SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
MPP tracking på Delta Solivia 3.0
24-04-2013, 20:17 (Denne besked var sidst ændret: 24-04-2013 af 20:29 Easyrider.)
Besked: #1
Easyrider Offline

MPP tracking på Delta Solivia 3.0
Har en udfordring med skygge på mit anlæg om eftermiddagen/aften, som jeg er meget itvivl om hvordan håndteres bedst muligt og om panelerne er forbundet bedst muligt

Her om foråret er det fra klokken ca. 15 (hvor solen hænger lavt), hvor det først er kl ca. 18 om sommeren at ca. 3-4 paneler bliver skyggedækket.

Har 10 paneler på 300w, der er serieforbundet.

Er blevet opmærksom på at invertern har en skyggefunktion, men kan ikke helt finde ud af hvordan den virker ud fra manualen og om det er noget jeg bør enable i dette tilfælde (går ud fra det ikke er omkostningsfrit bare at sætte denne til high).

Inverteren Delta Solivia 3.0 har vist kun een tracker.

Håber i har noget input
Find
Citér
24-04-2013, 20:53
Besked: #2
Nissen Offline

RE: MPP tracking på Delta Solivia 3.0
Jeg ville da en dag med sol prøve at slå den der skygge funktion til, så kan du vel se om det hjælper. Min ydelse er ca. 3 kw ved kl. 18 og jeg har da en rimelig overbelægning og ingen skygge, så jeg tror faktisk ikke du mister ret meget.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
25-04-2013, 22:38 (Denne besked var sidst ændret: 25-04-2013 af 22:45 Rune Larsen.)
Besked: #3
Rune Larsen Offline

RE: MPP tracking på Delta Solivia 3.0
Når der kommer skygge på et panel, er det som regel bedst, hvis bypass-dioden slår det fra for ikke at trække strømstyrken ned på hele strengen. Dvs. inverteren bør sænke spændingen. Hvis der fx opstår hård skygge på 30% paneler, mens 70% paneler stadig er i sol, bør din spænding og produktion være 30% lavere end hvis de alle er i sol.

Det kan anbefales at logge spændingen så man kan følge med i, om inverteren gør det rigtige - fx med det lille program, jeg udvikler på: https://github.com/rsltrifork/DeltaPVOutput

Det er inverteren, der bestemmer spændingen, og MPP-trackeren heri kan have svært ved at vide, at en voldsom sænkning af spændingen kan give højere effekt, eftersom den normalt kun tester lidt lavere og lidt højere spændinger i dens konstante jagt på MPP.

Formålet med Solivias skygefunktion er at tvinge inverteren til en gang imellem at søge i hele spændingsområdet, så den kan opdage hvis den ligger i et helt forkert område ift. udnyttelse af bypass. I manualen står følgende om skyggefunktionens indstillinger:

Max: Høj grad af skygge, tidscyklus: 0,5 timer
Medium: Middel grad af skygge, tidscyklus: 2 timer
Min: Lav grad af skygge, tidscyklus: 4,5 timer

Altså at udvidet søgning kan indstilles til at ske med forskellige intervaller.
4,5t giver slet ingen mening i mit hoved - så kan man ligeså godt lade være, da tiden mellem skygger og solopgang/nedgang formentlig er under 4,5t. 2 timer er næsten det samme, så hvis man skal sætte den til noget, må det være Max.

Prisen for funktionen er, at mens den søger så producerer anlægget jo ikke særligt godt fordi spændingen kører op og ned. Jeg har prøvet at slå det til, og SVJH tager en søgning ca. 30 sekunder med anslået 70% reduceret produktion. Med de tal koster det ca. 1% af produktionen at sætte skyggefunktionen til Max, men hvis du har problemer med at "hænge" i forkert spænding over længere tid, kan det nok godt betale sig.

Som det ses af ovenstående er skyggefunktionen i den nuværende firmware meget primitiv. Man kan forestille sig mange forbedringer: Fx begrænsning til kun at skyggesøge omkring solopgang og solnedgang, eller indstilling af max spænding for at reducere søgeområdet og dermed søgetiden. Vi kan kun håbe at Delta forbedrer deres firmware, eller åbner op så man selv kan udvikle forbedringer.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering