Udsving i produktion
|
23-03-2013, 13:31
(Denne besked var sidst ændret: 23-03-2013 af 15:45 Brizz.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Udsving i produktion
Halløj...
Jeg har konstateret et ret stort udsving i min Peak-produktion : Igår var peak 6250W, idag 5500W - begge dage med fuld sol fra en skyfri himmel kl. ca 13:00. mit anlæg sidder på 42º taghældning og 17º S-SØ. Kan det være atmosfæriske forhold ? Brian Sørup 5920 kWp 42 Grader taghældning Orientering : 165 Grader |
|||
23-03-2013, 18:28
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Udsving i produktion
Det kan være nogle skyer der er meget højt oppe som danner et "filter" for solen, den ser klar ud, men der alligevel ikke den samme styrke på.
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
23-03-2013, 18:37
Besked: #3
|
|||
|
|||
Det kan også skyldes at hvis i går eks. var en dag, hvor der var overskyet noget tid, så dine paneler blev godt kølet ned. Når det så kommer et hul i skyerne, og solen kommer frem, så er dine paneler rigtig kolde, og levere mere effekt pr m2.
Modsat evt. i dag, hvor der ikke var en sky på himmelen, så bliver dine solceller varme i takt med solen kommer mere og mere i optimal position ( 90 graders vinkel til dine solceller ), og der ved taber du effekt pga varmere solceller end da du oplevede dit peak i går. Når vi kommer til sommer, vil du opleve at du slet ikke kommer i nærheden af den max du vil kunne lave nu, da dine paneler vil nå temperature over 70-80 grader celsius. Der kan vi så glæde os over mere sol timer end vi har i dag. |
|||
23-03-2013, 22:27
Besked: #4
|
|||
|
|||
Det er garanteret pga. temperaturen på panelerne, igår var der nemlig mange skyer og peak var mellem 2 skyformationer.
Jeg troede ikke temperaturen på panelerne havde så stor indflydelse på ydelsen.... Brian Sørup 5920 kWp 42 Grader taghældning Orientering : 165 Grader |
|||
23-03-2013, 22:40
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg har erfaret at en sky der nærmer sig kan reflektere noget sollys og give lidt højere produktion kort tid før den giver skygge.
|
|||
24-03-2013, 09:50
Besked: #6
|
|||
|
|||
Jeg konstaterede det samme - med endnu større udsving: mine grafer topper normalt for tiden ved 3600, men røg helt op på 5000 og holdt sig på 4500 i over en time - og jeg undrede mig virkelig. Hos mig var der også skyer før de to peaks. (kortvarigt peakede panelerne på 5878 - også langt over hidtidig max på 4600)
Da mine paneler ligger på næsten fladt tag (8%) kan det måske også skyldes is og sne, som den dag havde ophobet sig under panelerne og holdt dem kolde. Andre dage lige før har været endnu koldere og med blæst uden det er kommet i nærheden af peaket d. 22. Jeg synes stadig, det er lidt mærkeligt, at anlægget pludselig d. 22. leverer 4,5 kwh på en time, når den i dagene før og efter max har leveret 3,5. Det ville ikke være tosset at finde en effektiv og billig måde at afkøle paneler på. http://www.vucsv.dk/steenssolceller 6.72 kwp, 8 grader taghældning, 250 grader vest-sydvest Mellem Viborg og Silkeborg |
|||
24-03-2013, 10:56
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg ved at der var en ingeniør studerende i Horsens som lavede en opgave med at kombinere solceller med solvarme, men om han nåede frem til en konklusion?!
Som udgangspunkt har temperaturen i de sidste par uger givet +10%, og selv om der er en opvarmning af panel + tag så er der stadig en god afkøling i blæst og konvektion... det er ikke kun næsen som frosten bider. Konvektionen har man så kun når cellerne ikke er integreret i taget. Personligt er jeg vist nået grænsen for hvad min inverter kan trække så nyder bare disse dage hvor vinterens underskud er ved at være hentet. 15 stk Dimplex Reneables 235W 1 stk Fronius TL 3.0 Syd, 45 grader beton tag; skyggefri Estimeret 3323 kWh/år Leveret og monteret af Velsø Struer |
|||
24-03-2013, 13:12
Besked: #8
|
|||
|
|||
Jeg har nu et helt års erfaring at trække på, og lidt sjovt at sammenligne de sidste dage her i marts med sidste år. Fra vi kom online den 21.3.2012 var der stort set skyfrit resten af marts, men omk 15-16 graders varme. Her kom vi aldrig over 4500 W peak (registreret på Suntrol), mens vi disse dage med stort set samme solmængde - men 20 grader koldere - ser peak på 5000-5200 W!
Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|