Gammel vs ny ordning (hvad kan mit anlæg lave hvis det ikke var begrænset)
|
25-03-2013, 16:18
Besked: #1
|
|||
|
|||
Jeg har købt et 6kw anlæg med 60stk 198kw paneler, så jeg kan lave mere strøm på dårlige dage men der er også mange dage hvor jeg producerer mere end jeg må. Er kommet i tvivl, om det bedre kan betale sig, at komme på den nye ordning. Så købe en større inverter. Men hvordan regner man ud hvor meget et sådan anlæg vil kunne producere, hvis det ikke er begrænset af invertere.Vores strømforbrug ligger nok på omkring 15000kw om året. Det anlæg jeg har købt, skulle kunne lave 10800kw om året.
Mvh Morten |
|||
25-03-2013, 16:29
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Gammel vs ny ordning (hvad kan mit anlæg lave hvis det ikke var begrænset)
Du kan bruge et Design værktøj der hedder Sunny Design, det er ret smart. Du indtaster alle oplysninger og programmet vil derefter fortælle hvor meget du vil kunne producere. Du kan indsætte forskellige størrelse invertere og se hvordan det påvirker produktionen og du har mulighed for at vælge præcist hvilken type paneler du har og hvor mange. Der til kommer placering, hældning osv. Jeg synes at det er et godt værktøj. Du kan hente det gratis her:
http://www.sma.de/en/products/plant-plan...esign.html |
|||
25-03-2013, 18:10
Besked: #3
|
|||
|
|||
Uden at have regnet på det vil jeg mene at det bedst kan betale sig med den gamle ordning. Jeg tror i øvrigt at du blander begreberne sammen. Du må producere alt det du vil så længe du ikke sender mere end 6 kWh ud på nettet i timen.
7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning |
|||
25-03-2013, 18:42
Besked: #4
|
|||
|
|||
Prøv "PVGIS". Her kan du indsætte din helt nøjagtige position (fra Google maps) i "search" feltet, og ellers indtaste systemoplysninger. Så kan du få en beregning på forventet produktion.
Jeg selv brugte omk 5% i "estimated system loss" og på et års fuld produktion lavede vi ca. 6% over estimatet fra pvgis (med den nye database valgt i "radiation database"). God fornøjelse med beregningerne ![]() Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
25-03-2013, 22:04
Besked: #5
|
|||
|
|||
Mindst 80% af din energi skal ud at vende på nettet. Hvis du sælger din egen strøm til 1,30 kr/kWh og køber tilbage til 2,20 kr/kWh så er det en dårlig forretning.
Ny model kun god hvis du laver meget mere end du bruger. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
26-03-2013, 08:26
Besked: #6
|
|||
|
|||
(25-03-2013 16:18)zumflinten Skrev: Jeg har købt et 6kw anlæg med 60stk 198kw paneler, så jeg kan lave mere strøm på dårlige dage men der er også mange dage hvor jeg producerer mere end jeg må. Er kommet i tvivl, om det bedre kan betale sig, at komme på den nye ordning. Så købe en større inverter. Men hvordan regner man ud hvor meget et sådan anlæg vil kunne producere, hvis det ikke er begrænset af invertere.Vores strømforbrug ligger nok på omkring 15000kw om året. Det anlæg jeg har købt, skulle kunne lave 10800kw om året. Umiddelbart hænger overstående tal ikke sammen - mon ikke de 10.800kWh du har fået oplyst at dit anlæg kan producere er uden at der er taget højde for 6kW begrænsningen? Prøv at oplyse typen på din inverter, typen på dine paneler (Sharp type xx?), taghældning, orientering mod syd og geografisk placering, så kan vi lidt bedre hjælpe dig. \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
26-03-2013, 15:32
Besked: #7
|
|||
|
|||
(25-03-2013 22:04)povlhp Skrev: Mindst 80% af din energi skal ud at vende på nettet. Hvis du sælger din egen strøm til 1,30 kr/kWh og køber tilbage til 2,20 kr/kWh så er det en dårlig forretning. Strømmen koster ikke 2,20 mere for dem med elvarme, nærmere 1,60 - 1,70 kr. alt efter hvilket selskab du vælger, da den faste afgift er nedsat med 37 øre. http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge...en-i-2013/ |
|||
26-03-2013, 20:37
Besked: #8
|
|||
|
|||
(25-03-2013 18:10)Kejser2001 Skrev: Uden at have regnet på det vil jeg mene at det bedst kan betale sig med den gamle ordning. Jeg tror i øvrigt at du blander begreberne sammen. Du må producere alt det du vil så længe du ikke sender mere end 6 kWh ud på nettet i timen. Hvorfor cutter inverterne så af ved en prod[/b][/i]uktion på 6 kw ? |
|||
26-03-2013, 21:07
Besked: #9
|
|||
|
|||
(26-03-2013 20:37)Richardo Skrev: Hvorfor cutter inverterne så af ved en prod[/b][/i]uktion på 6 kw ? Det er det du maximalt må peak ud på nettet... Der er ikke noget der forhindre dig i at sende 6kw pr time ud på nettet fra solopgang til solnedgang du må bare ikke overstige 6kwp. Inverter : Solar Edge SE7K|Paneler : 32 stk Sveigaard Green Energy SV195-72M Optimizer Bokse : 32 stk Solar Edge OP250-LV|Orientering : 24/8 Paneler Syd/Vest 30° hældning Solen skinner ikke om natten men vinden kan blæse døgnet rundt..Måske skulle man have investeret i en husstandsmølle i stedet for. |
|||
27-03-2013, 07:04
Besked: #10
|
|||
|
|||
Du må også sende det ud om natten. Ikke kun om dagen. Så du kan lave
6x24x365 = 52560 kWh om året på gammel ordning. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|