SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Eget forbrug ud over begrænsning på 6000W?
01-03-2013, 09:44
Besked: #1
DrKoch Offline

Eget forbrug ud over begrænsning på 6000W?
Hej
Jeg kom lige til at spekulere på om den inverter begrænsning man har på 6000 w på et privat anlæg er når der er modregnet ens eget forbrug? Kan inverteren finde ud af dette eller smider inverteren bare 6000 W afsted ind i eltavlen, hvor ens aktuelle forbrug tages og resten sendes til nettet?

Giver spørgsmålet mening?

Min inverter er en fronius IG+ 60 V2 :-)

Inverter: Fronius IG+ 60 V2. Panel: AVANCIS Powermax Strong (7.020 Wp). Tag: 5.8 grader mod NØ.
[Billede: 956585108.gif]
Læs min blog om anlægget.
Find
Citér
01-03-2013, 09:57
Besked: #2
povlhp Offline

RE: Eget forbrug ud over begrænsning på 6000W?
Der må kun komme 6000W ud af AC siden på inverteren. Det er den begrænsende komponent. Det er den der er typegodkendt til at have begrænsningen.

Hvis du vil udnytte mere, så skal det være på DC siden du trækker det ud. Dette er også teoretisk muligt, men man siger at selv på en 9kWp anlæg får man ikke mange kW ud af det på et år, så det er ikke investeringen værd.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
01-03-2013, 21:43
Besked: #3
Lars-Jacobsen Offline

RE: Eget forbrug ud over begrænsning på 6000W?
Og så er det forbudt/ikke tilladt at trække forbrug til andet en selve produktionen.

Dvs. Strømforbrug til inverter, styring overvågning, router mm. er OK så længe det kun har med selve produktionen at gøre. Evt. Lys i rummet eller en husholdnings router som også kan benyttes til andet er går ikke.
Og begynde at udnytte "overskudsproduktion" i en evt. ekstra varmepatron i vartvandsbeholderen går heller ikke, selv om det var/er oplagt. Ingen lider jo skade, men det er stadig ikke lovligt. Ligesåvel som det ikke lovligt for mig at køre 140 km/t på en tom jysk motervej kl. 03 om natten.
Jeg ridser blot "reglerne" op, og hvis man overtræder dem kan det have konsekvens. I dette tilfælde at man formentlig bliver "smidt af" Nettoordningen.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering