SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Solceller til el-gulvvarme
11-04-2013, 17:14
Besked: #1
johsjensen Offline

Solceller til el-gulvvarme
Nogen herinde der har erfaringer med om det kan lykkes at bruge solceller til gulvopvarmning.
Jeg tænker at montere 2-4stk. 200w paneler og en inverter og så forbinde til min Devi - gulvvarme på badeværelset.

4.180 Kwp med 22 stk. Alex solar 190D-24
og Fronius 3,6 inverter på syd-øst tag 25 grader
Find
Citér
11-04-2013, 17:30 (Denne besked var sidst ændret: 11-04-2013 af 17:30 bentpetersson.)
Besked: #2
bentpetersson Offline

RE: Solceller til el-gulvvarme
Du kan ikke benytte de nye solpaneler under den gamle ordning, og da solcellerne kun producerer strøm, når solen står på himlen, har du også brug for strøm fra elnettet, når det køles.

Eller du kan producere til et spec. batteri, men økonomisk ?Blush

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
11-04-2013, 18:05
Besked: #3
johsjensen Offline

Tak Bent
Jeg har tænkt at køre ø-drift - og ved at et opvarmet betongulv holder varmen (og kulden) længe - så gulvet kan fungere som akumulator og blive varmet op om dagen og holde sig natten over.
- Så det har ikke noget med ny og gammel ordning at gøre.

Men er der et problem i at der er varierende watt til rådighed for gulvarmen ?

Find
Citér
11-04-2013, 18:12
Besked: #4
Jan S Offline

Teknisk skulle det jo nok være mulig, ville nok droppe invertenen, dog skal du fjerne termostaten, den vil ikke kunne holde tid dc, og så holde dig under 200v. Men syntes du skal lade være da du ikke er beskyttet mod overgang ved fejl på anlægget!!!

Jan

Installeret effekt: 3.600 kWp
Inverter: Fronius IG plus 35v
Moduler:18 stk. zdny 200CB
Ibrugtagning: 04-07-12
Hældning: 45 grader Syd
Find
Citér
11-04-2013, 19:01
Besked: #5
tagestavsdal Offline

(11-04-2013 17:14)johsjensen Skrev:  Nogen herinde der har erfaringer med om det kan lykkes at bruge solceller til gulvopvarmning.
Jeg tænker at montere 2-4stk. 200w paneler og en inverter og så forbinde til min Devi - gulvvarme på badeværelset.

Hej
Jeg er ikke sikker på at inverteren kan køre i ødrift, tror at den skal have nettes 230 V at arbejde op imod.
Du kan ikke bare sætte en fast modstand på dine paneler, ihvertfald ikke hvis du vil opnå optima drift.
Min inverter har altid panel spændingen på 7-800V, og regulerer så strømmen i forhold til hvor meget effekt panelere kan levere.
Spændingen reguleres således at panelere er optimalt effektive.
Du kan sikkert/måske få lavet en styring som regulerer belastningen på dine paneler, så spændingen kan holdes konstant.
Men i forhold til hvad du kan vinde ved solcelle produktionen, så bliver løsningen nok for dyr.

Tage
Find
Citér
11-04-2013, 19:30
Besked: #6
Vanda Offline

Måske kan du bruge sådan et system. Det kræver ikke tilslutning til net.
Du kan bruge det til opvarmningstilskud om vinteren til dit badeværelse, og om sommeren til opvarmning af vand.
http://www.metrotherm.dk/Produkter/Solvarme1/Solceller/

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8
Paneler: 30 stk.Topsola TSM96-125M-B 250W sort mono
Orientering: 100 grader, 15 graders hældning
[Billede: ebfe816cdah0.png]
Find
Citér
11-04-2013, 21:51
Besked: #7
johsjensen Offline

Tak skal du have Vanda - og alle andre der bidrager til denne tråd
Det var netop Metro-therm`s anlæg der har bragt mig på sporet - de skriver at man kan opvarne vandet i elvandvarmeren og tilslutte en alm. elradiator til deres inverterbox - som kan køre udenfor nettet. - og så kan den endda slå over på net når der ikke er sol.

Om det er elgulvvarme, elpatron i vandvarmer eller elradiator må vel komme ud på et- eller hva?

Spørgsmålet er bare om Metro-therms inverterbox har nogle særlige finurligheder ?
- eller om man måske bare kan bruge en eller to af de små invertere (ikke så dyre) der lægges ved solcellerne på taget ?

Find
Citér
11-04-2013, 21:52
Besked: #8
FlemmingS Offline

Re: RE: Solceller til el-gulvvarme
(11-04-2013 19:01)bentpetersson Skrev:  Og ja. Invertere kan ikke køre uden netstrøm, men om man så må lukke den så den ikke overfører energi til elnet?

Selvfølgelig kan man købe invertere der kan køre uden el forsyning. Der er også nogle der kan begge dele.

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk HD
Find
Citér
12-04-2013, 08:32 (Denne besked var sidst ændret: 12-04-2013 af 10:05 majland.)
Besked: #9
majland Offline

(11-04-2013 17:14)johsjensen Skrev:  Nogen herinde der har erfaringer med om det kan lykkes at bruge solceller til gulvopvarmning.

Overvej også solvarme. Så kan fyret (primæer varmekilde) tage over når over solen ikke skinner, men du har ikke brug for meget gulvvarme når solen for alvor skinner så det meste af året har du brug for en anden varmkilde til gulvvarmen.

Jeg har 10m2 plane solfangerpaneler der pt bidrager til at forvarme vandet til fyret. Når det engang bliver rigtigt forår slukker jeg fyret og solvamen står for badeværelsesgulvet og vandvarmeren hvis der er noget tilovers (vandvarmeren skifter til elpatron, hvis alt solvarmen er hældt i gulvet)

UPDATE: Havde ikke lige fattet at elkablerne allerede lå i gulvet - så er solvarme jo ikke rigtigt et alternativ

Selvfølgelig kan det laves med et Ø-anlæg til solceller, bare ikke sikker på at det er den mest økonomiske løsning for at få varme i et badeværelsesgulv.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
12-04-2013, 09:39
Besked: #10
mihejsel Offline

(11-04-2013 21:51)johsjensen Skrev:  Tak skal du have Vanda - og alle andre der bidrager til denne tråd
Det var netop Metro-therm`s anlæg der har bragt mig på sporet - de skriver at man kan opvarne vandet i elvandvarmeren og tilslutte en alm. elradiator til deres inverterbox - som kan køre udenfor nettet. - og så kan den endda slå over på net når der ikke er sol.

Om det er elgulvvarme, elpatron i vandvarmer eller elradiator må vel komme ud på et- eller hva?

Spørgsmålet er bare om Metro-therms inverterbox har nogle særlige finurligheder ?
- eller om man måske bare kan bruge en eller to af de små invertere (ikke så dyre) der lægges ved solcellerne på taget ?

En inverter i stil med den fra Metrotherm vil helt klart være det rigtige at anvende og den kan sagtens bruges til din gulvvarme - du kan endda tilslutte din temperaturføler fra gulvvarmeanlægget således at inverteren supplerer med el fra nettet, når der ikke er sol nok.

Andre microinvertere som er beregnet til at blive installeret oppe ved cellerne kan ikke køre i ø-drift.

Desværre er inverteren fra Metrotherm ret dyr - se f.eks http://www.multikoeb.dk/solcelleanlaeg-3...aet-p60237

Måske nogen kender til en lignende inverter, som er billigere? - eller måske kan man finde et andet ø-drift system, der gør at man kan installere flere paneler på taget af samme type som dem man har i forvejen og køre dem i ø-drift til varme i huset eller vandvarmeren eller badeværelsesgulvet?

Lad os endelig gennemtravle nettet for sådan en løsning - den vil helt klart være interessant for mange!

\ Michael

3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20
Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering