SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Forskel på Måler og log
27-05-2013, 21:09
Besked: #1
henrikmc Offline

Forskel på Måler og log
Jeg har en Piko 7,0 inverter

Man kan som DONG kunde modtage måler data dagligt, ugentligt eller årligt. Jeg modtager et regneark ugentligt med IND/UD kWh pr. døgn. Det kan godt være jeg misser noget, men UD tallene passer på ingen måde med loggen fra min inverter. Der er stor forskel.

Et eksempel: 25/5-2103 producerer jeg 24,95 kWh. DONGs måler siger jeg producerede 17,9 kWh dette døgn.

Hvad er der galt, tror i?
Find
Citér
27-05-2013, 21:28 (Denne besked var sidst ændret: 27-05-2013 af 21:29 Burnix.)
Besked: #2
Burnix Offline

RE: Forskel på Måler og log
Der er ikke noget galt. Du har blot selv brugt 7 af dine producerede kWh mens du producerede dem. Forestil dig, at dit anlæg laver 100 watt mens du har en 100 watts pære tændt. Dit anlæg siger at du laver 100, mens elselskabet siger du intet laver, for de ikke modtager noget af strømmen fordi du bruger det hele selv.

Inverter: SolarEdge SE8K + 24 x OP300-MV optimizere
Paneler: 24 x ZnShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp
Orientering: Syd, 45 graders hældning
Produktion: Link
Find
Citér
27-05-2013, 21:33
Besked: #3
tagestavsdal Offline

RE: Forskel på Måler og log
(27-05-2013 21:09)henrikmc Skrev:  Jeg har en Piko 7,0 inverter

Man kan som DONG kunde modtage måler data dagligt, ugentligt eller årligt. Jeg modtager et regneark ugentligt med IND/UD kWh pr. døgn. Det kan godt være jeg misser noget, men UD tallene passer på ingen måde med loggen fra min inverter. Der er stor forskel.

Et eksempel: 25/5-2103 producerer jeg 24,95 kWh. DONGs måler siger jeg producerede 17,9 kWh dette døgn.

Hvad er der galt, tror i?

Dong måleren måler hvad du sælger, så du har brugt 7,05kWh af det dit anlæg har produceret.

I din installation er måleren "sidste led" inden du er ude på offentligt net.
I dit hus har du forbrug (lamper, komfur, vaskemaskine osv)
Tidligere blev dit forbrug alene dækket af hvad du købte, nu dækkes dit forbrug både af hvad du køber og af hvad du selv produceret.
Hvis du producerer mere end dit forbrug, så "sælger" du dette til Dong, Sælger i "" tegn fordi du bare låner det til Dong og får det modregnet i det som du køber fra Dong.
Det er jo systemet i netto målerordningen, et midlertidigt overskud i produktionen kan du gemme hos Dong og hente retur .

Helt kort ligger din fejl opfattelse i forståelsen af Dong tallene.
Ind betyder hvad du køber, ud betyder hvad du sælger.
Du vil aldrig sælge hele produktionen (det tal du aflæser på inverter), men kun dit overskud. Dit eget forbrug trækkes fra først.

Hilsen Tage
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering