Har jeg "spildt" et panel nu med data
|
27-05-2013, 20:25
(Denne besked var sidst ændret: 31-05-2013 af 17:48 Mandau.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Har jeg "spildt" et panel nu med data
Hej
Har læst inde på dette forum, at min inverter altid vil producere efter laveste fælles nævner, altså hvis et panel er i skygge, vil resten af anlæget drosle ned til dette panels produktion. Mit anlæg Delta solivia 3.3 Kw (har plads til 3 strenge) 15 x 250w paneler, forbundet en streng med 7 paneler og en streng med 8 paneler. Hvis det passer hvad jeg har læst (forstået) så vil mit anlæg jo aldrig producere mere end hvad 2 x 7 paneler kan levere, dermed kan man sige det ene panel er spildt ?? Hvad siger i, nogen der kan forklare mig om min montør ikke har haft styr på det, eller om jeg bare har misforstået ?? TILFØJELSE Tak for de mange svar, jeg har nu været en tur på taget og haft et kamera under en celle, så nu har jeg præcise data, håbe nogen vil hjælpe med en ny beregning, evt også hvad jeg har mistet i % (mangler ca 10% i lovet Kw pr år og kan forstå mange andre end jeg har overskud, skal lige have regnet lidt mere præcist om 14 dage, når der er gået eet år.) Paneldata Suneka mod. SKA250M60-WN PMax 250 W Voc 38,4 V Vmp 30,4 Max system volt 1000VDC Power tolerance 0/+3% Isc 8,69 A IMP 8,23 A Max series fuse rating 15 A |
|||
27-05-2013, 20:46
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Har jeg "spildt" et panel
under alle omstændigheder anbefaler delta at der er ens antal paneler på alle strenge for at optimere mpp trackeren... ;-S
|
|||
27-05-2013, 20:48
(Denne besked var sidst ændret: 27-05-2013 af 20:52 Lars-Jacobsen.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
Nej det er OK.
Som du skriver så har inverteren 3 indgange og de må gerne være forskellige. Edit: nå zarge var lige så hurtig som mig, og det er da rigtig det er mere optimalt med samme antal, hvis inverteren kun har 1 mpp tracker. Har ikke lige studeret databladet om denne inverter har flere. Hvis ikke ja så bliver det et kompromis som altså ikke vil give optimalt udbytte hverken af den ene eller den anden streng. Men formentlig afligevel med større udbytte pga det ekstra panel. Det kan kun en test checke/bevise. |
|||
27-05-2013, 22:02
Besked: #4
|
|||
|
|||
Din montør har ikke styr på det.
Du risikere at din inverter står af. Samt at du ikke får noget ud af det sidste panel. |
|||
28-05-2013, 04:35
Besked: #5
|
|||
|
|||
Lav 3 strenge af 5 paneler = ens størrelse strenge & alle 15 paneler på og en DC effekt på 3750wp
Hvad er OCV på dine paneler?! (Hvad hedder dine paneler) |
|||
28-05-2013, 08:25
Besked: #6
|
|||
|
|||
Ja data på panelerne? Du resikerer spændingen bliver for lav...
|
|||
28-05-2013, 12:14
Besked: #7
|
|||
|
|||
Præcis derfor jeg spørger Zarge:-) (har jo lært lidt af dig, da jeg spurgte på stokerpro i sin tid)
|
|||
28-05-2013, 14:48
Besked: #8
|
|||
|
|||
RE: Har jeg "spildt" et panel | |||
28-05-2013, 14:54
Besked: #9
|
|||
|
|||
Jeg ved ikke præcist hvad mine paneler hedder, men det er 250w Saint Gobain i (sølv kant) (kender ikke udgangsspændingen fra dem)
Ang. At lave tre strenge, så tror jeg spændingen bliver for lav, iflg det jeg kan læse om inverteren fungerer den fra 150V men effektiviteten stiger voldsomt op til ca 200V så det må jo være de 200V man skal forsøge at ramme. Jeg er ikke den store diagram haj, men her er linket til manualen, hvis nogen er gode til at læse dem. http://www.solar-inverter.com/eu/en/down..._G3_da.pdf |
|||
28-05-2013, 15:40
Besked: #10
|
|||
|
|||
Optimalt have din ene streng en 14% større spænding end den anden - 7*VMP og 8*VMP. Men når de er koblet på samme MPP-tracker, så kører de samme spænding. Derfor vælger inverteren en spænding et sted imellem de 2 for at finde det, der samlet set er optimalt - fx omkring 7,3*VMP.
Når strengene ikke opererer ved deres respektive VMP producerer de ikke optimalt. Du mister dog ikke et helt panels produktion, da panelerne omkring VMP kan køre lidt op og ned i spænding uden nævneværdig reduktion. Som tommelfingerregel siger man, at forskel i VMP-spændinger indenfor 10% mellem strenge er acceptable. Men der er 14% mellem dine strenge, så du overskrider dette. Et gæt er, at du mister ca. 1/2 panels produktion svarende til ca. 3% af din samlede produktion pga. ubalancen. En konfiguration med 3x5 havde sansynligvis været bedre. Til trods for, at 3x5 vil give dig mere kabel-tab og lavere spænding, hvilket kan give lavere effektivitet i inverteren. Din inverter har "full power MPP range" på 150V-450V, så du skal ligge heri. Min erfaring er at Delta's effektivitet er ca. 95%-96% i den nedre del af intervallet, mens de ligger på 96%-97% i den øvre del (målt som forholdet mellem DC Power og AC Power rapporteret af inverteren). Så du skal helst over 200V, hvilket du nok ikke kommer med 3x5. Men alt i alt var 3x5 nok 1-2% bedre end 7+8. 2xDelta Soliva 3.0 EU G4 Den bedste Delta datalogger: https://github.com/rsltrifork/DeltaPVOutput |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|