SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): « Forrige 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Beregning af solens bane over hele året.
04-03-2013, 13:03 (Denne besked var sidst ændret: 04-03-2013 af 18:07 dkterp.)
Besked: #11
dkterp Offline

RE: Beregning af solens bane over hele året.
Har lavet en demo af de resultater man kan få ud af excel værktøjet, samt lidt vejledning.
Demoen er lavet over et vilkårligt sted i Horsens (længde/bredde)
For dags grafikken har jeg lavet et udtræk hen over året for ca. hver 14 dag - det giver et godt samlet overblik og kan laves på nogle få minutter med "+Calculate" knappen.

Det omtalte Excel ark er at finde i besked #6 (Zip fil)

Demo
Se http://www.dkterp.dk/sun.htm
Find
Citér
19-03-2013, 15:53
Besked: #12
tagestavsdal Offline

Hej Kristian

Jeg fandt på denne hjemmeside
http://www.formel.dk/solen/solen.htm
en ganske god formel og beregnings maskine, som kan beregne indfaldsvinklen mellem solstrålerne og solpanelets fladenormal.

Kender du den.

Hilsen Tage
Find
Citér
19-03-2013, 21:24
Besked: #13
dkterp Offline

Hej Tage

Nej den kendte jeg ikke.

Har også spekuleret på om man ikke også kunne lave grafer og solens vinkel i forhold til solcellepanelet, set hen over dagen. Siden du refererer til viser jo fint hvorledes beregningerne er lavet - så det kan være jeg skal studere det nærmere og se om det er noget jeg kan bygge videre på.

Solens indfaldsvinkel på panelerne er jo det der i virkligheden siger noget om mulig produktion.

Tak for det gode link.Shy

Mvh Kristian
Find
Citér
07-04-2013, 22:50
Besked: #14
Stefan_Bruhn Offline

Stødte på denne tråd i dag, i min jagt på info om solhøjde beregning.
Jeg fandt tidligere formel.dk siden, hvor jeg har brugt formlen fra til at udregne solhøjde og indfaldsvinklen og sammenholdt det med inverter logdata over panelydelse, og der er en pæn sammenhæng mellem indfaldsvinklen og kWp.
Som det kan ses af billederne (mangler desværre gode soldage eksempler fra december og januar, måske næste vinter :-), har jeg en lille tidsforskydning mellem indfaldsvinkel og kWp, noget af det skyldes at mine kWp data er fra de 10 minutter op til tidspunktet hvor udregningen for soldata er foretaget, men det er ikke nok til at udgøre hele forskellen.
Jeg gik derfor på jagt igen efter andre eks. på udregning og stødte på denne tråd. Jeg fandt også denne side: http://www.powerfromthesun.net/calculato...eCalc.html
, hvis udregninger passer helt godt sammen med disse, men har ikke adgang til koden derfra. Jeg leder viddere, for at finde en forklaring på forskydelsen.

Regnearket fra dkterp ser godt ud, det skal jeg lige have studeret nærmere.

Kun et enkelt af billederne er i høj kvalitet da jeg måtte begrænse filstørrelsen for at uploade den her.

Vedhæftede Fil(er)
.zip  SoldataBilleder.zip (Størrelse: 988,32 KB / Downloads: 485)
Find
Citér
07-04-2013, 23:34
Besked: #15
dkterp Offline

Beregning af solens bane over hele året.
Hej Steffan
Jeg skal finde formler og kilde frem, som jeg har benyttet.
Der er ingen formler i selve regnearket, da alle beregninger er lavet i visual basic ala makroer.
De skal selvfølgelig være tilgængelige - så man kan se hvordan og hvorledes resultaterne fremkommer.

Mvh Kristian
Find
Citér
08-04-2013, 05:55
Besked: #16
dkterp Offline

Hermed kilden jeg har brugt til beregninger af solens bane hen over året.

Linket er til et Excel regneark der består af 2 faner.
Udvikleren har lavet en del makroer som du skal have kopieret til dit eget regneark for at lave beregningerne. Du kan også tage udgangspunkt i regnearket og lave det om til det du nu ønsker - så vil makroerne automatisk følge med.
Den nemmeste måde at forstå hvad der sker er at kigge på formlerne i de enkelte celler og se hvilke celleinfo der ligger til grund for beregningerne.

Jeg bruger eksakt de makroer der er i arket - men har så automatiseret med løkker for de enkelte dage eller og for årets gang.

Håber det hjælper dig videre :-)

An Excel workbook with VBA functions for sunrise, sunset, solar noon, twilight (dawn and dusk), and solar position (azimuth and elevation); by Greg Pelletier, translated from NOAA's online calculators for solar position and sunrise/sunset.
http://www.ecy.wa.gov/programs/eap/models/twilight.zip

Kristian
Find
Citér
09-04-2013, 23:28
Besked: #17
Stefan_Bruhn Offline

Hej Kristian

Tak for de yderligere oplysninger og download, jeg studerer det nærmere :-)
Find
Citér
10-01-2022, 08:28
Besked: #18
KomalS. Offline

office.com/setup
Download and install and office setup from office.com/setup. log in and enter office 25 digit product key to activate your office product. if you are new user then you need to create a office account to get more benefits of office.com/setup subscription. MS office is a new sensatin office.com/setup in the market that left every body awestruck with its best products.
office.com/setup
office.com/setup
Find
Citér
10-01-2022, 08:29
Besked: #19
KomalS. Offline

Norton.com/setup
You can download and install norton setup from Norton.com/setup.Norton may receive annual renewal billing, cancellations, refunds, subscriptions, credit card updates, purchases by Norton membership. Visit Norton.com/setupto activate or renew your Norton membership. And a valid Norton membership ensures that your security is always updated. You should activate or renew your subscription before the trial or membership period ends so that all Norton features can continue to be used and your computer is protected. For more information, you can contact our team at Norton.com/setup
and get more and more information.
Norton.com/setup
Norton.com/setup
Norton.com/setup
Norton.com/setup
Norton.com/setup
Norton.com/setup
Find
Citér
10-01-2022, 08:30
Besked: #20
KomalS. Offline

roku.com/link
Roku empowers you to watch free and roku.com/link paid video content on your TV by methods for the Internet. For Activating Roku, go to http://www.roku.com/associate record enter Roku.com association code appeared on Roku TV. Initiate Roku tv, go to roku.com link roku.com/link record enter Roku.com connection code showed on Roku TV.

roku.com/link
roku.com/link
roku.com/link
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): « Forrige 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering