Begrænsning på Fronius ig plus 60v-2?
|
07-04-2013, 08:41
Besked: #1
|
|||
|
|||
Begrænsning på Fronius ig plus 60v-2?
Hej er det rigtigt forstået at man ikke må sende mere end 6kwh i timen ud på nettet. men man må godt lave mere end 6kw pr time når der er til eget forbrug ? bare man ikke sender mere end 6kw ud på nettet.
Inverten stopper jo ved ved de 6000w, selvom det sagtens kunne lave mere, når solen er kraftig. Hvordan er den begrænst ? 9 Kwh anlæg. himin 36stk 250w paneler. Fronius IG Plus 60v-2 Inverter. Placering Stik-syd 45grader |
|||
07-04-2013, 09:11
(Denne besked var sidst ændret: 07-04-2013 af 09:18 H.Hess.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Begrænsning på Fronius ig plus 60v-2?
(07-04-2013 08:41)Lasseb Skrev: Hej er det rigtigt forstået at man ikke må sende mere end 6kwh i timen ud på nettet. men man må godt lave mere end 6kw pr time når der er til eget forbrug ? bare man ikke sender mere end 6kw ud på nettet. Du må sende alt det ud på nettet som inverteren orker. Der er forskel på at sige 6KW og 6KWh. Den inverter du henviser til har en max ydelse på 6KW. Det er den størrelse private i Danmark maksimalt må have på deres tag. Den kan under optimale forhold levere 6KW ud på nettet hver time, altså 6KWh hver time.Det er ikke usædvanlig at anlæg i løbet af en dag har lavet over 30KWh. Hvis man regner lidt på det skal en 6KW inverter bruge mindst 5 timer på at lave det. Det vil jo så kræve at panelerne står optimalt fra solen står op til den går ned og at der ingen skyer eller andre ting er, der kan nedsætte produktionen. Der er under udviklingen fra fabrikken sat en grænse for hvor meget elektronikken kan yde, derfor er det man kan få forskellige størrelse invertere. Det gør ingen forskel hvor meget panelerene kan levere i KWp. Det er stadig den mindste faktor der bestemmer ydelsen på anlægget. Jeg håber du fik lidt klaring på dine spørgsmål. Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
07-04-2013, 09:15
Besked: #3
|
|||
|
|||
(07-04-2013 09:11)H.Hess Skrev: Du må sende alt det ud på nettet som inverteren orker. Der er forskel på at sige 6KW og 6KWh. Den inverter du henviser til har en max ydelse på 6KW. Det er den størrelse private i Danmark maksimalt må have på deres tag. Den kan under optimale forhold levere 6KW ud på nettet hver time, altså 6KWh hver time. Det vil jo så kræve at panelerne står optimalt fra solen står op til den går ned og at der ingen skyer eller andre ting er, der kan nedsætte produktionen. Der er under udviklingen fra fabrikken sat en grænse for hvor meget elektronikken kan yde, derfor er det man kan få forskellige størrelse invertere. Det gør ingen forskel hvor meget panelerene kan levere i KWp. Det er stadig den mindste faktor der bestemmer ydelsen på anlægget. Jamen er den ikke bare begrænst til 6kwh pr time fra time. ? så i teorien kunne del vel også godt sende mere end de 6 kwh ud pr time hvis den ikke var begrænset, ? feks på den nye ordning der er jo ikke det loft på maks 6 kwh pr time. Så denne inverter skulle jo så låses op hvis den skulle bruges på den nye ordning 9 Kwh anlæg. himin 36stk 250w paneler. Fronius IG Plus 60v-2 Inverter. Placering Stik-syd 45grader |
|||
07-04-2013, 09:31
Besked: #4
|
|||
|
|||
(07-04-2013 09:15)Lasseb Skrev: Jamen er den ikke bare begrænst til 6kwh pr time fra time. ? så i teorien kunne del vel også godt sende mere end de 6 kwh ud pr time hvis den ikke var begrænset, ? feks på den nye ordning der er jo ikke det loft på maks 6 kwh pr time. Så denne inverter skulle jo så låses op hvis den skulle bruges på den nye ordning Jo man kan da godt sige at den er begrænset til 6KWh, men det er jo hver time hele dagen at den er det. Det bliver stadig til mange producerede KWh når dagen er gået. Den nævnte inverter kan ikke yde mere end 6KW. Man skal have et noget stort elforbrug for at kunne bruge det hele på en dag. For mit vedkommende bruges ca 10KWh i døgnet i huset. Så hvis et anlæg kan lave 30KWh på en dag, vil de 20 af dem være overskud som sendes ud på nettet. Læg mærke til at jeg ikke nævner nogen form for ordning man måtte være en del af, altså afregningsmæssigt. Afregningen er jo lovbestemt. Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
07-04-2013, 16:04
Besked: #5
|
|||
|
|||
(07-04-2013 09:31)H.Hess Skrev: Jo man kan da godt sige at den er begrænset til 6KWh, men det er jo hver time hele dagen at den er det. Det bliver stadig til mange producerede KWh når dagen er gået. Den nævnte inverter kan ikke yde mere end 6KW. Man skal have et noget stort elforbrug for at kunne bruge det hele på en dag. For mit vedkommende bruges ca 10KWh i døgnet i huset. Så hvis et anlæg kan lave 30KWh på en dag, vil de 20 af dem være overskud som sendes ud på nettet. Læg mærke til at jeg ikke nævner nogen form for ordning man måtte være en del af, altså afregningsmæssigt. Afregningen er jo lovbestemt. Ja men nu tænker jeg mere på de kwh den laver udover de 6 kwh pr time men den er som sagt begrænst til 6 kwh pr time.. men den kunne sagtens yde mere, hvis den ikke var låst til de 6000w pr time. ja ved godt jeg ikke må sende mere ud på nettet end det, men til eget forbrug må jeg vel godt producere mere.. bare jeg ikke sender mere end 6kwh ud på nettet pr time. for inverteren kan godt holde til mere end den er software begrænset til, 9 Kwh anlæg. himin 36stk 250w paneler. Fronius IG Plus 60v-2 Inverter. Placering Stik-syd 45grader |
|||
07-04-2013, 16:46
Besked: #6
|
|||
|
|||
(07-04-2013 16:04)Lasseb Skrev: Ja men nu tænker jeg mere på de kwh den laver udover de 6 kwh pr time men den er som sagt begrænst til 6 kwh pr time.. men den kunne sagtens yde mere, hvis den ikke var låst til de 6000w pr time. ja ved godt jeg ikke må sende mere ud på nettet end det, men til eget forbrug må jeg vel godt producere mere.. bare jeg ikke sender mere end 6kwh ud på nettet pr time. for inverteren kan godt holde til mere end den er software begrænset til, Jeg ved ikke hvor du har den oplysning fra at den skulle være begrænset (låst) til 6KW ?. Hvis du kigger i databladet for den inverter vil du se at den max kan yde 6KW . Link http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-...G_HTML.htm. Selvom man så antager at den kan yde mere end de 6KW kan man ikke flytte de overskydende KW væk fra nettet og bruge dem til eget forbrug, da inverteren er elektrisk forbundet til nettet. Det er ikke muligt uden store omkostninger (hvis det overhovedet er muligt) at lave en slags skiftespor som leder overskydende effekt til eget forbrug. Hvad skulle formålet være med det? Hvis du tænker på at det kunne bruges til vandopvarmning af huset er virkningsgraden alt for dårlig. Det kan gøres meget bedre med et solfangeranlæg. Jeg kan godt se at du har 9KWp i solpaneler, men dem over 6KWp får du mest gavn af når det er overskyet eller mørkt i vejret. Jeg er ikke sikker på at de vil kunne gøre mere gavn om vinteren da paneler fungerer bedre i koldt klart vejr end om sommeren. Du kan risikere at spændingen fra panelerne til inverteren overstiger det inverteren kan klare. Det kan også ses i databladet (MPP voltage range). Ret mig hvis der nogle ting jeg har misforstået Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
07-04-2013, 16:57
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hejsa
Nu bare lige en "tosset" idè ![]() Det er fint med ekstra paneler , i den "mørke" tid , om sommeren er der jo så fuld fart på. Kunne man lade alle "strenge" være tilkoblet i den "mørke" tid , og så afkoble feks, 25% paneler i sommerperioden , og lade disse lave et eller andet via en mini inverter til feks varmt vand eller lign ? 40 stk. monocrystalline Alex Solar 190 Inverter Fronius IG/Plus 60 Solar-log |
|||
07-04-2013, 17:21
Besked: #8
|
|||
|
|||
(07-04-2013 16:57)Hans Andersen Skrev: Hejsa Det er da godtnok at have nogle tossede ideer, men der skal vel også være lidt økonomi i det? ![]() Et solfangeranlæg har en virkningsgrad på mindst 75%. Et solcelleanlæg kommer vel ikke meget over 16 - 17%. Dertil kommer diverse elektriske dele som skal kunne klare DC strømme og spændinger. Jeg kan ikke forstille mig de er billige. Man kan ikke bruge det billige fra HN. Noget helt andet er hvad energinet siger. Jeg tror ikke de vil kigge med milde øjne på det. Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
07-04-2013, 18:33
Besked: #9
|
|||
|
|||
Der må ikke produceres mere end 6049 kwh pr. time - det har ikke noget med dit privatforbrug at gøre. Der må ikke udtages noget til privatforbrug, før du gør din produktion op!
Der findes masser af tråde om dette her på forum, det gider vi ikke ribbe op i igen, så du må selv lige kigge lidt rundt. Hvis en af anlæggets dele er større end 6 kwp, så skal enten paneler eller inverter begrænse produktionen til de ovennævnte kwh pr time. Alt ovennævnte gælder for gammel netto ordning. Håber du er med ![]() Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
08-04-2013, 06:32
Besked: #10
|
|||
|
|||
Jeps jeg er helt med. men tænkte også på det med den "tosset ide" og bruge de ekstra paneler til opvarming af brugsvand om sommeren. Men ja som sagt så vil det jo kræve en ekstra inverter og de er jo ik helt billige
![]() 9 Kwh anlæg. himin 36stk 250w paneler. Fronius IG Plus 60v-2 Inverter. Placering Stik-syd 45grader |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|