SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Fejlinstallering?
28-05-2013, 19:07
Besked: #1
Lond Offline

Fejlinstallering?
Min søn fik opsat solcelleanlæg efter gamle ordning. Alt er gået som det skulle med tilmeldinger og meddelelse til Østjysk Energi i Odder om at solcelleanlæg var igangsat i december 2012. Problemet er at min søns forbrug er uændret i år i forhold til de to foregående år på trods af at solcellerne har produceret 1280 kWh fra december til slut april. Jeg kan se at Østjysk energi har opgjort at han har leveret 420 kWh til dem så resten 860 kWh må han vel have forbrugt direkte fra solcellerne inden de kom ud på nettet.
Min søn mener ikke han har haft et større forbrug i år end de 2 tidligere år som var meget ens. En nabo har samme problemstilling og de har begge brugt den samme installatør.
Kan installatøren have fejlmonteret solcelleanlæggget eller kan der være en fejl ved Østjysk Energi eller hvad er forklaringen?
En tredie mulighed er at Østjysk energi simpelthen har skønnet både forbrug og produktion men i så fald burde det vel fremgå af opgørelsen for de 4 måneder.
( Østjysk Energis opgørelse er ikke nem at gå til og for at gøre det mere forvirrende er der 4 forskellige selskaber ind over opgørelsen (Østjysk energi I/S, Østjysk Energi Net A/S ,Lokalenergi Handel A/S og Lokalenergi Forsyning A/S

70 stk Renesola 250W Poly 1x 7000 kWp og 3x 3500 kWp. REB2B stativ
Hældning 15 mod ssv. Fronius IG plus 60V-2 og 3xFronius IG plus 30
Find
Citér
29-05-2013, 20:20
Besked: #2
solmøller Offline

RE: Fejlinstallering?
Hejsa,

I kan foretage nogle rimeligt simple forsøg, hvis I har styr på forbruget i huset.
Hvilken elmåler er der? Er den gammeldags kan man jo en weekend i solskin omkring middag slukke for alt strømforbrug og tjekke hvor hurtigt skiven løber baglæns...

Er det elektronisk aflæsning skal data hentes ned, og så er det i gang med at sammenholde forbrug og produktion

Henrik

Inverter: 2 x EverSolar TL2000
Paneler: 20stk ZnShine, stik syd, 30 graders hældning, hjemmebygget overvågning på RPI
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=486
[Billede: 82012356.gif]
Find
Citér
30-05-2013, 12:54
Besked: #3
Henrik B. Offline

RE: Fejlinstallering?
I kan ikke sige en ski' om produktion kontra forbrug, for månederne december til april! Der er produktionen så lav - og forbruget højt - at det først er når der er gået et år, at man kan se det endelig resultat.

Desuden kan det jo være at din søn producerer på én fase, hvor forbruget måske hovedsaligt ligger på en anden fase!

M.v.h.

[Billede: 624355495.gif]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering