Solpaneler som tag
|
20-03-2013, 19:18
Besked: #1
|
|||
|
|||
Solpaneler som tag
Jeg har et brændeskur på 3*6 meter, opdelt i tre rum, hvor trapeztaget efterhånden er gammelt og har nogle huller og burde skiftes, og jeg har derfor overvejet at fjerne taget og bruge solpaneler i stedet for. Nu kan man få dem til 1350 kr for 250 wp, så det er ved at være økonomisk realistisk.
Er der nogen derude i cyperspace som har erfaring i at bruge solpanelerne som tag, dvs at lægge dem helt tæt til hinanden, lime dem vandtæt sammen med f.eks. MS-fugemiddel og fastgøre dem fra undersiden til spærene? Hældningen er 10 grader vest men kan jo ændres lidt efter behov. vh |
|||
20-03-2013, 19:26
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Solpaneler som tag
Det er vel muligt men som en integreret del af taget er det ikke muligt at afskrive på et sådant anlæg.
7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning |
|||
20-03-2013, 20:29
Besked: #3
|
|||
|
|||
Nu er den der afskrivnings regel jo både død og begravet for flere måneder siden :-)
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
20-03-2013, 20:30
Besked: #4
|
|||
|
|||
(20-03-2013 19:18)Carle621 Skrev: Jeg har et brændeskur på 3*6 meter, opdelt i tre rum, hvor trapeztaget efterhånden er gammelt og har nogle huller og burde skiftes, og jeg har derfor overvejet at fjerne taget og bruge solpaneler i stedet for. Nu kan man få dem til 1350 kr for 250 wp, så det er ved at være økonomisk realistisk. du må ikke lægge dem tæt sammen de skal kunne udvide sig du kan evt lave en inddægning på panellerne men husk de skal have luft under sig |
|||
20-03-2013, 21:41
Besked: #5
|
|||
|
|||
(20-03-2013 20:30)Blik og Lavenergi Skrev: du må ikke lægge dem tæt sammen de skal kunne udvide sig Det gælder nok ikke paneler der ikke har remme. Du kan f.eks. købe celler der er lavet til det; http://www.solarglas.dk/solcelle-terasse.aspx Glas udvider sig ikke så meget, ellers ville alle glas overdækninger jo ikke kunne lades sig gøre. De er nok noget dyrere dem fra solarglas, hvor man kan kigge igennem, men jeg ved at min far har fået installeret nogle mono paneler, hvor der heller ikke er ramme på og dem ville man også kunne bruge gætter jeg på. Overvejer det selv til min carport, og så smide dc direkte ind i en el-patron i vores vandvarmer, med en temperatur kontrol på. |
|||
20-03-2013, 21:52
Besked: #6
|
|||
|
|||
(20-03-2013 21:41)FlemmingS Skrev: Det gælder nok ikke paneler der ikke har remme. Du kan f.eks. købe celler der er lavet til det; du glemmer at glas som regel har en træliste eller andet de er monteret på det har du ikke hvis panelerne monteres tæt sammen mit svar galt paneller med ramme men vil stadig sige at man skal passe på også med dem som er glas det er for dyrt til at forsøge sig frem ![]() |
|||
20-03-2013, 22:40
Besked: #7
|
|||
|
|||
(20-03-2013 20:30)Blik og Lavenergi Skrev: du må ikke lægge dem tæt sammen de skal kunne udvide sig MS sealer kan arbejde 25% af fugens bredde, så det går nu nok! M.v.h. ![]() |
|||
20-03-2013, 22:57
Besked: #8
|
|||
|
|||
(20-03-2013 21:41)FlemmingS Skrev: ....... Jeg overvejer også at købe et par billige paneler fra andres "overskud" og så smide DC direkte ind på f.eks et varmelegeme i stil med et af dem her: http://newtronic.dk/wp-content/uploads/2...celle_.pdf Nogen, der har erfaringer med sådan en løsning? - jeg er udmærket klar over at totalvirkningsgraden er dårlig i forhold til væskebåret solvarme, men håndtering, "rørføring" og vedligehold er meget nemmere at håndtere..... \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
21-03-2013, 09:53
Besked: #9
|
|||
|
|||
Ja det er helt afgjort betydeligt smartere end vandbåren solvarme. Der er dog lige et par ting man skal tage med i betragtning:
- Hvis panelet giver f.eks. 30V, som er det mest almindelige, skal du have mindst 8 paneler i serie for at få fuld udbytte af varmelegemet, som jo er konstrueret til 230V. Om det er jævn- eller veklsestrøm er ligegyldigt. Man kan i Metro vandvarmere udskifte til et 24V varmelegeme, og dermed nøjes med et enkelt panel, men det koster 1000 kr ekstra. - Man kan IKKE bruge en almindelig inverter fra Harald Nyborg som omformer 24V til 230V veksel. Den vil slå fra fordi modstanden i 230V varmelegemet er så lav at det bliver betragtet som en kortslutning. Principielt ville en solcelle-mikroinverter være ideel til formålet, men den kan desværre ikke bruges uden at "se" 230V nettet. Jeg HAR forsøgt alle mulige tiltag! vh |
|||
21-03-2013, 12:46
Besked: #10
|
|||
|
|||
(21-03-2013 09:53)Carle621 Skrev: - Hvis panelet giver f.eks. 30V, som er det mest almindelige, skal du have mindst 8 paneler i serie for at få fuld udbytte af varmelegemet, som jo er konstrueret til 230V. Om det er jævn- eller veklsestrøm er ligegyldigt. Man kan i Metro vandvarmere udskifte til et 24V varmelegeme, og dermed nøjes med et enkelt panel, men det koster 1000 kr ekstra. Er det ikke muligt at finde en mikroinverter til ø-drift ? Den vil selvfølgelig ikke være på positivlisten og CE vil sikkert står for China Export :-) Hvis jeg husker kurverne for solceller rigtigt skal der styring til for at få højest muligt effekt ud. De kan holde til at være "kortsluttede" men så bliver spændingen for lav til at hive en fornuftig effekt ud. Så der skal en styring på - Om sekundær siden så er AC eller DC og ved hvilke spændinger er mindre vigtigt når det bare er til opvarmning. Det er jo ingen sag at købe et færdigt setop til ødrift med batteri - selv fra store spillere som SMA. http://www.sma.de/en/products/battery-inverters.html Det sjove er en low cost løsning uden batterier hvor strømmen bruges når solen skinner :-) 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|