Forstærkning af tagkonstruktion og forsikring
|
19-02-2013, 09:21
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2013 af 09:24 blomsten1.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Forstærkning af tagkonstruktion og forsikring
Jeg købte solceller sidste år, 6 kW midt november og under de gamle regler. Det er via et mindre energiselskab.
I deres tilbud fremgår det bl.a følgende: Projektering så anlæget tilpasses bolig og el installation. De sendte så to folk ud for ca. 14 dage siden. Den ene var projektleder, de tog billeder og målte huset med henblik på hvordan solcellepanelerne skulle installeres. De var også inde på loftet og tjekke hvordan kabler skulle føres. Jeg formoder at de også tjekkede hvorvidt taget kunne bære solcelle panelerne. Huset er bygget i 2011 og det er lagt betontegl på taget. I sidste uge sendte de så et tømrerfirma - to folk ud som har installeret solcelle panelerne på taget. Elektrikeren kommer i slutningen af denne måned for at installere to Danfoss invertere. Jeg spurgte energiselskabet hvilket montage system tømrerne brugte og fik at vide at det er et system som hedder Dachhagen montage - dvs. et tysk monterings system, som jeg aldrig har hørt om før og ikke kender. Kan ses på youtube http://www.youtube.com/watch?v=9w8mvRpZ0wA Tømrerne har nu installeret solcelle panelerne. Men jeg har ingen anelse om tømrerne har lavet en forstærkning på taget eller skruet direkte i spær og lægter. Hvis de har skruet direkte i spær og lægter ved jeg ikke om dette på længere sigt kan have konsekvenser for tagets bæreevne mv. Endvidere aner jeg ikke hvilke skruer og andet materiale de har brugt til montering af solcellerne. Hvordan kan jeg spørge/skrive til energi selskabet ( uden at de bliver sure) nærmere om tømrerne har lavet en forstærkning af tagkonstruktion inden montering af solcelle panelerne og hvad tømrerne har brugt af skruer mv. og om et eventuelt garantibevis for at der ikke er fejl på montering af solcellepanelerne på taget? Tømrerfirmaet er medlem af Byg Garanti ordning. |
|||
19-02-2013, 09:48
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Forstærkning af tagkonstruktion og forsikring
Det nemmeste var nok at du havde været hjemme da tømmerne de kom for at montere anlæget.
Så kunne du jo byde på kaffe og basser og helt sikkert havde fået svar på alle dine spørsmål uden nogle havde trukket en skummel tanke om at de lavede noget lort. Har du været oppe på dit lort for at se om der skulle være skader på dine spær og lægter samt undertag. Hvis ikke der er noget at se så har de helt sikkert monteret dit anlæg så det nok skal holde. ![]() |
|||
19-02-2013, 09:57
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2013 af 09:59 blomsten1.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
@Steen P tak for dit svar. Jeg var hjemme og spurgte ind til hvad systemet hedder som de brugte, men de kunne ikke svare på hvad monteringssystemet hed... Umiddelbart virker det til de har lagt det rigtigt.
Så vidt jeg kunne se, ( var ikke op på taget) tror jeg ikke de har lavet en forstærkning af tagkonstruktionen.. De fik masser af kaffe, men jeg havde ikke købt nogle basser desværre.. Men jeg vil gå op på taget senere i dag og tjekke hvordan det ser ud indvendig. |
|||
19-02-2013, 10:42
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2013 af 11:09 bentpetersson.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
En forstærkning er en forbedring af huset og dermed en ekstra arbejdsydelse.
Med mindre kontrakten indeholder ordlyd om fx forstærkning er det aldrig omfattet af en solcellemontage. På samme måde som en køkkenmontage fx forudsætter at ved tilslutning af afløb er kloakforhold på ejerens ansvar. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
19-02-2013, 11:31
Besked: #5
|
|||
|
|||
Lage du mærke til om tømmerne de havde lægter med da de kom og selvfølig også brugte dem under montagen ?
