Blandet driftmiddel
|
16-02-2013, 15:54
Besked: #1
|
|||
|
|||
Blandet driftmiddel
Hej derude,
Jeg har hørt at der skulle være en ændring, for dem der f.eks bor på en gård, og vil have solcelleanlæget ind som et "blandet driftmiddel" Jeg har i forvejen et pillefyr, der kører 60% privat og 40% drift, og som følge deraf bliver afskrevet med de 40% af anskaffelses summen, plus hele momsen blev trukket fra. Kan jeg gøre det samme med solcelleanlæget. Jeg er i ordningen med de 6000 watt begrænset i inverteren. Jeg har fuldtidsjob, og kører gården som fritidslandbrug, og er i forvejen i det snart forbudte ord "virksomhedsskatteordningen" Har i et bud på hvad jeg skal gøre for at afskrive på anlæget? Mvh Jens Solcelle anlæg 34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. Clx Home Boks. Orientering 181. 20gr tag. |
|||
16-02-2013, 17:08
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Blandet driftmiddel
Mit umiddelbare bud er at du godt kan opføre dig som enhver anden privatperson, herunder vælge mellem
1 Den skematiske metode og 2. Regnskabsmetoden. Skat har givet et bindende ligningssvar her Regnskabemetoden er jo oplagt idet du alligevel skal lave regnskabet. Så er det bare een aflæsning ekstra årligt og så at bogføre købet een gang for alle og 'salget' een gang årligt. Det interessante i denne sammenhæng er om du - i stedet for det skattefradrag du får med regnskabsmetoden for private anlæg - så kan fradrage momsen med fuld effekt som købsmoms. Det nemmeste råd for mig (med min begrænsede viden) er: Du kan i al fald bruge de almindelige regler for private anlæg. M.h.t. afskrivning, så er der altså ingen forskel. Private anlæg kan jo afskrives 'efter de metoder der benyttes for virksomheder' - d.v.s. at 25% af restsaldoen kan fratrækkes indtægter hvis bruttoproduktion til gengæld lægges til. M.h.t. fradrag af renter på et eventuelt lån, så kan jeg heller ikke se nogen problemer med at køre dette fradrag efter virksomhedsskatteordningen (2b) når du nu alligevel i forvejen bruger denne lidt mere komplicerede måde at aflægge skatteregnskab. Tjek dog lige at det eventuelle lån står på dit CVR-nummer, ikke dit CPR-nummer. Men fuldt fradrag for momsen hvis du regner solcelleanlægget som en del af din landbrugsvirksomhed? Ærlig talt - det ved jeg ikke nok om. Der er både forholdet til elafgiftloven (nettoordningen gruppe 6), momsloven og ligningsloven. Du bruger sikkert revisor. Spørg ham. Jeg tør i al fald ikke svare. PS: Fint ord - 'Virksomhedsskatteordningen'. Det har jo noget med virksomhedsskatteloven at gøre. Ordet 'Virksomhedsordningen' derimod har beviseligt givet anledning til misforståelser. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|