SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Manglende opstart af inverter
15-02-2013, 12:56
Besked: #1
pzach Offline

Manglende opstart af inverter
Min inverter (Goodwe GW06K-DT) startede ikke op i morges. Er der nogen bud på hvad det kan skyldes og et en ide om hvordan man genstarter sådan en? Tilsyneladende er der et virksomt LCD display, men ingen lamper lyser !

Find
Citér
15-02-2013, 16:01
Besked: #2
H.Hess Offline

RE: Manglende opstart af inverter
(15-02-2013 12:56)pzach Skrev:  Min inverter (Goodwe GW06K-DT) startede ikke op i morges. Er der nogen bud på hvad det kan skyldes og et en ide om hvordan man genstarter sådan en? Tilsyneladende er der et virksomt LCD display, men ingen lamper lyser !

Er 230/400V gruppeafbryder eller fejlstømsafbryder afbrudt? Er der nogen fejlmeldinger i displayet?. Står der ikke i manualen hvordan den genstartes? Har du haft talt med firmaet som installerede den?

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
15-02-2013, 17:48
Besked: #3
pzach Offline

Tak fordi du tager dig tid til at svare. Jeg har dog checket alt og læst manual adskillige gange - der står intet om restart - desværre. Firmaet er desværre lukket i uge 7.
Find
Citér
15-02-2013, 18:19 (Denne besked var sidst ændret: 15-02-2013 af 18:19 H.Hess.)
Besked: #4
H.Hess Offline

(15-02-2013 17:48)pzach Skrev:  Jeg har dog checket alt og læst manual adskillige gange - der står intet om restart - desværre.

Har du prøvet at slukke både for DC kontakten til panelerne og AC gruppeafbryder eller HPFI afbryder for efter et stykke tid at tænde for AC siden og derefter DC siden igen? Nu er det nok blevet for mørkt til at den vil tænde idag, men imorgen.

Mvh
Harni

Check anlæg her
Find
Citér
15-02-2013, 22:03
Besked: #5
pzach Offline

Tja - jeg har været omkring alt - lad os se om den kommer igang i morgen. Har dog lagt mærke til at den om morgenen gentagne gange forsøger at starte, lukker ned og forsøger igen - det kan stå på over flere minutter. Kan det have en sammenhæng ?
Find
Citér
16-02-2013, 00:21
Besked: #6
Esor Offline

Du skal være klar over at lysniveauet i øjeblikket er MEGET lavt, min fronius starter ved ca lysindstrålingen på 26w m2, og i dag var det ikke tilfældet før efter 9:00.

Check evt lysniveauet på en vejrstation i nærheden, min er i ølstykke. http://Www.tordenvejr.nu, de fleste private vejrstationer måler lysindstrålingen.

Min Fronius er on off flere gange om morgenen, pga lavt lysindfald

//Per

Inverter: Fronius IG 60 V-2
Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp
Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning
Find
Citér
16-02-2013, 09:02
Besked: #7
pzach Offline

Ja, det giver god mening, men burde inverterer så ikke være gået igang udløbet af dagen. Jeg bor ganske tæt på dig Per, og det var lidt mørkt igår og idag også for den sags skyld.
Jeg har ca 28 m2 solceller med 4800 kW og en inverter på 6 kW. Betyder det, at man har en relativ for stor inverter, at den ikke får "startstrøm" ( kan vi kalde det det) nok, når der er svagt lysindfald?
Vh Zach
Find
Citér
16-02-2013, 09:19 (Denne besked var sidst ændret: 16-02-2013 af 09:29 H.Hess.)
Besked: #8
H.Hess Offline

Til pzach

Nu ved jeg ikke hvor stor en handyman du er og om du har et multimeter, men ellers kunne du jo prøve at måle spændingen både på DC og AC siden af inverteren.Hvis der sidder sikringer på AC-siden af inverteren ved din el-tavle kunne man prøve at skifte dem. Det er ikke altid man se om de er sprunget. Måske du kender nogen som kan hjælpe dig. Den omtalte måling er ikke helt lovlig, set fra lovens synspunkt, fordi man skal åbne ind til spændingsførende dele. Jeg håber du finder ud af hvad der er galt

Mvh
Harni

Check anlæg her
Find
Citér
16-02-2013, 09:47
Besked: #9
pzach Offline

Det ser ud til at inverterer er gået igang idag. Tak for gode råd. Tilbage står blot hvorfor inverteren ikke gik igang i løbet af dagen, meget lys var der ikke, men i dec. var der vel dage med mindre.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre jeres mening om mit andet spørgsmål.
Er det et problem have en "for stor" inverter til sit anlæg. Jeg har en 6 kW inverter til 4800 kW?
Vh Zach
Find
Citér
16-02-2013, 09:54 (Denne besked var sidst ændret: 16-02-2013 af 10:12 Esor.)
Besked: #10
Esor Offline

(16-02-2013 09:02)pzach Skrev:  Ja, det giver god mening, men burde inverterer så ikke være gået igang udløbet af dagen. Jeg bor ganske tæt på dig Per, og det var lidt mørkt igår og idag også for den sags skyld.
Jeg har ca 28 m2 solceller med 4800 kW og en inverter på 6 kW. Betyder det, at man har en relativ for stor inverter, at den ikke får "startstrøm" ( kan vi kalde det det) nok, når der er svagt lysindfald?
Vh Zach

Hvis du bor tæt på mig SKAL du have produceret strøm i går.

Jeg kørte det meste af dagen med ca. 5-600 watt, har et 6 kW anlæg.

Lige nu er solindstrålingen kun 6 watt m2, så mit anlæg står næsten stille, men inverteren kører, den viser bare en kode der siger at der ikke er lys nok til at producere. Jeg har faktisk konstateret, at anlægget producerer ca. 10x solindstrålingen, i hvertilfælde ved lav solindstråling, lige nu står inverteren og skifter mellem at køre og vente på lys. Når der produceres ligger det mellem 85 og 115 watt, med solinstråling 8 til 15 watt/m2

Jeg vil ikke anbefale at skille inverteren ad ind til højspændingsdelen, der er 400volt, og er der også nok ampere, kan det slå dig ihjel flere gange. Stærkstrøms i den størrelsesorden er ikke til at spøge med.

Så hvis du ikke producerede kontinuerligt fra formiddag til senest kl. 16.00 i går, er dit anlæg sikkert defekt, og jeg ville kontakte installatøren, eller leverandøren og få det bragt i orden.

//Per

Inverter: Fronius IG 60 V-2
Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp
Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering