Solcelle "gør det selv"
|
15-05-2013, 15:58
Besked: #1
|
|||
|
|||
Solcelle "gør det selv"
Davs allesammen, ny bruger af både solceller og forumet.
Har mig en kolonihave hvor der fulgte lidt diverse med, bla. en lille vindmølle med tilhørende controller, som også har indgang til en solcelle, alt sammen 12v/24v. Samt havde tidligere ejer, som arbejder hos et større detail firma, samlet en stak retur solcelle husnumre sammen, den slags som lyser op om aftenen i kraft af en lille solcelle og to genopladelige batterier. Dem har jeg så rykket solcellen ud af og håber på at bygge et solpanel som kan give lidt strøm indtil jeg får råd til noget ordentligt. Har ikke andet data på cellerne end at, de måler 70*120mm og smider ca. 5 volt ud i dagslys. Har lavet en test opstilling med 5 celler i serie som smider ca. 25 volt ud og koblet den på indgangen i laderen. Dens "solar" diode lyser op og skulle vel så lade på batteriet. So far so good. Jeg måler så på mit lille panel med 5 i serie og finder ud af at de under belastning kun smider ca. 10 volt ud... så kradses der grundigt i skallen, for jeg aner ærligt talt ikke hvad jeg laver. Aner nærmest intet om strøm, spænding, ampere belastning.. har bare prøvet mig frem, men nu har jeg vist brug for lidt hjælp. Har prøvet at læse på nettet, men synes ik jeg blev klogere. Mine spørgsmål: Hvorfor falder spændingen under belastning? Hvor meget er optimalt til at lade 12v akkumulator? Hvordan måler jeg den strøm "panelet" giver? ..og fire kom gerne med alle indspark, jeg er en total hat til det her, men elsker på den anden side gratis strøm og at være selvforsynende i min lille have. |
|||
15-05-2013, 18:31
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Solcelle "gør det selv"
hmm.. skulle måske ha lagt min post i ø-drift eller inverter, teknik... håber ikke jeg har fornærmet nogen. Måske også forkerte forum at poste 12v anlægs problemer, eller måske er mine spørgsmål lidt for meget til den dumme side ;-)
|
|||
15-05-2013, 19:03
Besked: #3
|
|||
|
|||
(15-05-2013 15:58)Janten Skrev: Davs allesammen, ny bruger af både solceller og forumet. Det med at serieforbinde 5 solceller er ganske fornuftigt. Måske du skulle have brugt 6. Så er der lidt at give af til spændingsfald. Når man belaster en solcelle(eller et batteri) med en strøm kommer der et spændingsfald. Det er ganske naturligt. Den kan beregnes ved hjælp af Ohm's lov. Nu er det jo kun en meget lille strøm 5(6) solceller kan levere. Det kan man kompensere for ved at lave flere sæt med 5(6) solceller og derefter montere dem parallelt med hinanden, + til + , - til -. På den måde øger man den strøm der kan trækkes ud til opladningen af batteriet. En tommelfinger regel siger at ladestrømmen skal være 1/10 af batteriets kapasitet i amp. Et batteri på f.eks. 60Ah skal så lades med strøm på max 6 Amp. Hvis strømmen bliver for stor kan man risikere at der opstår udledning af brint også kaldet knaldgas. Batteriet kan begynde at koge. Derfor skal man være varsom med åben ild og ellers sørge for god udluftning omkring batteriet. Ladestrømmen måles med et amperemeter. Det skal sidde i serie med plusledningen til batteriet. Hvis du også vil måle spændingen over batteriet skal der bruges et voltmeter. Det sidder på plus og minus på batteriet. Mvh Harni Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
15-05-2013, 20:01
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak for svar. Har faktisk koblet 6*5 celler sammen. Altså 6 serier af 5 celler parallelt koblet sammen. Har fundet data på en lign. solcelle:
Peak power 0,935w Volt peak 5,5v Strøm peak 170 mA Jeg går så ud fra at mine solceller er lidt ringere så jeg regner med 100mA. 35*100 mA = 3.5 A, men er det så nok til at lade? Jeg kommer ihvertfald ikke i nærheden af 7 amp på mit 70 amp batteri. Hvilket spændingsfald skal jeg sigte efter, eller er det ligemeget bare der er Amps nok? kortere ledning osv. spiller vel ind. Igen tak for svar, jeg blev allerede klogere :-) |
|||
15-05-2013, 20:08
Besked: #5
|
|||
|
|||
hov 30*100 mA.. har 35 celler liggende, bare kun koblet de 30 sammen indtil videre da
|
|||
15-05-2013, 21:28
Besked: #6
|
|||
|
|||
Jeg tror at din lader muligvis har en MPPT (Maximum power point tracking), du skal finde databladet på din lader, så kan du se hvad der max må være af spænding.
Så stætter du det antal celler i serie som der tilladt så det måske bliver 10 * 3 eller hvad du nu finder ud af. God fornøjelse Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20 Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 160 grader, 35 graders hældning |
|||
15-05-2013, 21:58
(Denne besked var sidst ændret: 15-05-2013 af 22:05 Sol.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hvis du havde haft 6 stk celler så split dem op i to serier af 3 stk. som så giver ca. 15 volt og sæt en dem via en lille finsikring og en ensretter diode direkte til akkumulatoren uden om laderen (parallelt koblede) altså som om du lavede to stk. minipaneler af 3 celler hver som du så satte til batteriet, så undgår du bøvl og tab i laderen. De små solceller kan aldrig overlade en 70 amp. uanset hvad. men ved at gå uden om laderegulatoren og direkte på batteriet får du fuldt udbytte af alt hvad de evt. laver.
Hvis du skal bruge små solceller (rigtige paneler) til batteridrift kan du bare sige til. Men jeg ville droppe at gå igennem regulatoren med de små hjemmelavede, bare husk at montere en lille sikring nede ved dit batteri så du ikke smelter ledningerne hvis et eller andet kortslutter. Husk at dimensionere ledningerne til sikringen ellers er du lige vidt. Og husk ensretteren. Hvis du har 8 stk celler så prøv evt. med 4 og 4 i serier og så parallelt til dit 12 v batteri. |
|||
17-05-2013, 13:58
Besked: #8
|
|||
|
|||
Torden>> Mener min lader tillader max 90v, men er det ikke bedre at få flere ampere?
Jeg har efterhånden 40 stk. af cellerne og regner med at bruge så mange som muligt, da min vindmølle ikke er tilstrækkelig til at lade. Samt står den vindmæssigt ustabilt og kører sjældent et par minutter af gangen, måske fordi den ikke står så højt (det mås man ikke) eller også kræver den bare mere og konstant vind før det rigtig batter. Den får startstrøm af controlleren og hvis man bare lader stå tændt døgnet rundt, ender batteriet med at være fladt, da den konstant får startstrøm uanset om der er vind. SOL>> kan du uddybe mere? Skal sikringen sidde på plussiden og hvordan dimensionerer jeg ledning til sikring? Hvilken diode skal det være, er de spændings eller strøm specifikke eller begge dele og i så fald hvilken skal det så være hvis jeg kører serier af feks. 4 som du nævner. Har prøvet med forskellige kombinationer af serier koblet parallelt, men synes strømmen udebliver. Dog lades der på batteriet, så ved ik om det er mine målinger den er gal med. Måske er det pga. "forbruger niveau" cellerne, som er beregnet til at lade på 2 stk. AA batterier og oplyse et husnummer med to dioder. Kunne umiddelbart kun aflæse 0,3 ampere med 5 serier af 6. Venter i spænding på svar ;-) |
|||
17-05-2013, 15:45
(Denne besked var sidst ændret: 17-05-2013 af 16:12 Sol.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Hej Janten, Nå du har 40 stk. ja det begynder da at ligne noget så, eller burde gøre det.
Jeg plejer at sætte sikringen på plus siden men så tæt på batteriet som muligt. Det med ledningsdimensionen afhænger af hvor mange amp./mA dit solpanel ender med at kunne sende gennem kablet/ledningen. Men hvis du ikke har et amp. meter som kan klare andet end milliamp. kan du bare måle en kreds og så gange det op når du parallel kobler kredsene. I princippet kan man jo koble det hele sammen der hvor panelet skal sidde så man kun har et kabel eller en ledning med to ledere fra "taget" ned til batteriet. Ensretteren kan sidde enten ved bateriet eller oppe ved solcellerne, husk at vende den rigtigt. Du taber ca. 0,7 volt gennem ensretteren. Hmm den burde vel igrunden beskytte kablet mod kortslutning hvis man sætter den nede ved batteriet eller? men sæt hellere en sikring på som er dimensioneret lidt højere end dit maks. amp tal som panelerne kan levere. Eller som bare ligger godt under hvad din ledningstykkelse kan klare. Et billigt multimeter kan tit måle op til 2 amp. så du kan jo prøve at lave en serie med 4 celler og se hvad det kan trække. og så gange op når du kender antallet af serier. Hvis du har 40 Celler skal du vel gange mA med 10 så burde du kende dit maks mA tal. Jeg gætter på det handler om mA. Så hvis du bruger 2,5 mm2 ledning/kabel kan du bare sætte en 2 amp. sikring på, men mht. ledning vs sikring findes der tabeller for hvor mange amp. en given ledningstykkels kan klare. Ensretten skal bare kunne klare amp. tallet, det kan du slå op på nettet når du finder en ensretter. Årsagen til at sætte sikr. tæt på batteriet er at hvis du ikke har sikring på og kortslutter ledn. feks. 2,5 mm2 fra et 70 amp batteri f.eks 5 meter fra batteriet så smelter hele skidtet og bryder værst tænkeligt i brand. Faktisk burde man også være obs. på de små ledn. tykkelse som du evt. har oppe ved hver hvert af dine små serier af celler. Fordi de skal kunne tåle det antal amp. som din sikring nede ved battteriet kan finde på at sende op gennem hver eneste serie celler, plus det resten af cellerne kan lave. Det er lidt kringlet, men en kortsluning i en kreds af 4 stk. celler kan skabe problemer helt oppe i "panelet" fordi de små lysskilte med 2x1,2v batt ofte kun benytter f.eks. 0,1 mm2 ledning fra cellerne eller lign. Hov. jeg havde vidst overset noget i dine tidligere indlæg på tråden her. Dine udregninger er forkerte, du kan ikke bare gange mA når du sætter cellerne i serie, det er kun volten som man øger hver gang. mA bliver det samme, altså du skal øge dit celle antal pr. tråd indtil du når ca. 15-18 volt DC men så har man stadig kun 100 mA hvis det er det som de enkelte celler kan lave ved 5,5 volt. Først når du laver flere kredse og kobler kredsene parallelt øger du mA tallet tilsvarende antal kredse af 100 mA. Så med feks. 40 celler kan man lave 13 serier a 3 celler. Hvis hver serie så giver 16,5 volt og 100 mA pr. serie x 13 så har du 1,3 Amp. hvilket slet ikke er tosset taget projektet i betragtning. Det er helt på dit eget ansvar hvis du forsøger noget af det jeg skriver om her :-) |
|||
17-05-2013, 17:48
Besked: #10
|
|||
|
|||
(17-05-2013 15:45)Sol Skrev: Hej Janten, Nå du har 40 stk. ja det begynder da at ligne noget så, eller burde gøre det. Hvad er formålet med ensretteren? En diode er en ensretter. Den bruges til at filtrere enten den positive eller negative halvbølge væk fra en ac spænding. Men solceller er ren dc. Derfor er der ikke brug for den. Ydermere har den et spændingsfald på 0,7V som måske er det der skal til for at komme op på ladespændingen af et batteri. Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|