problemer? 6kW danfoss TLX pro, solpaneler kan give 7,2kW
|
28-03-2013, 19:41
Besked: #1
|
|||
|
|||
problemer? 6kW danfoss TLX pro, solpaneler kan give 7,2kW
Hej alle
Jeg er kommet i tvivl om jeg får problemer med en underdimensioneret inverter Jeg har en 6kW danfoss TLX pro + Installeret 7,8kWp, på en W SW flade, med hældning på 20 grader. Mine beregninger viser at jeg den 23. juni vil få en maximal produktion på 7,2kW (solstrålerne kommer ikke helt vinkelret på panelerne) Men fra klokken 11 til 16.30 vil produktionen snige sig over 6kW, med et maximum på 7,23kW, Alt sammen under forudsætning af sol fra en skyfri himmel. Vil dette give problemer på min inverter, og hvad gør denne med den overskydende produktion. Omsættes den til varme i inverteren eller konverteres bare ikke mere end de 6kW. Jeg er begyndt at tænke, da jeg læste at andre med 8kWp installeret også har en 8kW inverter, som bare er droslet ned til 6kW. Min tanke er, har jeg fået et underdimensioneret anlæg? Lad mig høre bemærkninger fra Jer. Hilsen Tage |
|||
28-03-2013, 20:00
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: problemer? 6kW danfoss TLX pro, solpaneler kan give 7,2kW
(28-03-2013 19:41)tagestavsdal Skrev: Hej alle Jeg vil da nærmere sige at du har et overdimensioneret anlæg, al den stund at du har paneler der kan levere 7,2KW men en inverter der ikke afgiver mere end 6KW. De overskydende 1,2KW er efter min mening spild af penge, i hvertfald om sommeren. Der sker ikke noget med inverteren. Den tager ikke skade af det. Det kan lidt sammenlignes med en lydæmper. Selvom der er 230V til rådighed er der måske kun 150V ude ved lampen. Inverteren tager kun det ind der skal til for at den max kan levere 6KW. Den lukker simpelthen bare af for resten. En slags elektronisk kontakt. Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
28-03-2013, 20:22
Besked: #3
|
|||
|
|||
Ikke enig, synes det lyder som en fornuftig dimmensionering - det vigtigste er at spændingen pr. streng ikke overstiger max spec. på inverteren (på en kold dag). Det bliver kun få uger om året at inverteren klipper ved de 6 kW, resten af året får du glæde af de ekstra ca 25% energi du kan producere.
Mvh Steffen |
|||
28-03-2013, 20:56
Besked: #4
|
|||
|
|||
Har selv lidt over 7000 watt på en tlx 6 Pro. Det er ud fra den betragtning at Danfoss anbefaler max 118% overdimensionering af paneler i forhold til output ved semioptimale forhold. Det giver mig så rundt regnet 800-900 kWh ekstra om året så jeg kan få dækket mit forbrug ind. Jeg synes det lyder rigtigt fornuftigt hvis dit årlige forbrug er i omegnen af 7 megawatt og Danfoss heller ikke ser noget problem i det. Prøv at høre Dennis fra Danfoss herinde. Han går under navnes DSI training så vidt jeg husker.
7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning |
|||
28-03-2013, 21:06
Besked: #5
|
|||
|
|||
ved ikke hvordan du har beregnet de 7,2 kw
men jeg tro at du har glemt at panelerne bliver 50-60 grd. sidste år 20 juli nået max 83 % på 25 grd tag 20 grd mod vest max er højre lige nu pga. temp. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
02-04-2013, 12:20
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej.
For at kunne vurdere det helt korrekt er det nødvendigt at vide hvilke fabrikat og type dine paneler er. Du kunne prøve Lynxplanner som er et gratis værktøj til beregning af anlæg. http://www.danfoss.com/BusinessAreas/Sol...lanner.htm Men, umiddelbart så er 7,8 kWp på et 6 kW anlæg/Inverter lige efter bogen. Afhængig hvor i verden man installerer sit anlæg så vil man over -eller underdimensionere sit anlæg. I DK, er det så vidt jeg husker, meget normalt med en faktor på 1,12. For TLX invertere er begrænsningen kun at man ikke må overstige 1000 VDC på indgangene og 12 Ampere. Formålet med overdimensionering er at man får mere produktion udenfor den optimale periode/indstråling. Dvs. formiddag og eftermiddag. Hvor meget er også et spørgsmål om økonomi, investring i paneler kontra udbytte, kan det betale sig. Den "overskydende" energi bliver ikke afsat som varme, da den ikke findes. Inverteren flytter bare MPP(maximum power point tracker) væk fra det optimale punkt og inverteren yder således ikke det optimale. |
|||
04-04-2013, 19:48
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hej Dennis
Fint at du deltager her, grunden til at jeg spurgte er foreksempel følgende En anlægsopløsning, fra en bruger: Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW begrænset til 6kW, Firmware version 3.09 Paneler: 32 xZNSHINE poly 240w. Orientering ca. 80 grader mod vest og 22 graders hældning. de 32 paneler med 240Wp giver 7,680kWp Her bruger man en 8kW inverter placeringen og størrelse er stortset som min egen Jeg har 7,8kWp med placering 72grader (vest) og 20grader taghældning Men jeg har en 6kW inverter. Hvorfor har man til det beskrevne brugeranlæg valgt en 8kW inverter, umiddelbart burde en sådanne da være dyrere end en 6kW inverter. Mine paneler er leveret gennem Energi midt og jeg har plukket følgende: [/i]SOLCELLER: Solcellerne er monokrystallinske solceller med sort tedlar og sortlakerede alurammer eller ”hvide” i alurammer fra ETsolar. Garantier er som følger: - 10 års produktgaranti - 25 års lineær ydelsesgaranti. Denne kan yderligere opdeles som: Modulerne skal efter 12 år yde min. 90 % af deres mærkeværdi (195Wp at STC) og modulerne skal efter 25 år yde 80 % af deres mærkeværdi. STC = Standard Test Conditions. Sorte er 195 wp ”hvide” er 200pw Jeg har 40 paneler, med 20 på hver streng. PV spændingen ser fornuftig ud, når jeg har kiget i den udførlige log fil. Jeg undrer mig over at man på det beskrevne anlæg bruger en 8kW inverter, hvis en 6kW havde været tilstrækkelig Et bi spørgsmål, Kan man komme på en mailliste, således at man kan orienteres om opdateringer til TLX serveren Jeg kører 3.40 (på webserveren) men læste et sted at 3.41 er kommet. Og synes også at i disse dage er CLX portalen 6-7 timer bagud med opdateringerne. Hilsen Tage Jensen |
|||
04-04-2013, 20:25
Besked: #8
|
|||
|
|||
(04-04-2013 19:48)tagestavsdal Skrev: Jeg undrer mig over at man på det beskrevne anlæg bruger en 8kW inverter, hvis en 6kW havde været tilstrækkelig Mange inverter leverandører har solgt 6kW og 8kW udgaverne til samme pris. Tanken hos ejeren har formentlig været at så kunne begrænsningen fjernes "gratis" hvis en fremtidig lov igen hæver niveauet til f.eks. 8kW på AC siden...... Mvh Steffen |
|||
04-04-2013, 20:38
Besked: #9
|
|||
|
|||
Er det kun mig der ikke kan finde Danfoss' TLX Pro+ i Lynxplanner? Jeg finder TLX, men ingen Pro :-(. Har hentet seneste version.
Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget. |
|||
04-04-2013, 21:53
Besked: #10
|
|||
|
|||
Sv: problemer? 6kW danfoss TLX pro, solpaneler kan give 7,2kW
@Tage din opsætning er helt perfekt for max ydelse i dk. Du får inverteren højere op imod top ydelse alle de dage året igennem hvor der ikke er fuld sol. Og det er altså de fleste. Inverteren har en bedre virkningsgrad jo tættere den er på max, så det giver god mening.
Det logiske ville jo være at vælge en inverter som kan klare ens panel effekt, men der er god fornuft i din løsning. Bid mærke i hvad Dennis siger.... det drejer sig om max strøm og max ampere! Panel antallet er mindre vigtigt. At vi så måske om 10 år kan sætte flere paneler på, og det derved kunne være en fordel med en større inverter, ja hvem ved ![]() Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|