Du har sikkert set de nye regler for montage. Men ellers finder du dem her. http://www.solcelleejere.dk/attachments/...edning.pdf Jeg har selv monteret mine paneller men har forhøjet mine spær så jeg fik mere isolering i taget. Har så monteret beslagene på de nye spær som jeg monterede oven på de gamle spær. Dette skal helt sikkert nok holde og er heller ikke nervøs for om det var bedre at montere efter de nye regler. Bare spær og lægter ikke flækker under montage ved brug af forkerte skruger så skal det nok gå. ![]() |
|||
19-02-2013, 11:44
Besked: #6
|
|||
|
|||
@bentpetersson det skulle jo gerne være en god oplevelse at få installeret solceller på et næsten helt nyt hus. Og ikke en dårlig oplevelse således at forsikringen ikke vil dække ved en evt. skade på taget pga forkert installation/manglende forstærkning.
Jeg ved ikke en pind om montering af solceller, bortset fra det jeg har læst mig til på nettet efter installation for nyligt, og tror ikke jeg er den eneste. Man går ud fra at tingene er udført fagligt korrekt, men i bund og grund har jeg ikke den nødvendige ekspertise til at kunne afgøre om arbejdet er udført faglig korrekt og taget kan bære 500-600 kg solcelle paneler igennem feks 20 år uden skader på taget som de er installeret pt. http://politiken.dk/tjek/penge/hjemmet/E...solceller/ Jeg har brugt hav af tid til at finde frem til det firma jeg har købt solcellerne af også skrevet herinde tidligere..Og mener jeg har sat mig så vidt muligt ind i det. Men så læste jeg igår at TI i år er kommet ( lidt sent) med en solcelle vejledning, hvori der står at Tagkonstruktion SKAL forstærkes. Men jeg har intet fået at vide fra det firma jeg har bestilt og forudbetalt et depositum på solcelle panelerne, at TI i deres vejledning skriver at tagkonstruktionen SKAL forstærkes. Og jeg havde gerne betalt det ekstra for hele pakken, hvis jeg vidste om ovenstående fra TI. |
|||
19-02-2013, 11:52
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2013 af 11:53 blomsten1.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
@ Steen P. Nej de havde ikke nogle lægter med, der var nogle klodser men jeg så dem ikke bruge klodserne til forstærkning.
Det sneede en del den dag de var her.. Men inverterne er ikke sat til endnu, måske jeg kunne nå at få en fagmands vurdering inden inverterne bliver sat til, om der er sat forstærkning på eller er det forsent nu? |
|||
19-02-2013, 12:02
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2013 af 12:33 bentpetersson.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
Du er da ærlig. Tak.
![]() Jeg har levet et helt liv med dimensionering, opførelse af alle former for bygninger samt samme indenfor skadeforsikring, så når du beskriver din utryghed i forbindelse med montage af solceller, så deler jeg den samme og tror faktisk min er større end din! ![]() Det betyder at jeg stiller krav til de der udfører arbejder for mig. Jeg besigtiger og kontrollerer for at sikre modvægten til utryghed. Alt sammen i håbet om at få en god senere oplevelse I din situation hvor montagen er udført, vil det være svært omend umuligt at kontrollere om arbejdet er udført korrekt. Ligeledes at forstærke skinnebeslags/skruers fastgørelse til spær-lægter. Hvis beslagene er fastgjort til lægter, kan du selv forstærke ved at omkranse lægter og spær med de såkaldte patentbånd og fastskrue til spær. Derved forhindrer du at solcelleanlægget flyver af sted sammen med tagdækningen. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
19-02-2013, 12:09
Besked: #9
|
|||
|
|||
Det er ikke vægten af solceller der har den store betydning.
Det er mere trækket fra vindstød der opstår når vinden kommer fra den anden side af huset og trækker i dine paneller man skal være nervøs for. Det samme sker også når vinden river tegl af tagene. Altså suget der opstår. Derfor er det også vigtigt at teglene er bundet rigtigt med tegl binder. Min nabo fik nyt tag i sommers og de har 150 Km² tag. Deres gamle beton tegl blev vejet til 6,5 ton ![]() |
|||
19-02-2013, 12:10
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2013 af 12:11 blomsten1.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
@bentpetersson I lige måde, tak
![]() Forsikringen dækker hvis solcellerne skulle flyve væk en dag. Men forsikringen dækker ikke vandskader, fugt o.lign. i huset pga. solceller. Takker for dine råd ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|