Over 6 kwh
|
04-06-2013, 12:17
Besked: #1
|
|||
|
|||
Over 6 kwh
Nu efter der er kommet en anden landekode
EN-50438-DK så giver den over 6 kwh. og hvadså.???[img] ![]() Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
04-06-2013, 12:28
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Over 6 kwh
Du har 2 muligheder:
1. Sæt den tilbage til den gamle landekode med begrænsning på 6KW, hvis du er bange for strømpolitiet. 2. Smile. Hvad jeg ville vælge er der ingen tvivl om! Eller er der en mening med det her indlæg jeg helt har kikset? Anlæg: 7000 R3 DIEHL Inverter monteret med 6,720KwP Renasol paneler. Retning: 193 Taghældning: 45 Skyggefrit 85% 2012-09-01 Idriftsat. 2013-06-07 SolarLog monteret http://home.solarlog-web.eu/9319.html 2014-11-03 Inverter skiftet, faldt ud gentagende gange og kunne ikke genstartes. |
|||
04-06-2013, 12:33
Besked: #3
|
|||
|
|||
Det burde da ikke have noget med landekode at gøre, den er da stadig låst til 6 kw. Men til en trøst kan jeg fortælle at min gør det samme.
|
|||
04-06-2013, 14:25
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hej, lidt info.
Ved at vælge Landekode EN50348 anvender TLX Inverteren alle ressourcer til levering af aktiv energi. Enheder der anvendes med systemer med over 6kW PV modul effekt skal af installatøren effektbegrænses til 6 kW. Undtaget herfra er TLX 6k da denne allerede er begrænset til 6 kW. Udlæsninger i bl.a. displayet er behæftet med op til 3 % unøjagtighed hvorfor der kan være afvigelse fra faktisk produceret energi. En helt nøjagtig måling kan kun foretages med et afregningskalibreret måleinstrument på Inverteren’s AC udgang. Danfoss TLX invertere er godkendt på energinet’s positiv liste og overholder gældende reglementer. Citiat fra Energinet ” Nettoafregning - Tolkning af "begrænsende komponent"” Hvis der drages tvivl omkring den maksimale effektgrænse på 6 kWpeak(udgangseffekt på inverter) for den samlede produktionsenhed, så fastsættes kapaciteten ud fra den maksimale målte el produktion i en time med en tolerance på 1 decimal (Maks. 6,049 kWh) Løsningerne er kun godkendt som effektbegrænsning, når der foreligger relevant dokumentation leveret af leverandøren. Det er leverandøren, der har ansvaret for korrekt indstilling og sikring med password jf. diverse grænser/regler” http://energinet.dk/DA/El/Solceller-og-a...-krav.aspx |
|||
04-06-2013, 15:32
Besked: #5
|
|||
|
|||
(04-06-2013 12:17)kjeld Skrev: Nu efter der er kommet en anden landekode Lige for at der ikke skal opstå misforståelser så er der altså forskel på 6KW og 6KWh. Førstnævnte er den effekt en inverter maksimalt må yde til os almindelige brugere. Der findes også invertere der kan yde både mere og mindre end 6KW. 6KWh er det der er produceret indenfor en given tid. En inverter på 6KW skal således bruge 1 time på at lave 6KWh. En inverter på 3KW skal bruge 2 timer på det samme. Med andre ord hvis man ganger antallet af KW med antallet af timer får man det antal KWh der er produceret under optimale forhold. Man kan neddrosle en inverter, men ikke tune den til at yde mere end elektronikken er beregnet til fra fabrikantens side. Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
04-06-2013, 16:43
(Denne besked var sidst ændret: 04-06-2013 af 16:49 majland.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(04-06-2013 12:17)kjeld Skrev: Nu efter der er kommet en anden landekode Men mere interessant end en peak lige over de 6 er hvor længe den kan holde den. Jeg havde egenligt regnet med at jeg her i godt vejr ofte ville rende ind i 6kW begrænsningen, men det er ikke tilfældet. Tror jeg har set 6,1kW som maks effekt men endnu ikke over 6kW som gennemsnit for en time. Kjeld hvordan ser din bedste kurve ud ? I uge 20 var den lige over 6kW i få 10min perioder Alt selvfølgelig med forbehold for måleusikkerhederne etc. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
04-06-2013, 19:03
Besked: #7
|
|||
|
|||
Harni; fuldstændig korrekt beskrevet. kW er øjebliksværdi, kWh er over tid.
