SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvordan ved man om systemet er sat optimalt op?
09-04-2013, 21:06
Besked: #1
mrwee Offline

Hvordan ved man om systemet er sat optimalt op?
Hejsa,

Nu har mit solcelleanlæg været i drift i en lille uges tid og det ser jo fint ud. Men inverter er "bare" sat til, idriftsat og det var det.

Mit spørgsmål er så: Kan/skal der gøres noget for at optimere driften/udbyttet, eller er standard indstillinger fint nok?

Inverteren er iøvrigt en Danfoss TLX PRO+ 6KW.
Paneler er Himin HG-250S (Pt. 22 monteret henover begge indgange. Der mangler så 13 stk. så det det bliver hvv. 22 og 13 på hver sin indgang).

Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget.
Find
Citér
09-04-2013, 21:12
Besked: #2
cillo Offline

RE: Hvordan ved man om systemet er sat optimalt op?
Hmm ja det er altid et stort spørgsmål, men jeg tro hvis du har brugt Danfoss´s Lynxplaner så kan du se hvor meget du skulle kunne forvent hver mdr.

Hvis du så uploader til PV-Log så kan du se graferne mdr for mdr og se om du nogen lunde rammer det som Lynxplanerén siger og sammen ligne lidt med ander. Der er nogle røde/blå/grønne faver som hviser hvor meget ander laver i dit område.

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 4.06
Paneler: 22x Yingli YL260C30b(Panda 265) - Mono/Sort 5.72 kWp
Orientering: næsten vest(256°), 20° hældning
pv-log.com-solarrick
Find
Citér
09-04-2013, 21:17
Besked: #3
Kejser2001 Offline

Umiddelbart er det eneste du kan gøre for at optimere ydelsen at slå PV sweep til hvis du i løbet af dagen har skygger på panelerne. Ved behov kan en vask af panelerne også optimere ydelsen.

7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning
Find
Citér
09-04-2013, 21:20
Besked: #4
mrwee Offline

Lynxplanner har jeg ikke rigtigt kunne bruge, da jeg ikke fandt inverteren (TLX PRO). Panelerne oprettede jeg selv efter bedste evne, men der var lidt for mange usikkerhedsmomenter.....

Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget.
Find
Citér
10-04-2013, 07:09 (Denne besked var sidst ændret: 10-04-2013 af 07:17 PLT.)
Besked: #5
PLT Offline

Hej.

Egenskaberne for TLX6 og TLX6 Pro er de samme når det kommer til Lynxplanner.

Ydermere kan jeg heller ikke finde de angivne paneler i PV-Sol beregneren.

hvordan har du "strikket" strengene sammen ?

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Joos Fugl

A/S Poul Larsen
Aut. EL & VVS og VE Installatør
WWW Find
Citér
10-04-2013, 08:55
Besked: #6
DSI Training
Gæst

Hej.

I Lynxplanner vælger du bare TLX. Forskellen op til Pro er Web interfacet, men det har ikke betydning for layout. De elektriske data er de samme.

Jeg kan se at 250 Wp modulet ikke er i Lynxplanner.

Optimeringer? Noget du kan gøre er, som allerede sagt, anvende PV Sweep hvis du har skygger fra eks. skorsten, anden tagflade fra et vinkel hus etc. Ikke fra skyer, det er funktionen ikke designet til.
Citér
10-04-2013, 10:24
Besked: #7
miro Offline

De røde/blå/grønne stregfaver skal tages med forbehold..
jeg ligger konstant i top uden af finde mit anlæg blandt de bedst ydende på de forskellige dage..
Tror der medregnes anlæg som ikke uploader noget (måske personer bare har prøvet at oprette sig og herefter tæller anlægget 0 kwh)
og så er der jo mange som ligge i top Angel
nogen som oplever det samme ?

(09-04-2013 21:12)cillo Skrev:  Hvis du så uploader til PV-Log så kan du se graferne mdr for mdr og se om du nogen lunde rammer det som Lynxplanerén siger og sammen ligne lidt med ander. Der er nogle røde/blå/grønne faver som hviser hvor meget ander laver i dit område.

Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd
https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492
WWW Find
Citér
10-04-2013, 21:21
Besked: #8
tagestavsdal Offline

Hej Mrwee

Jeg har lavet et excel regneark
Det ligger her
http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=2574

Indtast find en god dag og lav en beregning af din egen produktion og den forventede maximilian produktion,
Du har en Danfoss tilprop + lige som jeg har.
Her kan du hente en produktionslog som viser mange data og mange dage baglæns
(Ca 2 mdr) med lidt besvær kan du finde effekten som laves den pågældende dag.
Du skal være lidt excel kyndig fordi du skal konvertere dine data fra tekst til kolonner.
Og så er tallene 1000000 ( en mio) gange for stor, fordi der ikke er noget komma i feltet.

Hvis du som jeg oplader til clxportalen, så er det meget lettere at hente dine produktions data derfra.

Når du har brugt mit regneark, så kan du se på diagrammet hvordan anlægget producerer i forhold til forventet.
I regnearket er mine data vist fra 17.marts.
Der er god overensstemmelse om formiddagen og en systematisk afvigelser over middag
Men om formiddagen er faktisk produktion 100% lig med den teoretisk maximale.
Har du en stor afvigelser på dit anlæg, så er der belæg for eventuel omkonfigurering af dit anlæg.

Hilsen Tage
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering