SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Afstand naboskel nye regler ?, 2013
08-04-2013, 22:26
Besked: #1
Krog Offline

Afstand naboskel nye regler ?, 2013
Har været hos kommunen idag den 8 april 2013 for at ansøge om opsætning af solceller på min nyopførte garage, som ligger 40 cm fra naboskel, men han sagde jeg under ingen omstændigheder måtte sætte nogle solceller op tættere end 2,5 meter fra naboskel, man kunne heller ikke få nogen form for dispensation fra disse regler, og de var gældende fra 2013.
Spurgte så om man ikke kunne få dispensation da jeg havde bestilt anlæget 19 november 2012, med den gamle ordning, men der var heller ikke noget at gøre.
Nu bliver jeg så nød til at sætte 14 paneler på den særskilte garage, og 4 paneler på selve huset, og det vil komme til at se forfærdelig, i forhold til alle paneler på garagen, særlig for naboerne.
Er der nogle der kender de nye regler, da jeg følte at ham jeg talte med fra kommunen var temmelig usikker i sit afslag, med hensyn til de nye regler for 2013
Krog
Find
Citér
08-04-2013, 23:15 (Denne besked var sidst ændret: 09-04-2013 af 05:36 bentpetersson.)
Besked: #2
bentpetersson Offline

RE: Afstand naboskel nye regler ?, 2013
Du kan se gældende regler, Bygningsreglement 2010, her på side 7:

http://www.byggepjecer.dk/pdf/4740-garager.pdf

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
09-04-2013, 07:54
Besked: #3
dannidines Offline

Den har jeg sørme ikke hørt om før - faktisk har det været oppe og vende mht kommuner som "besværliggjorde/forhindrede" folk i montering af solceller. Med farer for at tage fejl, så er jeg overbevist om, at eneste som kan forhindre din montering af solceller på dit tag er en lokalplan som fx dikterer genskin, kun solenergi ifm supplerende varme o.l...

Jeg bad teknisk forvirring om at registrerer "solenergi" som supplerende varme-/energikilde og jf. dem var der ikke andre forhold jeg skulle tage hensyn til.

Ham du har talt med er bare irriteret over ikke selv at være kommet med på gammel ordning, eller er en kommunalt ansat som pludselig skal til at lave noget med alle de solcellehenvendelser og derfor er irriteret:-)

Held & lykke med sagen
Find
Citér
09-04-2013, 08:16 (Denne besked var sidst ændret: 09-04-2013 af 08:39 bentpetersson.)
Besked: #4
bentpetersson Offline

Normalt for montage af solceller i Danmark er, at det generelt kun er jordanlæg, der skal godkendes. Krav til dit anlæg vil fremgå af lokalplanen, som Danidides skriver.

Energistyrelsen har været inde. Her er det gældende :

Det er styrelsens vurdering, at en solfanger eller et solcelleanlæg der etableres på bebyggelsen, uden i nævneværdig grad, at påvirke højde- og afstandsforhold eller bebyggelsens konstruktive forhold, ikke er omfattet af byggelovens anvendelsesområde efter byggelovens § 2.

Og:

Må det imidlertid lægges til grund, at konstruktionen er væsentlig og dermed omfattet af byggelovens § 2, følger det af BR10, kap. 1.1, stk. 2, at bygningsreglementets bestemmelser finder anvendelse. Eje- ren er dermed, uanset om forholdet må påbegyndes uden tilladelse efter kap. 1, pligtig at overholde bygningsreglementets bestemmelser.
Det fremgår videre af kap. 1.3, at byggearbejder ikke må påbegyndes uden tilladelse, med mindre an- det er bestemt i kap. 1.5 eller kap. 1.6. Det skal bemærkes at kap. 1.5 og kap. 1.6 er undtagelsesbe- stemmelser og derfor fortolkes indskrænkende.
Da opførelse af solceller ikke er omfattet af undtagelsesbestemmelserne i kap. 1.5 eller kap. 1.6 (som fortolkes indskrænkende), følger det heraf, at konstruktionen (lagt til grund, at konstruktionen er om- fattet af byggelovens § 2) alene kan opføres efter ansøgning om tilladelse, jf. kap. 1.3.
Kap. 1.3.1 og kap. 1.3.2 omhandler bebyggelse af begrænset kompleksitet. Er en bebyggelse således omfattet af kap. 1.3.1, skal kommunalbestyrelsen alene påse, at konstruktionen overholder bestemmel- serne i kap. 2, og hvor bebyggelsen er omfattet af kap. 1.3.2, bestemmelserne i kap. 2 og kap. 5.
Da solceller ikke er omfattet af genstandsområdet for byggeretten efter kap. 2.7, som alene vedrører "bygninger", med de undtagelser der følger af B.1.1.4, stk. 2, kræver en tilladelse til opførelsen af sol- fangere / solceller, omfattet af byggelovens § 2 derfor, at kommunalbestyrelsen foretager en helheds- vurdering efter kap. 2.1.
Hvor en bebyggelse er omfattet af kap. 1.3.3, skal kommunalbestyrelsen i deres sagsbehandling påse overholdelse af samtlige relevante kapitler i bygningsreglementet, hvorefter der skal ansøges om tilla- delse uanset om solfangeren / solcelleanlægget er væsentligt i forhold til kap. 2 eller kap 4.
Det skal bemærkes at kommunalbestyrelsen, inden der gives tilladelse, skal påse, at byggearbejdet ikke er i strid med anden lovgivning, jf. kap. 1.10, herunder bestemmelser i en evt. lokalplan.

Link hertil http://www.erhvervsstyrelsen.dk/file/194...aneler.pdf

Og hvis der findes en lokalplan i din kommune begrænses dit anlæg næppe af den.

Så du har fået fejlagtige oplysninger fra kommunen

Hvilken kommune drejer det sig om?

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
09-04-2013, 12:23
Besked: #5
Brandbirk Offline

Er det ikke bare den regel om at man ikke nå bygge (have noget) der er højere end 2,5 meter i skæld, der giver dig problemer?. En normal carport/garage er jo over 2 m høj, så klart du ikke kan sætte celler på den !! Du skal 2,5 meter ind på din grund, der må du gerne være højere end 2,5 meter

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
09-04-2013, 19:40
Besked: #6
dannidines Offline

(09-04-2013 12:23)Brandbirk Skrev:  Er det ikke bare den regel om at man ikke nå bygge (have noget) der er højere end 2,5 meter i skæld, der giver dig problemer?. En normal carport/garage er jo over 2 m høj, så klart du ikke kan sætte celler på den !! Du skal 2,5 meter ind på din grund, der må du gerne være højere end 2,5 meter

Citerer lige bentpetersen:

Det er styrelsens vurdering, at en solfanger eller et solcelleanlæg der etableres på bebyggelsen, uden i nævneværdig grad, at påvirke højde- og afstandsforhold eller bebyggelsens konstruktive forhold, ikke er omfattet af byggelovens anvendelsesområde efter byggelovens § 2.

Altså på en eksisterende bygning bør dette ikke være et issue
Find
Citér
09-04-2013, 21:03
Besked: #7
mihejsel Offline

(09-04-2013 19:40)dannidines Skrev:  Citerer lige bentpetersen:

Altså på en eksisterende bygning bør dette ikke være et issue

I praksis tolkes det ofte således at man kan installere et solcelleanlæg parallelet med bygningens klimaskærm (tag), men ikke anbringe det på stativer således at det står i en anden vinkel end tagfladen uden at skulle søge om tilladelse.

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
10-04-2013, 07:19
Besked: #8
Krog Offline

(09-04-2013 21:03)mihejsel Skrev:  I praksis tolkes det ofte således at man kan installere et solcelleanlæg parallelet med bygningens klimaskærm (tag), men ikke anbringe det på stativer således at det står i en anden vinkel end tagfladen uden at skulle søge om tilladelse.

Det skal lige bemærkes at det er en garage på 48,6 m2, under 50 m2,
som jeg har fået godkendt juli 2012.
Find
Citér
10-04-2013, 07:20 (Denne besked var sidst ændret: 10-04-2013 af 07:24 Krog.)
Besked: #9
Krog Offline

(08-04-2013 22:26)Krog Skrev:  Har været hos kommunen idag den 8 april 2013 for at ansøge om opsætning af solceller på min nyopførte garage, som ligger 40 cm fra naboskel, men han sagde jeg under ingen omstændigheder måtte sætte nogle solceller op tættere end 2,5 meter fra naboskel, man kunne heller ikke få nogen form for dispensation fra disse regler, og de var gældende fra 2013.
Spurgte så om man ikke kunne få dispensation da jeg havde bestilt anlæget 19 november 2012, med den gamle ordning, men der var heller ikke noget at gøre.
Nu bliver jeg så nød til at sætte 14 paneler på den særskilte garage, og 4 paneler på selve huset, og det vil komme til at se forfærdelig, i forhold til alle paneler på garagen, særlig for naboerne.
Er der nogle der kender de nye regler, da jeg følte at ham jeg talte med fra kommunen var temmelig usikker i sit afslag, med hensyn til de nye regler for 2013
Krog

Det skal lige bemærkes at det er en garage på 48,6 m2, under 50 m2, 25gr. tegltag,
som jeg har fået godkendt juli 2012.
Find
Citér
10-04-2013, 08:08
Besked: #10
bentpetersson Offline

Jeg ville tage en snak med een af lederne i teknisk forvaltning, hvis jeg var dig. Du har fået mangeindputs nu som du kan printe ud og tage med.

Vi ved stadig ikke hvilken kommune?[/align]

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering