SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Bornholmsk DK-rekord for maj
03-06-2013, 19:22 (Denne besked var sidst ændret: 03-06-2013 af 19:25 klr.)
Besked: #1
klr Offline

Bornholmsk DK-rekord for maj
Af anden tråd fremgår følgende:

"164 -15 45 Tagestavsdall nabo"

De 164 er kWh/kWp. Det er et virkelig flot resultat!!

Da tallet er indgivet fra Tage Stavsdall kan vi regne med, at det er et rigtigt tal!

Kigger man nu på pv-log.com (for maj) kan man se, at der er 6 der ligger over. Men men - de har opgivet forkert kWp. De ligger med kWp over 6 - men opgiver inverter-begrænsningen som kWp (dvs. 6). Den slags er der meget af på PV-log (også en del stadig uden 6 kW-begrænsning).

Der er desuden nogle (over og lige under det tal) der slet ikke opgiver noget om deres installation - og samtidig ikke bor på Bornholm. Dem regner jeg simpelt hen ikke med.

QED: "Tage Stavsdalls nabo" har i den bedste solcelle-måned på året (gennemsnitligt) haft den relativ største produktion i Danmark. Af de anlæg der kendes til.

Tillykke!!

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
04-06-2013, 13:49
Besked: #2
Emiku Offline

RE: Bornholmsk DK-rekord for maj
Ja vi er svært glad for solen her på øen, det var dog ærgeligt at de sidste mange dage af Maj var "dårlige". Smile

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42.
Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB.
Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning.
Find
Citér
05-06-2013, 07:51
Besked: #3
kurt2000 Offline

(03-06-2013 19:22)klr Skrev:  Kigger man nu på pv-log.com (for maj) kan man se, at der er 6 der ligger over. Men men - de har opgivet forkert kWp. De ligger med kWp over 6 - men opgiver inverter-begrænsningen som kWp (dvs. 6). Den slags er der meget af på PV-log (også en del stadig uden 6 kW-begrænsning).

Er det sådan noget her du tænker på : Powerplantfinn

23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5
BavnagerSolar
Find
Citér
05-06-2013, 08:28
Besked: #4
ajacobs Offline

Så må man jo håbe at energinet ikke følger med på dette forum........

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
05-06-2013, 09:00
Besked: #5
klr Offline

(05-06-2013 07:51)kurt2000 Skrev:  Er det sådan noget her du tænker på

Ja, men det var kun en sidebemærkning. Problemet med PV-log og andre sammenligninger (også her i forum), er jo at dem med 6 kW-begrænsning (herunder mig selv) bliver "straffet". Det er jo en særlig form for effektivitet der måles - nemlig effektivitet i forhold til gammel nettomålerordning. Og altså ikke en teknisk effketivitet. Pga. den CO2-fjendtlige lov kender man faktisk ikke sidstnævnte.

Og jeg er rimeligt sikker på (uden som sådan at vide det), at vores kære bornholmske danmarksmester ikke har 6 kW-begrænsning på. Forstået på den måde, at hans anlæg ikke er så stort, at det skal have begrænsning.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
05-06-2013, 13:32
Besked: #6
Lars-Jacobsen Offline

Uanset hvor stort eller lille anlæg der er monteret skal man stadig overholde grænsen.(så længe vi snakker den gamle ordning).
Et anlæg på nominelt installeret effekt på 3, 4 eller 5,8kwp (STC) må altså ikke levere mere end 6,049kwh over een time. Heller ikke selvom det kunne levere pga sol plet storm en dag i maj måned med frostgrader eller hvad der nu kan være årsagen til den exceptionelle produktion.

Det svarer til man kører 130km/t på motorvejen, så går det pludselig ned af bakke. Og selvom man slipper speederen og altså slet ikke "kører" mere, ja så må hastighedsgrænsen altså ikke overskrides.
Men ja det er da flueknepperi, og sandsynligheden for det sklle ske er ikke stor. Og "risikoen" for at blive "opdaget" er endnu mindre så..... ;-)
Find
Citér
05-06-2013, 13:51
Besked: #7
tagestavsdal Offline

(05-06-2013 09:00)klr Skrev:  Ja, men det var kun en sidebemærkning. Problemet med PV-log og andre sammenligninger (også her i forum), er jo at dem med 6 kW-begrænsning (herunder mig selv) bliver "straffet". Det er jo en særlig form for effektivitet der måles - nemlig effektivitet i forhold til gammel nettomålerordning. Og altså ikke en teknisk effketivitet. Pga. den CO2-fjendtlige lov kender man faktisk ikke sidstnævnte.

Og jeg er rimeligt sikker på (uden som sådan at vide det), at vores kære bornholmske danmarksmester ikke har 6 kW-begrænsning på. Forstået på den måde, at hans anlæg ikke er så stort, at det skal have begrænsning.

Ja det er rigtigt, min nabo har 5,880kWp installeret.
Jeg selv har 8kWp installeret, med taghældning 20grader, orienteret +70
Jeg havde selv en produktion på 1232kWh eller 154kWh pr kWp
Hvilket er meget fint, men jeg ved da godt at man ikke heraf direkte kan sammenligne anlæggelse kvalitet, for solen skinner forskelligt i de forskellige regioner.

I hele maj måned er jeg ofte kommet op til 6kW grænsen, men sjældent over en længere periode, så grafen er ikke tydelig flad.
Mine tal kan ses på clxportalen.danfoss.com
Anlægget hedder stavsdal.
Til de som ikke kender portalen så findes et menupunlt til venstre som hedder Net (AC)
Her efter vælges måned og så dato, og eventuelt skift til graf fremfor stolpe diagram.
Er man først her så skifter man let sidelæns mellem de forskellige datoer.
Maxværdi på mine grafer er omkring 6,20 til 6,22kW.
Men der er ingen tydeligt flade dele på kurven i øjeblikket, men engang tidligt i maj, var der enkelte dage med tydeligt flad kurve.

Hilsen Tage
Find
Citér
20-06-2013, 16:44
Besked: #8
hylegaard Offline

(05-06-2013 07:51)kurt2000 Skrev:  Er det sådan noget her du tænker på : Powerplantfinn
Ja Powerplantfinn. Hvor blev begrænseren af? Kurt2000? Slangerup?

Solcelle anlæg
34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. Clx Home Boks. Orientering 181. 20gr tag.
Find
Citér
21-06-2013, 06:44
Besked: #9
kurt2000 Offline

(20-06-2013 16:44)hylegaard Skrev:  Ja Powerplantfinn. Hvor blev begrænseren af? Kurt2000? Slangerup?

Få mit navn ud af din mund :-)

23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5
BavnagerSolar
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering