SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): « Forrige 1 2
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Længde på kabler fra panel til inverter
23-04-2012, 06:15
Besked: #11
ajacobs Offline

RE: Længde på kabler fra panel til inverter
Pjls

Jeg fik ikke svaret på dit andet spørgsmål, og svaret er nej, et kraftigt kabel fra inverter til måleren vil i almindelig praksis være 2,5mm2, og det vil helt sikkert give større tab, end at føre dine 4mm2 eller 6mm2 solcellekabler hen til inverteren hvis den er placeret tæt ved måleren.
Find
Citér
03-11-2012, 11:21
Besked: #12
joplin Offline

(23-04-2012 06:15)ajacobs Skrev:  Pjls

Jeg fik ikke svaret på dit andet spørgsmål, og svaret er nej, et kraftigt kabel fra inverter til måleren vil i almindelig praksis være 2,5mm2, og det vil helt sikkert give større tab, end at føre dine 4mm2 eller 6mm2 solcellekabler hen til inverteren hvis den er placeret tæt ved måleren.

Jeg har et anlæg hvor der er ca. 50 meter fra solcellerne på taget til el-måleren. Jeg har forhørt mig hos leverandør og hos el-installatør om ledningerne:
1. Generelt siger de begge placer inverter så tæt på solceller som muligt
2. Træk et 4x2,5 kvadrat installationskabel de 50 meter fra inverter til måler

Selvom jeg får 100 meter 4 kvadrat jævnstrømskabel med har jeg lyttet til leverandør og el-installatør og nedgravet et rør til mit vekselstrømskabel i 30 cm. dybde.

Jeg har dog mulighed for i stedet at lægge solcellekablet i røret - men kan det tænkes at varme eller lign. sammen med større spændingstab er grunden til anbefalingen om at jævnstrømskabel er bedst over længere strækninger?
Find
Citér
03-11-2012, 12:15 (Denne besked var sidst ændret: 03-11-2012 af 12:16 ajacobs.)
Besked: #13
ajacobs Offline

Nej, der er gammel overtro. Logikken er åbenbart at lavspænding giver størst tab, og der mener man så er solcellerne, og derfor er den gode latin at placere invertern ved siden af solcellerne, og det er direkte tåbeligt.

Jeg har efterhånden regnet på det en 3-4 gange på dette forum, og jeg gider ikke gøre det igen og igen, så jeg har lavet en side om det på mit site, så læs lige her: http://www.solcellepakker.dk/invplacering.php , og vis gerne din leverandør og elektriker siden, og hvis de finder nogen regnefejl, så giver jeg bajere.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
03-11-2012, 13:15
Besked: #14
joplin Offline

Tak for det overbevisende svar på din hjemmeside: Selv i det tilfælde at man havde det dobbelte kvadrat på vekselstrømsledningen 2x2,5 kvadrat ville situationen med langt fra inverter til elmåler give det største strømtab!
Find
Citér
03-11-2012, 13:47
Besked: #15
Birch-Nielsen Offline

Ærede Kolleger

Min installatør undrede sig også over at jeg ville bruge 6mm2, når nu - som han sagde - at 4mm2 (som han selv brugte til egenmontage) "var så riigeligt" Men det er jo 6mm2 der følger med anlæggene fra WILBERTS, og ud over at et "garnnøgleoprinklet" 170 m. kabel kan være uendeligt svært at "vikle" retlinet ud, så syntes han at det var fuldstændigt overkill.

Mvh Folke

38 (?) stk. ZNShine 195W(Black)(37)MS - Ialt 7,41kWp
2 stk. SMA SB 3000TL-21
WASI monteret.
Azimut +45° SV
Tag 45°
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage...ower-plant
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): « Forrige 1 2
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering