SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
SKAT- Skift af beskatningsmetode
04-03-2013, 10:25 (Denne besked var sidst ændret: 04-03-2013 af 10:27 Fyrsten.)
Besked: #1
Fyrsten Offline

SKAT- Skift af beskatningsmetode
Hej
Nedenstående er fundet på
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0

Betyder dette at hvis man vil skifte til den skematiske metode, skal det være i år ? Eller gælder det kun nye anlæg, syntes ikke det står helt tydligt.

Hvis du vil skifte fra den skematiske metode til reglerne for virksomheder
Hvis du vil skifte fra at betale skat efter den skematiske metode til at blive beskattet efter de regler, der gælder for virksomheder, skal du sælge alle de anlæg/andele, der er omfattet af den skematiske metode. Det er uden betydning, hvem anlægget eller andelene sælges til.

Du kan derefter i det efterfølgende indkomstår købe et vedvarende energianlæg, der er tilsluttet el- eller varmenettet, og anvende reglerne for virksomheder, men da virksomhedsreglerne udfases, skal du skifte senest i forbindelse med selvangivelsen for indkomståret 2012.

Hvis du vil skifte fra reglerne for virksomheder til den skematiske metode

Fra 2013 kan du kun skifte til den skematiske metode, hvis dit anlæg bliver tilsluttet nettet i løbet af 2013.

Hvis du vil skifte fra at betale skat efter de regler, der gælder for virksomheder til at blive beskattet efter den skematiske metode, anses alle anlæg/andele for overdraget til dig selv til handelsværdien. Du skal beskattes af forskellen mellem handelsværdien og den nedskrevne værdi.

Eksempel:

Overdrager/sælger du dit solcelleanlæg i år fire til for eksempel 80.000 kr., hvor den nedskrevne værdi er 67.500 kr., bliver du beskattet af "fortjenesten" på (80.000 - 67.500) 12.500 kr
Find
Citér
04-03-2013, 10:51
Besked: #2
henrikkrebs Offline

RE: SKAT- Skift af beskatningsmetode
Ja - 2012-selvangivelsen er sidste chance.

Tidligere kunne du jo skifte frem og tilbage:
Til den skematiske metode blot ved at 'sælge' anlægget til din privat-økonomi til markedspris (og bogføre indtægten ved at du sælger til højere pris end det den er nedskrevet til)
Fra den skematiske metode var lidt besværligere - du skulle i eet kalenderår skille dig af med alle VE-anlæg efter den skematiske metode og kunne så i det nye kalenderår anskaffe dig VE-anlæg som du kunne køre efter regnskabsmetoden.

Nu er regnskabsmetoden afskaffet, så den kan du ikke bruge til andet end anlæg efter den gamle ordning (ibrugtaget eller bindende aftale senest 19.11.2012). Og du kan ikke skifte til regnskabsmetoden hvis du først er på den skematiske ordning.

Men for ikke al lave alt for mange løftebrud for dem der har anskaffet sig et anlæg med tillid til politikernes løfte om at man kan skifte frem og tilbage, så kan du een sidste gang beslutte dig til hvad du vil. Den første (og nu altså sidste) chance for det er den selvangivelse du laver nu for 2012. Hvis dit anlæg slet ikke vedrører selvangivelse/årsopgørelse for 2012 (d.v.s. hvis du har anskaffet det sent i 2012 men senest 19.11.2012 og først taget det i brug i 2013), så er din første (og nu altså sidste) chance for at angive metode altså 2013-selvangivelsen. Er du indenfor det sidste, så gå nu ind på forskudsopgørelsen for 2013 og angiv at du har eget solcelleanlæg.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
04-03-2013, 10:59 (Denne besked var sidst ændret: 04-03-2013 af 10:59 bentpetersson.)
Besked: #3
bentpetersson Offline

angiv at du har eget solcelleanlæg, skriver du.

Min kone og jeg har hver sin økonomi, som man populært siger.

Hvordan gør man så skattemæssigt, når anlægges ejes af to? Smile

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
05-03-2013, 23:57 (Denne besked var sidst ændret: 05-03-2013 af 23:58 henrikkrebs.)
Besked: #4
henrikkrebs Offline

(04-03-2013 10:59)bentpetersson Skrev:  Hvordan gør man så skattemæssigt, når anlægges ejes af to? Smile

Halvdelen (eller hvordan I nu har delt det) på hver jeres selvangivelse

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
06-03-2013, 08:16 (Denne besked var sidst ændret: 06-03-2013 af 08:17 bentpetersson.)
Besked: #5
bentpetersson Offline

Fint. Tak for svaret.

Supplerende spørgsmål:

Kostal Piko kræver et type B . Elinstallatør ændrer derfor fra A til B. Merpris materialer (ingen arbejsløn)!kr 2500 excel moms.

Hvordan anfører vi det for at udnytte fradraget ligesom det øvrige anlæg. Vel først næste år fordi regning kommer i dette skatteår, men kan vi overhovedet fradrage så sent?

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
06-03-2013, 09:17
Besked: #6
hensan Offline

(06-03-2013 08:16)bentpetersson Skrev:  Fint. Tak for svaret.

Supplerende spørgsmål:

Kostal Piko kræver et type B . Elinstallatør ændrer derfor fra A til B. Merpris materialer (ingen arbejsløn)!kr 2500 excel moms.

Hvordan anfører vi det for at udnytte fradraget ligesom det øvrige anlæg. Vel først næste år fordi regning kommer i dette skatteår, men kan vi overhovedet fradrage så sent?

Jeg ville anse og dermed skrive udgiften for skift af relæ som en reparation/drift udgift og fratrække som sådan. Udgiften bliver derfor 2500 + 25pct moms = 3125 kr (ingen 115 pct fradrag) til gengæld fuldt fradrag i dette skatte år.

Regnskabet for 2013 ville derfor komme til at se ud som følger:

Afskrivning af anlægget: xx kr
+Drift/reparationsudgifter yy kr
-Indtægt ved strømproduktion zz kwh @ 60 øre
----------------------------------------------------
=Skattemæssig underskud.
Find
Citér
06-03-2013, 16:14
Besked: #7
henrikkrebs Offline

Nok ikke helt rigtigt

1. 'Type B' (enhver ved jo hvad det er) er en del af det samlede aktiv og de 2500 + moms + 15% skal altså lægges oven i anskaffelsesprisen. Det var jo 'forkert' fra starten. Det samme gælder f.eks paneler der aldrig har virket ordentligt. Derimod paneler der udskiftes efter brug p.g.a. vejrligets indvirkning - det er vedligeholdelse.

Det er en del af begrebet om 'samlet aktiv' - se f.eks Straksafskrivning af mobilborde nægtet

2. Hvis 'Type B' er installeret og taget i brug i 2012 (d.v.s. at din pligt til at betale indtraf i 2012), så kan du godt medtage den på 2012-regnskabet. Det er dog nok så lidt mere bøvlet at lave regnskabet idet 'status' i dit regnskab skal indeholde en 'skyldige omkostninger pr 31.12.'.

3. Hvis du (uanset pkt 1) vælger at køre det som en driftudgift/straksafskrivning, så er det korrekt: Straksafskrivning = nul 115%-vindue.

Nå - ialt flytter det ikke ret meget krone-mæssigt, så det er nok ikke så vigtigt.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
06-03-2013, 16:27
Besked: #8
bentpetersson Offline

Tak til jer. Jeg vil regne type B-anskaffelsen med i 2012 regnskabet med 115%. Så må vi se hvad der sker. Smile

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
12-03-2013, 09:58 (Denne besked var sidst ændret: 12-03-2013 af 10:01 bentpetersson.)
Besked: #9
bentpetersson Offline

(05-03-2013 23:57)henrikkrebs Skrev:  Halvdelen (eller hvordan I nu har delt det) på hver jeres selvangivelse

Jeg har udvidet selvangivelse, min kone normal.

Jeg forestiller mig at lave et lille solcelleregnskab for at benytte muligheden for afskrivninger.

Min kone har fået besked fra skat, fordi hun er registreret som solcelleejer. Hvorfor er jeg ikke klar over. Jeg har ikke modtaget noget.

Hvordan opdeler vi på selvangivelsen?

Ps jeg synes at jeg på en tråd har set hvor nemt regnskabet kan udføres, men kan ikke lige finde det. Er der een der kan hjælpe med link eller lign.?

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
12-03-2013, 10:08
Besked: #10
henrikkrebs Offline

(12-03-2013 09:58)bentpetersson Skrev:  Min kone har fået besked fra skat, fordi hun er registreret som solcelleejer. Hvorfor er jeg ikke klar over. Jeg har ikke modtaget noget.

Præcis det samme i mit tilfælde. Nu er det så kun et hjælpsomt informationsbrev Skat sender, men hvorfra de har hendes navn ved jeg ikke.

I hele processen er opgivet begge vores navne men kun mit CPR-nummer. Skat må antagelig have foretaget en eller anden sammenkobling på lidt usikkert grundlag. Men hvad - det er kun et informationsbrev.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering