger af strøm.
Jeg har faktisk overvejet at sætte en måler på mit reelle forbrug, men vil lige se hvordan det udarter sig over sommeren. //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
10-02-2013, 12:35
Besked: #8
|
|||
|
|||
Det ser sgu iorden ud...
![]() Håber det kommer til at virke med Danfoss Tlx Pro også samt man kan smide det op på en Qnap eller Synology server ![]() ![]() |
|||
10-02-2013, 12:51
Besked: #9
|
|||
|
|||
Det ser godt ud. Jeg har 2 SMA invertere og en SMA webbox. Kan det køre på dette???
Hvad med måleren?? Den er fra Seas Nve. Kan der udlæses data fra denne?? Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A. Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg. |
|||
10-02-2013, 13:58
Besked: #10
|
|||
|
|||
(10-02-2013 12:51)allankj1 Skrev: Det ser godt ud. Jeg har 2 SMA invertere og en SMA webbox. Kan det køre på dette??? Principielt kan SolStyrSoft programmet køre på alt, men det der er afgørende, er at jeg skal have programmeret den specifikke kommunikation for hver Inverter. Det betyder at jeg skal have brugsanvisningen, samt communikationsprotekollen. Hvis du sender link til mig til hvor jeg kan finde denne information, skal jeg kikke på det. Mht måleren fra SEAS Nve, det er sandsynligvis en Echelon måler, og den er totalt låst. Men jeg har fundet ud af, som jeg også har skrevet tidligere, at der er et hul i målingerne. Selv Kamstrup måleren måler kun den strøm den leverer, samt den strøm du exporterer. Det betyder at du ingen steder kan se dit reelle strømforbrug. Man kan beregne det ved at tage tallet fra Kamstrup måleren, det du exporterer, det du producerer, og så finde det reelle brugstal, men det er beregnet, hvis der er en fejl i El-måleren, hænger du selv på forbruget, som SEAS vil påstå er dit eget ansvar. Jeg leder lige nu efter en forbrugsmåler, som jeg kan sætte efter elmåleren, men før Inverteren, således at jeg måler mit samlede forbrug. Når jeg har en løsning vll det fremgå på mit website i forummet der. Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|