Succes med aflæsning af Gavazzi ISMG 145 inverter?
|
29-03-2013, 11:54
Besked: #1
|
|||
|
|||
Succes med aflæsning af Gavazzi ISMG 145 inverter?
Er det lykkedes for nogen at få udlæst en gavazzi inverter via seriel-porten?
Jeg roder med en raspberry pi, men har problemer med at få svar fra inverteren. Og i øvrigt også fra gavazzi i Hadsten, der 'venter på svar fra Italien'. Så jeg tænkte, at det kunne være, at der var andre hobby-entusiaster, der havde haft bedre held. Er der det? |
|||
21-04-2013, 23:14
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Succes med aflæsning af Gavazzi ISMG 145 inverter?
Jeg har efter lidt tid i syltekrukken hørt fra Carlo Gavazzi Handel i Hadsten, der afviser at hjælpe, men i stedet anbefaler deres VMU-C Datalogger, jeg har fået tilbudt i en system-løsning til 4.899,-
Hvis man vil lave sit eget aflæsningssetup, henviser de til protokollen (http://www.productselection.net/MANUALS/...tocol.pdf) der er mangelfuld og misvisende. Beskrivelsen af den anvendte CRC-metode er skrevet med italiensk omhu, og kan sagtens misforstås. Heldigvis er der eksempel-kommander, så man kan se, at metoden ikke er beskrevet korrekt. For hver kommando er der angivet et password-level, men intet sted er det anført, hvordan man angiver passwordet. I databladet (http://www.productselection.net/PDF/UK/ismg1ds.pdf) er en CD/DVD afbilledet ved en PC, der med en RS485-forbindelse er koblet til nogle invertere. På spørgsmålet om hvor man finder dette software henvises der til Gavazzis generelle download-sektion, hvor der kun findes en italiensk-sproget udgave af noget software, der vistnok skal bruges til at indstille invertere, men måske også kan aflæse. Det lykkedes mig ikke at få hul igennem til at aflæse andet end serienummeret, men ifølge Gavazzi er det et gratis program, der derfor ikke ydes support på. Kunne man vælge forfra, skulle man nok se sig om efter en anden inverterproducent, med et lidt mere færdigtstøbt produkt. Det primære er selvfølgelig, at inverterne producerer energi som de skal, og det gør de muligvis, men hele nørdbølgen med pvoutput mv. er der altså 5.000 grunde til ikke at springe med på. |
|||
30-04-2013, 07:55
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej
Jeg sidder selv og nørder lidt med en Raspberry pi, og forventer også at finde en løsning, dog ikke lige imorgen da tid er en af de ting jeg ikke har for meget af. Carlo Gavazzi's løsning er faktisk rigtig god, jeg har ssat flere af dem op og de virker godt, de er nemme at tilgå og logger alle de data der skal bruges. men 5000 kr. er mange penge. og dertil skal det siges, at når de har et webmodul, så kan det jo lade sig gøre, altså bliver jeg mere på tværs. Nu er alt det sagt, jeg kan dele det jeg har haft kig på. allerførst fandt jeg den fulde communications protokold http://www.relkocz.com/katalogy/enika/5_...omprot.pdf dertil har jeg været på udkig efter en løsning der fungerede, jeg faldt over 123solar. den beskrivelse jeg fandt, bliver kørt op mod en aurora inverter. ja forkert inverter, men fen fil der er tilhørende aurora inverteren er open, og kan rettes i, med disse informationer, siger min knold mig at det burde kunne lade sig gøre. Men ja du har ret, de er ikke nemme at tilgå, men omvendt er det nogle fantastiske invertere, som faktisk har en rigtig god udnyttelses procent og er stabile. nu vil jeg få skiftet tag og lagt solceller op, med lidt held sidder der en der ude der er bedre end mig til at ændre på programmet, og som evt. har lyst til at smide det her, jeg har ikke mulighed for at teste mit da mit anlæg ikke er oppe at køre endnu, hvorfor jeg heller ikke kan teste noget, men jeg skal nu nok komme igang. jesper |
|||
09-05-2013, 10:02
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg har givet det et par ekstra forsøg, og har nu hul igennem til mine invertere nu, og er i gang med at få uploadet udlæsningerne til pvoutput.org.
Er der andre steder, der kunne være smart(ere) at sende data hen? |
|||
09-05-2013, 18:28
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg har samme inverter og bruger en solar-log500 til at hente data med.
Det fungere meget fint, dog kan solarlog500 være lidt kringlet at få indstillet. |
|||
21-05-2013, 11:04
Besked: #6
|
|||
|
|||
vedr. HPFI
Kan du give ham det svar at det smarteste er at sætte et kombi relæ i på 13 a pr. inverter, det skal ikke være et kategori b, det ville hans elektrikker kunne have fortalt ham ved at læse hvor stor en lægstrøm de afgiver, men fred med det. Vedr. udlæsning, hvordan fik du udlæst data via serielporten, satte du den bare til ? |
|||
21-05-2013, 19:26
Besked: #7
|
|||
|
|||
jeg ved ikke hvem der er blevet snakket med derinde, men vi plejer gerne at have kontakt med en gut der hedder Poul, han ved som regl hvad han snakker om. Han kan normalt give gode svar, og finder normalt hurtigt ud af det.
Nu har jeg endelig fået gang i minne celler, og glæder mig til at udlæse data fra mine invertere. Har forsøgt med deres autotest program, men syntes ikke helt det fungere, er dog ikke i tvivl om at det er mig der laver fejl |
|||
21-05-2013, 23:41
Besked: #8
|
|||
|
|||
(21-05-2013 19:26)Giffen Skrev: Har forsøgt med deres autotest program, men syntes ikke helt det fungere, er dog ikke i tvivl om at det er mig der laver fejl Det skal du ikke være sikker på. Det forvirrede også mig, at det italiensk-sprogede fallato-program ikke virkede - men som gavazzi-kontakten skrev: "Der bliver ikke ydet nogen support på det software, da det er et gratis stykke værktøj, som primært er udviklet til vores egen interne brug. Det er lagt ud på nettet til dem der selv vil arbejde med det, men som sagt, ikke noget vi supportere." (Jeg læser mellem linjerne, at de heller ikke kan få det til at virke til 'intern brug') Jeg har lagt min kode op på https://github.com/gavazzireader/ismg Der mangler sikkert meget info i README'en, så kommentarer modtages gerne. |
|||
22-05-2013, 15:26
Besked: #9
|
|||
|
|||
øvøvøv skal i biffen iaften, men glæder mig helt vildt til at prøve det program, har raspberry pi, og rs 232 samt et gammels nulmodemkabel, så med lidt finger snilde osv, skal den del nok klares. oki, glæder mig også til biffen, men det her er jo vildt spændende.
Ind til vidre er jeg ihvertfald tilfreds med panel og inverter, tiltrods for at det har været tris og overskyet er jeg da igang med at producere, nå ja, dertil er det jo kun et halvt anlæg, skal lige have skiftet den anden halvdel af taget og så paneler op, men det skal ikke forhindre mig i at lege lidt om aftenen |
|||
23-05-2013, 22:50
Besked: #10
|
|||
|
|||
hæhæ, ja ham har vi også snakket med, jeg tror altså han er dygtig nok, men vi var heller ikke helt enig med ham om hvordan man tolker det de skriver, og ja der skal ikke være tvivl om at deres dokumentiation er mangelful, men syntes aftest at vi har opblevet god service derinde, og at de normalt vender hurtigt tilbage. men sådan kan man være heldig eller uheldig. men genneralt er deres dokumention ikke god. derimod har de så nogle gode produkter, ved godt at det ikke har meget at sige om udnyttelsen af din inverter er 96 eller 97 %, men deres har en af de bedste udnyttelser. den kan klare højre temperatur og der er meget sjællendt fejl på dem "har dog lige fået byttet en" men vi har også sat ca 25 stk op af dem.
der er 5 års garanti fra starten og man kan faktisk tilkøbe sig 5 år mere, hvilket de garanteret kun tilbyder hvis de mener at kunne få overskud af dette. jeg er yderst tilfreds med min invertere, dog savner jeg web interface, jeg tror ikke at det havde kostet mange basøre at smide det på, jeg er faktisk enda ret sikker på at hardware til det er der, men her har de valgt at spare. men din ven kan roligt sætte sin inverter til et almindeligt hpfi relæ og dermed spare adskillige 1000 kr. dog skal inverterne også have egen sikring, hvis det er den der er droslet ned til 3 kw/p 13 amp, ellers en 16 amp. mvh jesper |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|