Længde på kabler fra panel til inverter
|
22-04-2012, 12:19
Besked: #1
|
|||
|
|||
Længde på kabler fra panel til inverter
Hej
Hvis jeg skal have solceller på et sydvendt tag så er der ca 25 - 30 m hen til mine sikringer , kan det give problemer ? Vil det være bedre at sætte inverteren tæt på sol cellerne og så trække et kraftigt 230 volts kabel fra inverteren hen til sikringerne ? Mvh. Poul J. |
|||
22-04-2012, 12:44
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Længde på kabler fra panel til inverter
(22-04-2012 12:19)Pjls Skrev: Hej Med de afstande burde det ikke give problemer - du kan sætte inverteren, hvor det passer dig bedst, og hvis du bruger 6 mm2 kabel før inverteren kan du sagtens trække 25-30 m kabel uden nævneværdigt spændingsfald. psj |
|||
22-04-2012, 13:11
Besked: #3
|
|||
|
|||
Lad os tage et hurtigt regnestykke, 6mm2 kabel har en modstand på 3,52 ohm/Km. Hvis der er 25m fra panelerne til inverteren, bruger vi 50m kabel, det er 1/20 af en Km, altså giver kaberne en modstand på 0,176 ohm.
Hvis man bruger standard paneler der giver ca. 5Ampere ved optimal effekt, får man et spændingsfald på 0,88 Volt. Da man som regel kører med 300-600 Volt fra panelerne er det altså langt under 1% tab, der er i kablerne, så personligt har jeg taget den beslutning at jeg nøjes med 4mm2 kabler, der er spændingsfaldet ved 25meter afstand 1,24 Volt, men jeg har også kun ca. 10meter, så jeg får et spændingfald på 0,5 volt. |
|||
22-04-2012, 14:52
(Denne besked var sidst ændret: 22-04-2012 af 15:02 hundefar.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg gav kr. 9,05 pr. meter incl. levering for 6mm2 kabel på Ebay, så det kan vel ikke betale sig andet end at vælge 6 mm2????
|
|||
22-04-2012, 15:08
Besked: #5
|
|||
|
|||
Det kan der være noget om, har du et link ?
|
|||
22-04-2012, 17:16
Besked: #6
|
|||
|
|||
Helt enig..
Køb kun 6mm2 ledning. Og er det komplette pakker, forlang 6mm2 ledning. Pris forskellen på 3 til 6mm2 ledning er så lille, at en seriøs forhandler slet ikke vil spare de få kr, for at tjene det mere, kontra den kvalitet man kan levere få en så lille mer pris. |
|||
22-04-2012, 17:37
Besked: #7
|
|||
|
|||
(22-04-2012 15:08)ajacobs Skrev: Det kan der være noget om, har du et link ? Køb det uden om Ebay og skriv direkte til Herrn A. Sarrad fra firmaet QandQ-Store så sparer du Ebays avance og han giver dig med garanti en lille rabat. Sig at Henrik Wyke anbefalede ham :-) Skriv til ham på qandq@gmx.de Jeg gav 0,90 cent pr. meter og 15 euro i fragt for 54 meter (+kr. 20 i overførselsgebyr). PS: Det er flot gedigent kabel med godkendelse og det hele. God fornøjelse!! PSS: Husk at kigge Ebay for endnu bedre tilbud inden du bestiller!!!! |
|||
22-04-2012, 19:12
(Denne besked var sidst ændret: 22-04-2012 af 19:13 ajacobs.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
Kære TBR
Jeg havde håbet at dette forum var præget at fakta og ikke så meget følelser. Der er ikke nogen praktisk forskel på om ens anlæg er trukket med 4mm2 eller 6mm2, det jeg svarede hundefar på var, at hvis man kunne finde nogle billige 6mm2 så var det ikke nogen ulempe. Prøv at kik på mit regne eksempel, der er lang mindre forskel på om man bruger 4mm2 eller 6mm2, end om man bruger almindelige paneler i forskel til sorte. De sorte giver typisk 2-3% tab på grund af varmen, men forskellen på kablerne er 0,1 - 0,2 %. Prøv for eksempel at spørge din elektriker hvilke kabler han ville bruge til et kredsløb, hvor der går 5-6 Ampere strøm. Han ville ikke svare hverken 4mm2 eller 6mm2, men sandsynligvis 1,5mm2, for de lærer noget om sund fornuft. Jeg har i øvrigt ikke set et eneste datablad for solcelle paneler hvor man brugte 6mm2 kabler, de bruger alle sammen 4mm2. |
|||
22-04-2012, 19:27
Besked: #9
|
|||
|
|||
Hej ajacobs
Det er skam også super, du kommer med guldkorn og facts og data. Det er helt op til folk selv om man vælger sorte, eller alm. paneler, eller om man bruger 1.5, 4 eller 6mm2 kabel. Uden at være elektriker eller anden kyndig inden for strøm, mener jeg dog, at modstanden i et kabel stiger i takt med længden. Kan ikke finde det igen, kan være andre kan, men jeg fandt engang et skema, hvor man kunne se noget med hvor meget modstand eller varme, der var i et given tykkelse kabel over en afstand, hvor man også kunne se tab i %. Den kunne være sjov lige at finde igen. Når 6mm2 stort set ikke koster mere end 4mm2, kan jeg ikke se fidusen ved ikke at være 6. |
|||
22-04-2012, 20:06
Besked: #10
|
|||
|
|||
Ja, jeg må jo indrømme, at jeg for 15-20 år siden var i vindmølle branchen, og både designede og byggede vindmølle styringer på fra 30 - 150 KWatt, så der er nogle ting, som jeg anser for selvfølgelige, som i andre ikke har samme holdning til.
Prisen på 4mm2 og 6mm2 er ikke den samme, der er næsten 50% forskel, kobber er efterhånden et ret dyrt grundstof, og det er faktisk frås, når vi kræver 6mm2 ledninger til vores solcelle systemer, for der er ikke nogen praktisk forskel. Du har helt ret i at modstanden, og dermed tabet, i en ledning er proportional med længden, men når man sammenligner tabet med andre tab, så er mit argument, at forskellen i tab ikke berettiger 6mm2 i forhold til 4mm2, men mindre man snakker om afstande på mange hundrede meter. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|