Udgangseffekt: 6 Kw og alligevel ikke??
|
21-04-2013, 09:42
Besked: #1
|
|||
|
|||
Udgangseffekt: 6 Kw og alligevel ikke??
Hej derude!
DATA: Jeg er ejer af et 6 kW sharp poly crystalline anlæg, med Danfoss tlx pro+ inverter. Solcelle anlægget har en hældning på 30 grader og vender 180 grader syd. Spørgsmål: Jeg har observeret at solcelle anlægget i periodevis har haft en udgangseffekt på 6 kW, hvor solen har skinnet igennem skyerne, på en delvist overskyet dag i Marts måned 2013 Men ca. 2-5 dage efter, hvor der ingen skyer var på himmelen og solen havde fritspil til at stråle på solcelleren kom udgangseffekten ikke op over 4,8 kW, hvorfor?? Nogle der har erfaringer eller et bud på hvorfor dette forekommer?? NB: Det skal siges at der ikke er tale om et engangstilfælde, dette har forekommet flere gange, hvor der har været lidt små skyet og hvor solen pludselig bryder igennem.! Venlig hilsen Solar1 |
|||
21-04-2013, 10:50
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Udgangseffekt: 6 Kw og alligevel ikke??
Det er pga at dine paneler bliver for varm, og derved nedsættes effekten.
Vent til vi kommer til sommer, så bliver det kun være. |
|||
21-04-2013, 14:18
Besked: #3
|
|||
|
|||
(21-04-2013 09:42)Solar1 Skrev: Hej derude! Hej Jeg har lavet et regneark det ligger her http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=2574 gå til sidste version i post 5. Med dette kan du beregne din forventede produktion hen over dagen. Jeg har selv en danfoss TLX PRO + med den kan du hente dine produktions data ud, fra dagsdato og ca 1½ måned baglæns. Så kan du jo lave flere kontrolerende beregninger. og i øvrigt er det sandt at hvis panelerne bliver varme, så falder effektiviteten, så til sommer skal man nok ikke forvente mere end omkring 80-85% effektivitet dvs 4,8kW til 5,1kW lidt afhængig af panelernes temperatur, Ved lang tis sol og lidt blæst så stiger panel temperaturen Men brug gerne regnearket, der tegnes også en effektivitets kurve. og der er en boks med forklaringer på hvordan det bruges. Har du computer adgang til din inverter, så du kan hente produktions data ud? Tage |
|||
21-04-2013, 15:12
Besked: #4
|
|||
|
|||
Der er klart forskel på udgangseffekten når temperaturen på panelerne stiger - vi var oppe på 3349 kw i timen i Marts hvor solen var mindre end nu hvor vi max har været oppe på 3021 kw i timen, men temperaturen var lavere og blæsten spillede mere ind i Marts..
Det skal siges vi har 3 kw anlæg og ovenstående er peak, vi ligger på 2500-2750 kw p.t |
|||
22-04-2013, 10:56
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej.
Det er korrekt at temperaturen har en indvirkning på spændingen på et solar panel f.eks. sharp ND-R250A5 har en tempertur koeff. På Voc –0.329 % / °C. Spændingen falder således med 0.329% pr. grad celcius temperaturen stiger. Men, i dit tilfælde så tror jeg du oveni ovenstående oplever reflektions fænoment. På dage med sol og mange mindre skyer på himlen så har du jo en direkte solindstråling. Derudover har du også indirekte indstråling som kommer af at solens stråler også bliver reflekteret af skyerne istedet for at forsvinde ud i himmelrummet. Derfor får du totalt set en større indstråling end på en klar dag. (men kun sålænge at skyen ikke går for solen ![]() |
|||
24-04-2013, 19:23
Besked: #6
|
|||
|
|||
(21-04-2013 09:42)Solar1 Skrev: Spørgsmål:jeg ved ikke præcis årsagen, men når solen skinner igennem et tyndt skylag, så kan der være overraskende stort udbytte. Langt større end ved blå himmel hvor en tynd sky kommer for solen. Det må være den måde lyset spredes på og måske genskin fra andre skyer. 32 x Axitec - AXIpremium AC-260M/156-60S - SMA STP8000TL ![]() |
|||
27-04-2013, 07:58
Besked: #7
|
|||
|
|||
"Cloud edge effect" er et velkendt fænomen, som intet har med panelernes temperatur at gøre.
https://www.google.dk/search?q=cloud+edge+effect 2xDelta Soliva 3.0 EU G4 Den bedste Delta datalogger: https://github.com/rsltrifork/DeltaPVOutput |
|||
28-04-2013, 10:37
Besked: #8
|
|||
|
|||
Jeg mener heller ikke at det er temperaturen der har haft indflydelse i mit tilfælde.
I Marts måned var temperaturen omkring 2-6 grader celsius da observationerne blev fortaget, og hvis en så lille temperatur har så stor indflydelse på Ud-effekten, så glæder jeg mig ikke til sommer. Ellers skal jeg have installeret noget seriøs køling til panelerne. ![]() Men ja, er enig med at temperaturen nok skal få sin indflydelse på effekten, så det kan jeg jo glæde mig til. Men indtil videre har ud-effekten været stigende med UV-index'et. Det lyder som en logisk forklaring, at jeg har været udsat for, at de omkring liggende skyer har bidraget med at bestråle solcellerne og at det er derfor jeg i periodevis har været oppe på 6 kW.. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|