At rengøre panelere selv?
|
26-05-2013, 16:20
Besked: #1
|
|||
|
|||
At rengøre panelere selv?
Hvordan og i hvad gør vi bedst vores paneler rene? Vi har sådan en sprøjte til højtryksrenseren så vi kan sprøjte sæbe på, de sidder sq lidt højt oppe de solceller. Kan man få en forlænger børste også. For det bliver lidt omstændige at sætte stillads op.
Hvilken sæbe skal bruges, og er deminiralliseret vand nødvendigt, det kunne jo evt også gøres i regnvejr, så kalken bliver skyllet af. Mvh Marianne |
|||
26-05-2013, 17:06
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: At rengøre panelere selv?
Med mindre du har et Dueslag som nabo så glem det, der er mange der har haft solceller i flere år uden at rengøre dem, en enkelt fugleklat betyder "ikke en skid"
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
26-05-2013, 17:16
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg vil til hver en tid fraråde at bruge sæbe eller anden form for rengøringsmiddel. Godt nok fjerner du skidtet men sæben vil efterfølgende ligge en hinde på panelernes overside. Typisk vil man ikke kunne se hinden men den nedsætter lysgennemgangen og dermed også effekten af panelerne. (5 g. støv pr m2 nedsætter effekten med op mod 50%)
Almindeligt postevand uden rengøringsmidler kan anvendes, men da postevand er meget kalkholdigt samt fyldt med alt muligt andet, vil der typisk efterlades kalkpletter der ligeledes nedsætter produktionen. Bedste løsning for "gør det selv" er ganske almindeligt regnvand uden nogen tilsætningsstoffer. en lang teleskobskaft samt en blød børste. Dog er regnvand heller ikke 100% rent så selv om skidtet fjernes tilfører man nye partikler til panelerne. Den bedste løsning er rengøring med "ultra rent vand" (ionbyttet)fra et vandbhandlingsanlæg da dette vand er 100% renset for alt unødigt til det opnår en PPM værdi på 0. Flere vinduespudsere m.m. tilbyder vask med ultra rent vand KSO-certificeret solcelleinstallatør Vi har arbejdet med solenergi længe før gennembruddet i Danmark http://www.scan-comfort.dk Tlf. 40 20 20 11 ] |
|||
26-05-2013, 18:28
Besked: #4
|
|||
|
|||
(26-05-2013 17:06)Nissen Skrev: Med mindre du har et Dueslag som nabo så glem det, der er mange der har haft solceller i flere år uden at rengøre dem, en enkelt fugleklat betyder "ikke en skid" HØRT! Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
26-05-2013, 19:21
Besked: #5
|
|||
|
|||
vask dem imens det regner og skyld ekstra med haveslange, så du skylder snavsen godt af. Det var sku beskidt vand der løb fra så jeg tror det giver lidt
32 x Axitec - AXIpremium AC-260M/156-60S - SMA STP8000TL ![]() |
|||
27-05-2013, 08:36
Besked: #6
|
|||
|
|||
Vaskede mine midt i sidste uge - de var synligt beskidte, med støv og pollen over hele panelet.
Så i regnvejr, ud med teleskopstang med "børste", intet sæbe eller ledningsvand, kun regnvand, og så vaske dem over. Hvor meget det giver i øget produktion, er nok umuligt at sige, men nu er de rene, og det kan som jeg ser det kun betyde bedre produktion. Jeg tror ikke det er noget jeg vil gøre ret ofte, men når naboens birk har smidt sin pollen, en gang årligt, så er det vist på sin plads :-) Tror de 20 min. er givet godt ud. /Finn ----------------------------------------------------------- 24 x 260W, 2 x SMA SB 3000TL-21 ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|