Er min Inverter for lille?
|
27-02-2013, 15:57
Besked: #1
|
|||
|
|||
Er min Inverter for lille?
Hej alle
Efter produktionen i går er jeg blevet bekymret for om min Inverter er for lille. Jeg har 30 paneler á 195w = 5.85 kw. Min inverter er en SMA 5000 = 5.0kw. Taget er 45 grader stik syd. Den peakede i går med 4600W over middag og derved er den jo allerede næsten gået i loftet. Skal jeg se om jeg kan få byttet inverteren til en 6kw? På den anden side vil det ekstra strøm vel bare gå til el selskabet da vores forbrug er max. 5000kwh. Må jeg høre jeres mening. Mvh Carsten H |
|||
27-02-2013, 16:12
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Er min Inverter for lille?
(27-02-2013 15:57)Carsten H Skrev: Hej alle Hej Carsten. hvis du er på den gamle ordning, og det formoder jeg. så kan du komme i gruelige vanskeligher hvis du ændrer på anlægget. der er flere tråde her om emnet. så hold dig endelig fra det. venligst peter |
|||
27-02-2013, 16:49
(Denne besked var sidst ændret: 27-02-2013 af 16:50 Teknik Nørden.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hvis det er en 5000 TL-20, er den godkendt, men hvis det er en af de "gl" vekselretter, så er den ikke tilladt i Danmark. Men efter som du ( formoder jeg ) har fået det godkendt af Energinet, så er det nok 5000 TL-20 du har.
Du vil ikke tit komme over 5000kW i nuet med det anlæg. Så jeg ville beholde den. I takt med at der kommer mere sol, bliver det også varmer, og derved faldende effekt. Du har også 45 grader på dit tag, som er perfekt til denne tid af året. Senere vil det være en for stor hældning til at være perfekt. Så du ser nok max hvad du kan forvente at komme op på af peak lige nu. Hvis du er på den gl. ordning, kan du ikke ændre vekselretter valg, eller andet, uden at komme på den nye ordning. |
|||
27-02-2013, 16:51
(Denne besked var sidst ændret: 27-02-2013 af 16:53 max.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
(27-02-2013 15:57)Carsten H Skrev: Hej alle nu er der også koldt så til sommer når panelerne bliver 40-50 grd så vil det nok passe meget godt så falder ydelsen nok 10-15 % gå evt ind på pv-log.com og find et anlæg med samme hældning og retning så kan du se hvor meget det yder mit den 26 juli ca 0,79% som max ved 25grd hældning på tag 20 juni ca 83 % kan godt komme højre i spidser ved drivene skyer med indirekte indstråling men det er ikke meget i det store sammenhæng så vendt og se til sommer og glæd dig til april til august der er der det tæller Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
27-02-2013, 17:08
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej igen
Ja, jeg er på den gamle ordning og Inverteren er en SMA STP5000TL-20. Iøvrigt lækkert kram virker det til. Tak for jeres hurtige og fine svar, det har beroliget mig en del, var bange for at leverandøren havde dimensioneret det forkert. God idé med at gå på PV-log og finde en tilsvarende installation. Det vil jeg prøve med det samme. Mvh Carsten |
|||
28-02-2013, 12:51
Besked: #6
|
|||
|
|||
Forstår ikke helt hvorfor du mener at dit anlæg næsten peaker ved 4600 kw? Dit anlæg er på 5,85 kWp så du kommer langt højere op i maj måned....og din inverter er perfekt til dit anlæg! (lidt anhængig af dine panelers strøm osv.)
Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
28-02-2013, 14:11
Besked: #7
|
|||
|
|||
Der er sikkert ikke noget graverende galt i anlægget, MEN jeg vil som så ofte før sige at det kommer an på hvad du har købt, har du købt et 6 kw. anlæg eller et 5,8 kw. anlæg så har leverandøren ikke leveret det købte da du aldrig kommer op at producere det du med rette må forvente når du køber et 6 kw. anlæg. Jeg vil fastholde at du da er blevet snydt, men igen det kommer an på hvad du har købt.
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
28-02-2013, 18:19
Besked: #8
|
|||
|
|||
(28-02-2013 14:11)Nissen Skrev: Der er sikkert ikke noget graverende galt i anlægget, MEN jeg vil som så ofte før sige at det kommer an på hvad du har købt, har du købt et 6 kw. anlæg eller et 5,8 kw. anlæg så har leverandøren ikke leveret det købte da du aldrig kommer op at producere det du med rette må forvente når du køber et 6 kw. anlæg. Jeg vil fastholde at du da er blevet snydt, men igen det kommer an på hvad du har købt. Hej Nissen. Jeg har købt det som et 5kw anlæg. Det stod i tilbuddet men hvis jeg kunne gøre det om ville jeg nok gerne give 2000 kr. ekstra for 6kw inverteren. Men Nissen, har du ikke samme problem? Producerer du ikke langt mere end dine Invertere kan trække? Med 51 paneler á 200watt? Carsten |
|||
28-02-2013, 20:48
Besked: #9
|
|||
|
|||
Hej
Først så har du jo så rigeligt fået hvad du har købt så det er fint. Et solcelleanlæg fungerer på den måde at inverterne kalder på den mængde strøm de vil have og kan omsætte, mine invertere kalder på 6 kw. og når panelerne yder mere end 6 kw. da giver inverterne besked på at holde igen og panelerne reguleres ned og yder derfor mindre så den samlede produktion bliver 6 kw som max. Så der er altså ikke tale om en over produktion. Håber det giver mening ellers spørg igen. NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
28-02-2013, 22:14
Besked: #10
|
|||
|
|||
(28-02-2013 20:48)Nissen Skrev: Hej Er det egentlig ikke ærgeligt at du kunne have produceret mere strøm såfremt at du havde en større Inverter. Sådan tænker jeg ihvertfald :-) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|