Mailand; du har, hvis jeg husker korrekt, 6,8 kWp. Du bør kunne opnå 6kW på udgangen, desværre så er et jo sådan, at på gode dage med meget sol er der mulighed for høj produktion, men dermed også en højere temperatur i modulerne. Høj temperatur er lig med lavere spænding. Derfor falder udbyttet. Maj måned er en af de bedste, det er ikke for varmt og hvis der yderligere er spredte skyer så får man også fornøjelsen af reflektion fra skyerne. Så direkte sol plus indirekte. Jeg har på mit 5kWp set op til 5,5 kW på udgangen her i maj måned. Husk solcellers effekt er opgivet ved STC(standard test conditions). Det er ikke de virkelige forhold derude som jo varierer meget. |
|||
04-06-2013, 19:25
Besked: #8
|
|||
|
|||
(04-06-2013 19:03)DSI Training Skrev: Mailand; du har, hvis jeg husker korrekt, 6,8 kWp. Du bør kunne opnå 6kW på udgangen, desværre så er et jo sådan, at på gode dage med meget sol er der mulighed for høj produktion, men dermed også en højere temperatur i modulerne. Straffen for sorte paneler, montering på et sort ståltag, støv fra grusvejen, pollen og andet snavs og et træ der lige tager lidt midt på dagen selvom det ikke skygger direkte på denne årstid ;-) Men det skal nu nok nå at produceres så vi ender på netto 0kWh eller evt et lille overskud. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
05-06-2013, 08:40
Besked: #9
|
|||
|
|||
Hej Mailand
Jeg har regnet på dit anlæg, har hentet produktionsværdierne fra CLX portalen Så ser det sådanne ud den røde kurve er din egenproduktion, den blå kurve er beregnet produktion, hvis panelerne var under STC betingelser. lyset vinkelret på og temperatur på 25 grader. På nedenstående effektivit kurve kan du se at du ligger mellem 80 og 85%, lavest midt på dagen, hvor paneltemperaturen på paneler nok er højst. Meget tidligt morgen og meget sent aften, så producerer du mere end forventet, fordi her producerer du på indirekte lys. I den vedhæftede excelfil, kan du se detaljer. Ligesom du meget enkelt kan ændre dato, (for andre er det relevant at ændre taghældning, orientering og geografisk placering). På CLX portalen er det let at hente dine produktions tal som Excelfil og så kopiere dem ind det rigtige sted. Der er en lille tekstboks med forklaringer i regnearket. Umiddelbart tror jeg ikke at du her henover sommeren vil peake på mere end 6kW, som Dennis også skriver, så bliver panelerne for varme midt på dagen, hvor du kan forvente optimal ydelse. Som du selv skriver, så gør dit sorte tag, nok også panelerne varmere end andre steder, f.eks på et blæsende sted med et lyst eternit tag Hilsen Tage |
|||
05-06-2013, 09:00
(Denne besked var sidst ændret: 05-06-2013 af 09:10 majland.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
Det er ved at være et par måneder siden jeg legede med dit fine regneark. Sammenligner jeg med dataen fra 9/4 hvor jeg også havde en pæn kurve ses det meget tydeligt at effektiviteten er faldet nu temperaturen er højere. Har desværre ikke temp sensor på panelerne så det er ikke til prøve at regne temo koeficienten med.
Men det viser jo også ganske tydeligt at der kan være god ide i at have noget større stc paneleffekt end inverterens grænse. Det bliver ikke meget jeg taber ved 6kW grænsen. Jeg har 15% "overdimensionering" af panelerne og inverteren kunne fint have taget et ekstra panel og bragt det op på 19% Lynxplanner har beregnet sig frem til 87,1% Baseret på aalborg klimadata skulle det give noget strømoverskud, men her i det midtjyske er solindstrålingen hvis lidt mindre (flere skyer ?) Men rigtigt sjovt at sammenligne. Jeg er ved at gøre en raspberrypi klar til logge for en i familien der pt ikke er online. De har et sydvendt fristående anlæg 20km herfra så vejret er meget det samme. De har 8400Wp installeret og de træer der kunne have givet skygge er fjernet. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|