Solceller på DR1 i aften
|
25-04-2012, 16:46
Besked: #1
|
|||
|
|||
Solceller på DR1 i aften
Vi er blevet bekendt med, at der angiveligt kommer et indslag om solceller på DR1 "Penge" i aften.
I den forbindelse har "Det Økologiske Råd" været på banen med et udspil der ændrer ved nettomålerordningen.!! Det er nok det vi alle frygter mest ifm vores solceller. F.eks time for time afregning for køb/salg af el. Lav pris ved salg og en del højere pris ved køb. Når vi producerer strøm i dagtimerne (sjovt nok!!) og er på arbejde, sælger vi el til een pris. Når vi så kommer hjem og tænder for pc, tv, komfur osv osv, ja så køber vi vores egen strøm tilbage til en væsentlig højere pris. Fedt -- not!! Retfærdigvis skal det også siges, at rådet vil tilskynde en ændring, der gør det muligt at opsætte større anlæg under nettomålerordningen. Op til 10 - 12 kwp. Også mulighed for at lave "solcellelaug" a la vindmøllelaug er i spil. Afregningsprisen for overskydende produktion ønskes også ændret opad. Uha, det bliver "spændende" at følge med i debatterne i medierne det næste stykke tid. Ilse 14 stk. Canadian Solar 215 paneler 1 stk. SMA inverter 1200 1 stk. SMA inverter 2100 TL Monteret på betontegl 25 graders hældning Retning syd-sydøst Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-) Som nu (11-11- 19) er udskiftet med en Hyundai Ioniq Electric 38 kwH :-) |
|||
25-04-2012, 18:09
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Solceller på DR1 i aften
Har lige været inde på dr.dk/penge og tjekekt aftnens program, men kan ikke lige se at der er indslag vedr. solcelle anlæg mm.
Men skal jo nok se prog aligevel. |
|||
25-04-2012, 20:03
(Denne besked var sidst ændret: 25-04-2012 af 20:17 majland.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg har ikke meget tilovers for det økologiske råd. De vil også have afgifter på biobrændsel som træpiller så det bliver mindst lige så dyrt som fjernvarme...
Det er bare min erfaring at dem der gider bøvlet med at brænde biomasse er dem der ikke har adgang til gas eller fjernvarme så alternativet er olie eller jordvarme (Jordvarme er bare ikke fandens effektivt til gamle huse der kræver høj fremløbstemperatur). Men så kan de jo rives ned og vi kan alle flytte ind til byerne inden 2050 (som de sagde i P3 tirsdag morgen - kan ikke huske kilden) "Arbejder for en økologisk bæredygtig udvikling med social retfærdighed og menneskelig trivsel." Det kan godt være de hedder noget med økologi, men det vigtigste er hvis "social retfærdighed" - Altså omfordeling fra dem der har eller bare kan plukkes lidt mere ... Jeg har det i forvejen temmeligt svært ved at jeg måske skal til at betale en forsyningssikkerhedsafgift på min biomasse. Der følger da ingen sikkerhed med for levering med... Jeg får leveret vand og strøm - fint med nuværende afgifter på det (har jeg lært at leve med) 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
25-04-2012, 20:12
(Denne besked var sidst ændret: 25-04-2012 af 20:40 majland.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
(25-04-2012 16:46)Aksel-Ilse Skrev: F.eks time for time afregning for køb/salg af el. Lav pris ved salg og en del højere pris ved køb. Hvis der skal indføres en time for time afregning bør det ske til markedspris og ikke til en politisk fastsat pris. Og så skal prisen gælde begge veje. Så kan opvaske/tørretumbler/vaskemaskine/elvandvarmer/varmepumpe osv sættes til at køre når strømmen er billig - eller man selv producerer mere end eller kunne nå at bruge. Så må man leve med kun at få den pris markedet kan børe når solen skinner (solceller) eller vinden blæser (vindmølle) Men der er nok lige et stykke tid til vi har det elnet (smartgrid). Bornholm skulle være godt på vej til at blive et forsøgsområde. Men når store vindmølleparker kan få en garanteret strømpris mange år frem (Anholdt over 1kr/kWh i halvdelen af parkens levetid) er der jo vist politisk medvind til at støtte vedvarende energi Har lige siddet og kigget på elpriserne på timebasis for 2011. Tror ikke vi skal være så kede af en time for time afregning. Priserne er generelt høje i løbet af dagen, men den er dyrest mellem 17 og 19 hvor mange laver mad. Men da man jo så samtdig kan flytte meget strømforbrug til natten hvor strømmen er noget billigere behøver den samlede udgift ikke blive større... Men sålænge den samlede solcelle produktion i danmark er meget mindre end blot en enkelt halvvindmøllepark sker der nok ikke det store. Men hvis kbh kommune for alvor gør noget ved deres planer kan det jo på få år rykke noget på markedet... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
25-04-2012, 20:57
Besked: #5
|
|||
|
|||
Det er først d. 2/5 at emnet er solceller.
|
|||
25-04-2012, 20:59
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hehe.. Ja, fandt jeg også ud af.. - Men blev dog klogere på andelsbolig verden..
![]() |
|||
25-04-2012, 23:05
Besked: #7
|
|||
|
|||
So sorry. Havde det ellers (næsten) direkte fra hestens mund. Man kan da heller ikke stole på nogen længere.
Vi ses foran flimmeren i næste uge. Ilse 14 stk. Canadian Solar 215 paneler 1 stk. SMA inverter 1200 1 stk. SMA inverter 2100 TL Monteret på betontegl 25 graders hældning Retning syd-sydøst Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-) Som nu (11-11- 19) er udskiftet med en Hyundai Ioniq Electric 38 kwH :-) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|