SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Er dette kabel god nok?
01-05-2013, 15:33
Besked: #1
kekoe Offline

Er dette kabel god nok?
Hej allesammen Smile

Jeg har et spørgsmål, er denne kabeltype (3-leder H07RNF, 4mm2) ok/godkendt, til at trække fra inverter (Eversolar TL3000) til eltavlen?

Eversolar anbefaler 3x4mm2.

Mvh. Kekoe
Find
Citér
01-05-2013, 16:39
Besked: #2
H.Hess Offline

RE: Er dette kabel god nok?
(01-05-2013 15:33)kekoe Skrev:  Hej allesammen Smile

Jeg har et spørgsmål, er denne kabeltype (3-leder H07RNF, 4mm2) ok/godkendt, til at trække fra inverter (Eversolar TL3000) til eltavlen?

Eversolar anbefaler 3x4mm2.

Mvh. Kekoe
Du er nok nødt til at konsultere stærkstrømsbekendtgørelsen for at finde ud af om det kan bruges. Det er ikke nok bare at spørge om det er ok. Hvor stor en strøm skal der gå gennem kablet?, som iøvrigt er et gummikabel. Hvor langt skal det trækkes?
Min anbefaling er at overlade dette arbejde til din lokale installatør. Jeg tror han ved lidt mere om det end du gør. På den måde holder du også gang i hjulene i samfundet.Smile

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
02-05-2013, 08:53
Besked: #3
Rune Larsen Offline

Som lægmand, vil jeg gætte på, at det ser fint ud.

Strømstyrken er antageligt max 16A, da inverteren ellers ikke er på listen over godkendte, så 4mm2 er fint selv ved 10-20m kabellængde.

Husk alligevel temperatur-begrænsningerne. Kabler skal kunne komme af med varmen så - det skal ikke løbe inde i noget isolering fx.

For en sikkerhedsskyld, kan du lige skrive hvilken inverter du har. Hvis du har 2 invertere på hver ca. 1700W eller derover, skal du føre 2 faser helt hen til elskabet for ikke at aflevere for meget strøm på den samme fase. Det kan du gøre ved at trække 2 kabler af det du har - eller måske smartere - at trække et 4G4 eller 5G4.

2xDelta Soliva 3.0 EU G4
Den bedste Delta datalogger: https://github.com/rsltrifork/DeltaPVOutput
Find
Citér
02-05-2013, 09:42
Besked: #4
majland Offline

(01-05-2013 16:39)H.Hess Skrev:  som iøvrigt er et gummikabel. Hvor langt skal det trækkes?
Min anbefaling er at overlade dette arbejde til din lokale installatør.

Det kan også blive en udfordring at trækaflaste gummikablet / tilledningen i tavlen (I modsætning til installationskabel der fastgøres hele vejen)

Det er hos mig løst med at gummikablet er ført i en sikkerhedsafbryder inden installationskablet til tavlen - også selvom afbryderen sidder lige ved tavlen.

Men da du alligevel skal have en installatør til at tilmelde anlægget kan du lige så godt få spurgt ham i en fart. Uanset om du selv lægger kabel til eller ej er det hans autorisation der står bag og hans skal derfor kunne stå inde for det

(Og lovgivningsmæssigt må han kun det for folk der er ansat hos ham. Så selvom man selv sikkert kan gøre det lige så godt som yngste lærling på hans første arbejdsdag er det kun lovligt for lærlingen og at lade kunden selv gøre det)

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering