SolStyrSoft - Kontrolprogram til dine Solceller er endelig færdig
|
18-03-2013, 21:34
Besked: #1
|
|||
|
|||
SolStyrSoft - Kontrolprogram til dine Solceller er endelig færdig
ENDELIG, nu er det her.
Jeg er endelig blevet færdig med softwaren, så den nu er klar til allerførste release. Desværre er det jo kun til Fronius IG Plus, samt Danfoss vi lige nu har tingene klar. Kostal Pico, forventes klar i løbet april/maj. Her vil så blive udsendt et nyhedsbrev. Du kan se løsningerne på www.solstyrsoft.dk Der er på siden et link til installationsvejledningen for softwaren, således at man kan danne sig et overblik over hvordan den installeres, samt hvad det kræver af ekstra hardware for at få det hele til at spille. Prisen for softwaren, er sat til kr. 250,- således at alle kan være med. Til dem der ikke har en PC der kører 7x24x365, kan der leveres en fix og færdig Raspberry PI løsning. Når man så har tilsluttet den nødvendige kommunikationshardware til sit netværk, kører det. Torben (det er hans userID) kan være behjælpelig med hardware. //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
19-03-2013, 10:32
(Denne besked var sidst ændret: 19-03-2013 af 10:33 Percy.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: SolStyrSoft - Kontrolprogram til dine Solceller er endelig færdig
Hejsa Per.
Vil det blive muligt at kunne bruge sin Ipad ? Har dog en bærbar som står tændt 24 7 265 pga interface til pillefyr. Jeg har 2stks delta solivia 3.0 G3 Det lyder spændende.. Mvh Steen |
|||
19-03-2013, 10:45
Besked: #3
|
|||
|
|||
(19-03-2013 10:32)Percy Skrev: Vil det blive muligt at kunne bruge sin Ipad ? Du kan ikke bruge Ipad til at samle data, men du kan sagtens bruge Ipad'en til at se data, det gør jeg hele tiden. Det er derfor jeg bl.a. ikke mener at en app er nødvendig, da Ipad'en præsenterer data lige så nemt. Selve baggrundsprogrammet kan sagtens køre på din PC, til pillefyret, da det ikke bruger ret mange resourser. Med hensyn til data, fra dine Invertere, er jeg ved at skrive et tillæg til Installationsvejledningen, da man hvis man kan få sine invertere til at lave en csv fil, også kan brug baggrundsprogrammet. Jeg laver et svar i denne tråd når jeg er færdig med beskrivelsen. Man sparer herved den hardware der ellers skal monteres til seriel kommunikation (RS232/RS485). Mere om dette lidt senere i dag. //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
19-03-2013, 11:11
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg har opdateret installationsvejledningen, således at den også beskriver brug af csv filer, som du evt. kan få direkte til dit netværk fra din Inverter, og måske allerede har lavet fra din El-måler.
Der er en beskrivelse af 1-wire produkter, 1 counter som bl.a. skal bruges til at få data fra f.eks. bi-måler, samt 1 solindstrålingsmåler, som måler det aktuelle solinstråling. Senere i dag, vil disse to optræde som tillægskøb på downloadsiden, da du enten kan købe det selv, via Hobby Boards, og slutte det til, eller købe det gennem mig, hvorefter jeg sørger for calibrering, indstilling, samt indbygning af lysmåler i glasrør. //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
19-03-2013, 23:13
Besked: #5
|
|||
|
|||
Per det som jeg har er 2 stk delta solivia 3.0 G3 som er placeret ca 18 mtr fra husstanden/eltavle derudover er der monteret en ny el måler (ecelon)
Hvad har jeg brug for ? Og hvad beløber det sig til ? Mvh Steen |
|||
20-03-2013, 10:01
Besked: #6
|
|||
|
|||
(19-03-2013 23:13)Percy Skrev: Per det som jeg har er 2 stk delta solivia 3.0 G3 som er placeret ca 18 mtr fra husstanden/eltavle derudover er der monteret en ny el måler (ecelon) Hej Steen, Da dit spørgsmål er meget specifikt, har jeg PM'et dig, med svar på det du spørger om. //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
20-03-2013, 17:19
(Denne besked var sidst ændret: 20-03-2013 af 17:22 majland.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg har lige kigget lidt mere på dit projekt/produkt.
Citér:Eneste mulighed er at du køber en KAMSTRUP Måler, det skal være en 382J, som sættes op som Bimåleren skal sættes i serie med energiselskabets måler. De vil ikke blive særligt begejstrede for en parallel måler der leder strømmen uden om deres :-) Nogen erfaringer med andre målere end kamstrup 382j ? Jeg har ikke kunnet finde Danfoss dokumentation for RS 485 på TLX converterne. Har nok bare ikke søgt de rigtige steder - Har du et link til denne ? 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
20-03-2013, 18:53
(Denne besked var sidst ændret: 20-03-2013 af 19:28 Esor.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(20-03-2013 17:19)majland Skrev: Jeg har lige kigget lidt mere på dit projekt/produkt. Ups, det er en skrivefejl, den skal selvfølgelig sættes på EFTER HPFI relæet, således at den kun måler forbrug. Hvis den skal måle begge dele forbrug og eksport, ved jeg ikke hvordan den skal tilsluttes. Det må være en opgave for el-installatøren. Jeg retter teksten, så det ikke kan misforstås. Jeg ved du har en Echelon måler, burde være forbudt at installere dem. Det kræver at du investerer i en Kamstrup måler, men det skal være mindst en 382j, da ældre versioner ikke kan aflæses nøjagtigt nok. Jeg er ved at købe en sprit ny Kamstrup måler, da jeg vil have flere informationer end jeg kan få fra S0 interfacet fra den brugte (måler kun forbrug). DONG installerer Iskraemeca målere som man kan aflæse via det optiske øje. Ellers ved jeg ikke (endnu) hvad der er installeret i de forskellige leverandør områder. Mht. Danfoss - emailer jeg den. Jeg har din E-mail adresse. SolStyrSoft læser Danfoss TLX som jeg har har samarbejdet med Torben for at få at virke, så detvkører bare. //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
21-03-2013, 14:06
Besked: #9
|
|||
|
|||
(20-03-2013 18:53)Esor Skrev: Jeg ved du har en Echelon måler, burde være forbudt at installere dem. Måleren fejler ikke noget - de skulle bare udlevere det read-only password der skal til for at kunne tale med den... Det vil såmend også være fint nok med et gebyr for at de lave en speciel konfiguration til mig så jeg kan læse den. Et engangsgebyr i størrelseordenen en teknikker time vil vel være passende ... (og kan sælges til rigtigt mange af deres kunder - også mange af dem de selv har solgt et solcelleanlæg) Citér: Det kræver at du investerer i en Kamstrup måler Jeg har ikke plads i tavlen til flere målere - og da det sidder i flugtsvejsskabe i beboelsen er det heller ikke nemt at udvide tavlen Btw prøv at se http://www.energinet.dk/SiteCollectionDo...4-2012.pdf om adgang til målerdata Men vi solcelleejere vil jo have LIVE data - ikke gennemsnit for hvad solen producerede i sidste uge... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
21-03-2013, 15:34
(Denne besked var sidst ændret: 21-03-2013 af 15:37 Esor.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
(21-03-2013 14:06)majland Skrev: Måleren fejler ikke noget - de skulle bare udlevere det read-only password der skal til for at kunne tale med den... Mht. Echelon måleren, det jen mente, er faktisk at det skulle være forbudt at sætte den op, UDEN at man har tilgang til den. Netop som du skriver, vi vil have LIVE data, det er ud fra de data man kan gøre noget, for vis noget ser forkert ud, kan man checke mens det foregår, og ikke skulle prøve at finde årsagen til noget der så forkert ud for en uge siden. Det også derfor jeg lavede SolStyrSoft, da de forskellige log-steder der tilbydes, efter min mening ser farlige ud, og ikke giver noget samlet overblik. Når jeg får implementeret AJAX i PHP delen, vil der ske automatisk opdatering hvert minut. Det er så tæt på Real time som man kan komme. Har lige fået prisen på ny Kamstrup målere, de har godt nok fået nøk opad, koster næsten kr. 3.000,- inkl. Moms, hertil kommer den obligatoriske målerramme som den skal monteres på, den koster kr. 850,-. Så jeg ville nøjes med en billig brugt Kamstrup med S0 udgang til måling af forbruget, men det gør at man ikke kan beregne eksporten hvis man har en Echelon måler, da man mangler en variabel fra el-måleren. Denne lukning af el-måleren bør vare en sag for Forbrugerombudsmanden, men han har desværre travlt med at jagte internetbutikker, det er åbenbart det eneste han kan finde ud af!!!! //Per Inverter: Fronius IG 60 V-2 Paneler: 30 stk. Rasolar pv module Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 24stk 210 grader, 6st. 140 grader, 25 graders hældning |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|