15,40 kw på 6 kw inverter
|
23-04-2013, 09:27
(Denne besked var sidst ændret: 23-04-2013 af 09:31 HypHest.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
15,40 kw på 6 kw inverter
Faldt lige over dette 15,4 kw solcelle anlæg. der kan mine næsten 9 Kw ikke være med mere. Men næsten 10 kw overhead, så er det absolut det meste jeg har set opsat på en 6 kw inverter.
Se fx. grafen d. 20.04.2013. Det må siges at være en flot dags produktion på 69 kw/t men der må godt nok også være klippet meget væk. Der ud over så ser det ud som om at inverteren ikke helt kan holde produktionen nede på de 6 kw, da den ser ud til at klippe ved ca 6,8 når der er fuld knald på. Men ser godt ud... Se produktion her : Link skal copy/pastes. siden her kan ikke handle hele linket : "http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-44602n412?tx_plant[yieldformat]=0&tx_plant[day]=20&tx_plant[month]=04&tx_plant[year]=2013" |
|||
23-04-2013, 09:59
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: 15,40 kw på 6 kw inverter
Ja, det er på en måde tilfredsstillende med så stort et anlæg. Der bliver jo "altid" produceret en del.
Samtidig er det utilfredsstillende pga. den 6 kW-begrængsning, da der smides meget væk som du skriver. Men jeg tror så han bliver nødt til revidere sin forventede produktion (950 kWh/kWp). Det tror jeg ikek han når. Man kan også se, at i marts når han kun lige akkurat det forventede - jeg tror da at alle andre har oversteget det forventede med en del i marts. Selv bruger jeg 855 kWh/kWp, og her er kompenseret for det tab som den nettomåleordning giver, når der er overkapacitet. Det ser ikke ud til han har gjort det. ![]() |
|||
23-04-2013, 11:53
Besked: #3
|
|||
|
|||
Undskyld mig men bør han ikke smides ud af nettoafregningsordningen (gammel ordning). Han laver jo 6,767 kwpeak hvor grænsen er 6 kwpeak.
Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A. Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg. |
|||
23-04-2013, 12:23
Besked: #4
|
|||
|
|||
Korsdal med deres 11 kWp (20 grader pitch) kan være med et stykke af vejen.
http://www.suntrol-portal.com/en/page/ko...ontent_nav Men de er dyre de sidste kWh 15 stk Dimplex Reneables 235W 1 stk Fronius TL 3.0 Syd, 45 grader beton tag; skyggefri Estimeret 3323 kWh/år Leveret og monteret af Velsø Struer |
|||
23-04-2013, 14:47
Besked: #5
|
|||
|
|||
(23-04-2013 11:53)allankj1 Skrev: Undskyld mig men bør han ikke smides ud af nettoafregningsordningen (gammel ordning). Han laver jo 6,767 kwpeak hvor grænsen er 6 kwpeak. Jo, og der går nok ikke lang tid før vi ser den første artikel på folk der ikke troede det gjorde noget, og ikke viste noget og står og klynker. Men jeg ved faktisk ikke hvem der skal kontrollere om solcelle ejerne overholder reglerne. Men det kan da være vi skal til at have stikker sider på el-selvskaberne hjemme sider. :-) |
|||
23-04-2013, 14:47
Besked: #6
|
|||
|
|||
KLR har formentlig fat i det rigtige...det vil aldrig lykkedes ham at komme i mål med 900 kwh/kwp, tror nærmere 700.
Hvis man kører for stærkt, bliver man så smidt af vejen? Får man ikke bare et klip ![]() Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
23-04-2013, 14:55
Besked: #7
|
|||
|
|||
(23-04-2013 14:47)zyli Skrev: KLR har formentlig fat i det rigtige...det vil aldrig lykkedes ham at komme i mål med 900 kwh/kwp, tror nærmere 700. Hvis du kører med personer bag i en gul plade bil, eller hvis du kører privat i en firma bil, som du ikke betaler afgift af, så falder afgiften med det samme. Men der er ikke statueret eksempler endnu på solcelle området, så det vides nok ikke. |
|||
23-04-2013, 18:13
Besked: #8
|
|||
|
|||
@klr
Hvordan gik det i øvrigt dig mht. Fejlen i begrænsningen på vekselretteren? Det der ud som om der er kommet styr på det igen men hvordan? 7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning |
|||
23-04-2013, 19:16
Besked: #9
|
|||
|
|||
(23-04-2013 18:13)Kejser2001 Skrev: @klr Ja, det er en lang historie. Der har været foretaget utallige aktiviteter mht. det. Jeg har sågar fået udskiftet inverteren - så nu har jeg en helt ny! Men det hjalp ikke. Men det viste sig at min Solar-log overstyrer Danfoss'en. Det burde den ikke kunne. Hvilket jeg mener er en fejl hos Danfoss. Sådan en Solar-log kan faktisk også lave begrænsning på indtil flere måde - bla. kan det styres af et el-selskab mht. det (sker hos nogle i Tyskland, der nu har langt mere indviklede regler end vi har). Men den kan også begrænse max-effekten på inverteren. Det var imidlertid deaktiveret (og ifølge deres dokumentation er det netop for at inverteren skal "bestemme"). Men da jeg forleden alligevel satte begrænsningen på i Solar-loggen virkede det - mod alle odds. Jeg havde nær sagt desværre - men det mener jeg selvfølgelig ikke. Jeg gætter på, at andre har det samme problem som jeg havde (det er der noget der tyder på, når man kigger på PV-log). Jeg skriver muligvis til dem - for Danfoss kender ikke til løsningen (ja, det gør de måske nu, det ved jeg ikke noget om). Min konklusion er, at der fejl mht. den samme funktionalitet i både Danfoss'en og Solar-loggen. Jeg opdagede det, da jeg en dag rev kablet ud til Solar-loggen - straks rettede inverteren ind. Nemt at se i bakspejlet. Men fejlen er efter min mening ikke rettet - men omgået. Netto er at det virker. Bortset fra det har både Danfoss og min leverandør været ret serviceorienterede, så jeg klager ikke. Og nu har jeg en helt ny inverter! Nå, det var så den korte version, haha. ![]() |
|||
23-04-2013, 20:06
Besked: #10
|
|||
|
|||
Interessant læsning
![]() 7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|