Bi-måler krav ?
|
19-02-2013, 19:12
Besked: #1
|
|||
|
|||
Bi-måler krav ?
Problemet er lidt som følger :
Er det et krav for at bruge regnskabsmetoden, at der er en bi-måler mellem inverter og videre ind ? En kammerat har fået at vide af en revisor at han skulle bruge tal fra sådan en fætter. Jeg har selv snakket med skat idag, hvor jeg fik at vide at JA, der skulle være sådan en installeret. Har på den anden side snakket med vores installatør, som siger nej. Han har selv søgt i sagen for 1 år siden og det var ikke nødvendigt. Har ringet til Energi-net, som siger NEJ. De kender ikke til at det skulle være et krav. Det der undrer mig er at hvis det rent faktisk er et krav, så er noget når ALLE anlæg i DK vel egentlig ikke iorden. Har i hvert fald ikke hørt om at de er sat op. Jeg kontakter SKAT igen imorgen, men ville egentlig gerne høre om der er nogen erfaringer om det herinde ?? |
|||
19-02-2013, 19:20
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Bi-måler krav ?
Afaik er svaret stadig nej.
Man skal dog måle hvor meget man har produceret og heldigvis har de fleste invertere en indbygget måler der kan bruges til formålet. Det skulle være tilstrækkeligt til Skat. Så det er kun hvis man ikke har en inverter hvor man kan udlæse årets produktion at man behøver en bimåler. Jeg vil anbefale at man sørger for at tage et print på papir for 2012 produktionen snarest. Bare for det tilfælde at inverteren skulle stå af og man derved mister sin måling. Der har været noget skriveri herinden om at skat har lov til at at fastsætte en skønnet produktion baseret på den installerede effekt såfremt man ikke kan dokumentere årets produktion. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
19-02-2013, 19:58
Besked: #3
|
|||
|
|||
Nej - intet krav.
Alle de tal du opgiver (i et regnskab som Skat kun ser hvis de spørger efter det eller direkte på selvangivelsen) skal blot være 'bedst muligt'. 'Bedst muligt' vil typisk være en aflæsning du foretager af inverterens tæller den 31.12. eller 1.1. og eftersom det 'kun' er et spørgsmål om hvorvidt de sidste par kroners indtægt kommer i 2012 eller 2013, så vil en aflæsning den 2. januar sikkert også være godt nok. Derimod vil jeg råde dig til at lade selve aflæsningen indgå i de tal der står på papirene til dit regnskab. Altså ikke nøjes med at finde en gammel lap papir med sidste års aflæsning og så kun skrive forskellen (årets produktion) på regnskabet. Jeg kan fortælle jer en analogi: For nogen der kører blandet erhverv og privat skal der jo til brug for Skat foreligge et kørselsregnskab. Der er ikke ufravigelige krav til dette regnskab, men hvis man har det der hedder et 'fyldestgørende kørselsregnskab', så kan Skat ikke afvise dette medmindre de beviser at der er tale om fusk. Til et 'fyldestgørende kørselsregnskab' kræves at du har nedskrevet kilometerstanden pr dato + sted/formål. Hvis du nøjedes med at skrive fx. "31.12.2012 kørt 55 km til kunde x" - så kan Skat komme og sige at "du har jo nok glemt noget, så mon ikke det korrekte tal er yyy km ialt i 2012? Bevis at vi tar fejl - ellers er det vores tal der gælder". Hvis nu du ikke har en inverter til at måle din egenproduktion - ja så må der skønnes. Skat har nogle standardskøn, men de er nok ikke særligt fordelagtige. Og hvis du tror at din inverters tælleværk viser 1,7% for højt, så se om du ikke kan eftervise det (f.x. sluk for al strøm i huset på tavlen i 3 døgn og sammenlign inverterens måling med elselskabets). Så kan du tillade dig fremover at trække 1,7% fra dine tal og spare 15 kr i skat på årsbasis. Nå - det er måske nemmere at glemme det. Jeg har bare netop i dag konsteret at de to invertere (der er monteret med samme ledningslængde til tavlen) har en forskel i den angivne netspænding på 0,6V (230V-siden) --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
19-02-2013, 20:43
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2013 af 20:49 majland.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
(19-02-2013 19:58)henrikkrebs Skrev: Jeg har bare netop i dag konsteret at de to invertere (der er monteret med samme ledningslængde til tavlen) har en forskel i den angivne netspænding på 0,6V (230V-siden) De 2 invertere sidder vel ikke på samme fase ? Bare for at illustere at der kan være store forskelle er her hvad min inverter har målt spændingerne til idag. Det er ikke til at se direkte på clxportal da skalen der går fra 0, så hev lige tallene ned i excel. Inverteren sidder ~20meter fra tavlen på et 2.5mm2 kabel som også belastes af stokeren. Det er dig 10min gennemsnit så man kan ikke se spændingsdykkene når sneglen kører. Btw er der kun tilsluttet 3 hustande til transformatoren - Men den ene er et landbrug så i praksis svinger vores spændinger med hvordan han belaster nettet. Noget kunne tyde på at der er relativt hård belastning på fase 1. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
19-02-2013, 21:34
Besked: #5
|
|||
|
|||
@henrikkrebs
Når du nu skriver "bedst muligt" på den der måde, så virker det lidt som om det er noget der evt står på skrift et eller andet sted ? Er det tilfældet eller ? |
|||
20-02-2013, 10:05
Besked: #6
|
|||
|
|||
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0
De skriver ikke noget om kravene til målingen af produktion - blot at den skal beskattes. Det udelykker selvfølgelig ikke at de senere Og kigger man på deres "Et eksempel på første års regnskab" ser det jo ganske ligetil ud :-) Så søgte jeg lige videre.... og fandt: http://m.skat.dk/skat.pml;jsessionid=FDE...Id=2061604 Det drejer sig mere om fordeling af mellem erhverv og privat, men mon ikke betingelserne er de samme. Her står "VE-anlæggets produktion skal måles eller beregnes med følgende årlige produktion pr. kW installeret effekt: Solcelleanlæg: 800 kWh" Dvs de skrive igen ikke nogle formelle krav til målingen, men har man ikke måler på bliver man beskattes efter 800kWh per kW installeret effekt. Dvs af 4800kWh for et 6kWh anlæg. (Dvs for dem med store anlæg begrænset til 6kW kunne der være en ide i at spekulere i at lade skat beregne deres produktion efter ovenstående 800kWh per kW installeret effekt :-) Fandt også: http://www.danskenergi.dk/~/media/Raadgi...anlæg.ashx "typiske installationer med små elproducerende anlæg er måling af nettoproduktionen til afregningsformål ikke nødvendig." "istedet kan den model SKAT og Energinet.dk i andre sammenhænge anvender til beregning af produktion benyttes. Pr. kW installeret effekt regnes med en årlig produktion på: 800 kWh for solcelleanlæg " Men desværre rører artiklen også et andet ømt punkt - Rådighedsbetaling til netselskabet ... Det har de lov til at opkræve men gør det ikke endnu. Og det kan også gøres efter ovenstående beregnede produktion. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
20-02-2013, 10:14
Besked: #7
|
|||
|
|||
Den samlede nettoproduktion måles med M1. Måleren opsættes normalt ikke, når egenproducenten er fritaget for at betale til PSO, dvs. for solcelleanlæg mindre eller lig med 50 kW, vindmøller mindre eller lig 25 kW og øvrige VE-anlæg mindre eller lig 11 kW. M1-måleren kan opsættes i forbindelse med opkrævning af rådighedsbetaling, hvis kunden ikke vil afregnes efter skabelonen beskrevet i afsnit 3.1.2, eller hvis anlægsejeren ønsker at kunne dokumentere produktionen over for SKAT. Stadig taget fra Dansk Energi. Indtil skat skulle mene at nøjagtigheden af måleren i min Danfoss ikke skulle være god nok så har jeg ingen planer om at installere en M1 måler der lever op til kravene for afregningsmålere. Selvom min inverter skulle måle et par procent galt er det meget små penge det drejer sig om der ikke stå mål med udgiften for installation af en extra måler. Skat er så også velkommen til at beregne min produktion efter de 800kWh per kWp :-) 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
21-02-2013, 17:08
Besked: #8
|
|||
|
|||
Da vores anlæg blev installeret i 2011, sagde vores elektriker at en bi-måler var et skattemæssig krav.!
Rigtigt eller ej; vi fik en sat op til den herlige sum af 1500,- dkr. Ilse 14 stk. Canadian Solar 215 paneler 1 stk. SMA inverter 1200 1 stk. SMA inverter 2100 TL Monteret på betontegl 25 graders hældning Retning syd-sydøst Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-) Som nu (11-11- 19) er udskiftet med en Hyundai Ioniq Electric 38 kwH :-) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|