"Krydsfelt"
|
07-03-2013, 12:51
Besked: #1
|
|||
|
|||
"Krydsfelt"
Hej derude,
Er der nogen af Jer derude, der har leget med tanken - eller udført det i praksis - at lave sammenkoblingen af solcellerne indenfor på loftet så I kan ændre i sektionerne afhængig af årstiden? Altså lavet en slags krydsfelt samt nummerere ledningerne fra de enkelte paneler. Jeg har nogle træer, der skygger lidt her om vinteren - jeg kan se når solen er fremme at en række paneler i den ene ende er skyggefri hele tiden om vinteren, men om sommeren kommer der skygge på dem pga. af en anden bygning. Så det kunne (måske) være smart to gange om året at koble det sammen på anden måde. Hvad siger I til det? ;-) Hilsen Torben |
|||
07-03-2013, 14:30
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: "Krydsfelt"
Hvis man har to invertere og eller flere strenge, kan man jo flytte stikkene rundt i inverteren. (jeg har med vilje lavet mine kabler lange nok til at jeg kan om-arrangere, hvis der om 10år kommer et nyt træ).
Men efter at have set hvor håbløs produktionen er om vinteren, vil jeg bare lade mine sidde så de laver mest om sommeren. |
|||
08-03-2013, 11:06
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: "Krydsfelt"
Det du skriver her mener meget om det jeg har fundet frem til.
Mit indlæg på FB: Jeg har monteret 18 solpaneler mod syd (3,525 kwpeak) og 18 paneler (3,525 kwpeak) med vest. Sydsiden er koblet på en SMA TL 3000 inverter. Sammen gælder for vestsiden. Jeg har lagt graferne for hver inverter sammen i et billed. Her ses det tydeligt at syd topper omkring kl. 12 mens vest topper omkring kl. 14.30. SMA inverterne har hver 2 mpptrakcer og derfor vil der være muligt at koble 9 paneler fra sammen med 9 paneler fra vest på hver inverter. På denne måde vil jeg kunne undgå at inverteren som pt. sidder på sydsiden når de maks 3000 watt mens vestsiden er lagt fra de 3000 watt i peakeffekt. Jo større anlæg man har jo mere fordelagtigt vil det være at koble syd og vest sammen på en inverter. Kræver naturligvis at inverterne hver har 2 mpptracker. Bare en lille ide til at optimere jeres installationer og få mest ud af solen. Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A. Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|