SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvilken inverter til 9 kW solceller
28-04-2012, 12:20
Besked: #1
Abyssinier Offline

Hvilken inverter til 9 kW solceller
Jeg har ikke plads til 6kW solceller på min sydvendte tagflade, så må placere resten på en Ø-SØ vendt tagflade. Sidstnævnte vil pga. retningen have en lidt dårligere effektivitet pga. retningen.

Jeg har lidt kig på løsninger med 9kW solceller hvor begrænsningen på de 6kWp ligger i inverter. Et firma skriver at man så kan lave ca. 8.000 kWh om året. Trækker man så lidt fra da den ene tagflade ikke er sydvendt ender jeg nok på 7-7.500 kWh, som nogenlunde passer med mit forbrug på sigt.

De to tagflader vil ikke peake samtidigt, så er det ikke bedst at have en inverter der kan håndtere dette samlet? Hvis jeg har 2 invertere på 3 kWp kan jeg vel risikere at den ene eksempelvis peaker på 3 kW og den anden kun laver 1 kW. Hvilket er 4 kWp. Hvor imod jeg måske vil kunne lave 4 + 1 kW med det hele samlet på en inverter. Lyder det helt dumt?

Med en overdimensionering af solceller er der en risiko for at ramme peak noget af tiden omkring kl. 10-14. Jeg har læst at det er bedre at have en "overdimentioneret" inverter der er neddroslet til 6 kWp. Hvilken inverter bør jeg overveje til dette scenarie som ikke har for meget "spild"?

Jeg ved godt at diverse firmaer kan svare på dette men er nysgerrig. :-)
Find
Citér
28-04-2012, 12:42
Besked: #2
F1240 Offline

RE: Hvilken inverter til 9 kW solceller
(28-04-2012 12:20)Abyssinier Skrev:  Lyder det helt dumt?

Nej, det lyder ganske plausibelt. Om der så er nogen, der har regnet på det og kan bekræfte at det kan betale sig ved jeg ikke.

Alternativt, så kunne man vel dele panelerne ligeligt mellem de 2 invertere, så de begge fik halvt af hver flade.
Find
Citér
30-04-2012, 08:28
Besked: #3
KarstenMentz Offline

RE: Hvilken inverter til 9 kW solceller
Som udgangspunkt skal man vælge en inverter der passer til antallet af solceller og ens forbrug af el.

Ved at overdimmensionerer kommer det 2 andre aspekter ind som skal overvejes meget grundigt.

1. Virkningsgraden på inverteren. Inverteren er mest effektiv når den belastes maksimalt (uden at overbelaste denne) Der er i inverteren åbenbart et vist tomgangstab (egenforbrug ?) som bliver mindre betydende når den kommer op i det ideelle arbejdsområde. Hvis man overdimmensionerer denne vil den uvilkårligt aldrig eller meget sjældent komme op i nærheden af sin maksimale ydeevne og dermed det minimale tab; -> tombgangstabet bliver mere betydende.

2. Bliver investeringen rentable. Ved at dimmentionerer et 9Kw anlæg bliver investeringen jo op til 33% dyrere end et 6KW (panelerne koster jo det samme pr. styk uanset antallet - så kun differencen på inverteren kan minimerer mer-investeringen)
DVS. At investeringen bliver betydeligt dyrere men indtjeningen bliver ikke betydeligt størrer -> tilbagebetalingstiden bliver markant forlænget. Det vil også forhøje den risiko det er i at betingelserne omkring brugen og afregningen bliver ændret fra lovgivningens side.

Med hensyn til placeringen skal du huske at panelerne skal arrangeres således at dem der har samme retning sidder i samme gruppe/streng - bland aldrig paneler fra flere tagflader - hvis et panel i strengen ikke producerer noget bliver hele strengen "død". Derimod kan en inverter godt have strenge på forskellige tagflader - de har jo som reget mere end en indgang.

/Karsten
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering