SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
pv-log plasering
09-06-2013, 06:35
Besked: #1
kjeld Offline

pv-log plasering
Hvad er forskellen på plaseringen på Pv-log kw/kwp
og kwh på plaseringen se foto
På første pl.
http://billedeupload.dk/images/mBebq.jpg[/img]][Billede: mBebq.jpg]
På 2 pl.
http://billedeupload.dk/images/wJk38.jpg[/img]][Billede: wJk38.jpg]

Se liste
http://billedeupload.dk/images/wLcoX.jpg[/img]][Billede: wLcoX.jpg]

Hilsen
Kjeld Andersen
http://faresbook.dk/
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
09-06-2013, 09:46
Besked: #2
solmøller Offline

RE: pv-log plasering
Du skal genindlæse siden før den ændrer sig

Inverter: 2 x EverSolar TL2000
Paneler: 20stk ZnShine, stik syd, 30 graders hældning, hjemmebygget overvågning på RPI
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=486
[Billede: 82012356.gif]
Find
Citér
09-06-2013, 10:13
Besked: #3
kjeld Offline

Jo det har jeg prøvet men der står stadig 7,85 Kw/kwp og på min 7,71 KW/kwp
men jeg har 51 kwh den der står øverst har 47 Kwh.
hvem kar lavet mest strøm ????

Hilsen
Kjeld Andersen
http://faresbook.dk/
kjelda@stofanet.dk
WWW Find
Citér
09-06-2013, 10:27 (Denne besked var sidst ændret: 09-06-2013 af 10:34 max.)
Besked: #4
max Offline

(09-06-2013 10:13)kjeld Skrev:  Jo det har jeg prøvet men der står stadig 7,85 Kw/kwp og på min 7,71 KW/kwp
men jeg har 51 kwh den der står øverst har 47 Kwh.
hvem kar lavet mest strøm ????

det kommer an på om de har opgivet rigtig kwp som de har på taget
jlpnet opgiver 6 kwp men han har 7kwp ifl.
hans oplysninger
så han har lavet
47/7 =6,7 kwp/kwp
og goldwing
har som skrevet 51/6,63 =7,71 kwh/kwp
men der er mange som ikke har oplyst det rigtige
så man er nød til at se på det opgivene før man begynder at græde
så første pladsen i går på over 9 Kwh/hwp kan man ikke stole på
har skrevet til ham
så alt over 7,5 kwh/kvp bør man nok lige tjekke

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16
Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp
Orientering: 203 grader, 25 graders hældning
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen
Find
Citér
09-06-2013, 10:30
Besked: #5
Lars-Jacobsen Offline

Nu sorterer PV-log jo efter effektivitet og ikke efter total produktion.
Og her er JLP net bedst.
Det er jo ikke så relevant at se på hvor mange kwh man producerer totalt. Et stort anlæg vil alt andet lige producerer flere end et lille anlæg. Men hvilket er mest effektivt ? Ja det kan man så se ud fra kwh/kwp.
Find
Citér
09-06-2013, 11:59
Besked: #6
Nissen Offline

(09-06-2013 10:30)Lars-Jacobsen Skrev:  Nu sorterer PV-log jo efter effektivitet og ikke efter total produktion.
Og her er JLP net bedst.
Det er jo ikke så relevant at se på hvor mange kwh man producerer totalt. Et stort anlæg vil alt andet lige producerer flere end et lille anlæg. Men hvilket er mest effektivt ? Ja det kan man så se ud fra kwh/kwp.

For mig er det da i høj grad interessant at se på total produktion, det er da kun de producerede kwh. jeg kan bruge til noget da jeg ellers skal købe disse kwh.
Når vi sammenligner anlæg kan du ikke nøjes med at se på kwh/kwp. da det kommer helt an på det enkelte anlæg både på orientering, grader, kwh behov og indkøbspris, hvad der er den mest økonomiske og måske æstetiske rigtige løsning for mig er nok ikke rigtigt for naboen.
Jeg finder nogle anlæg der mest muligt ligner mit på førnævnte faktorer og sammenligner med dem, men det er svært.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
09-06-2013, 14:10 (Denne besked var sidst ændret: 09-06-2013 af 14:11 Lars-Jacobsen.)
Besked: #7
Lars-Jacobsen Offline

Hvis du selv har sorteret i anlæg så de er ens i størrelse, placering, orientering mm ja så er kwh OK.
Hvis de ikke er ens i størrelse er det mest relevant at benytte kwh/kwp. da man så kan sammenligne forskellige størrelser anlæg. Men de øvrige parametre som placering, vinkler mm. har selvfølgelig indflydelse på resultatet. Så hvis der ikke er taget højde herfor (det er der jo ikke i PV-log´s liste) ja så er sammenligningen ikke særlig fair/valid, men måske stadig interessant. Det er så op til den enkelte at vurdere.
Find
Citér
09-06-2013, 16:58
Besked: #8
hylegaard Offline

(09-06-2013 14:10)Lars-Jacobsen Skrev:  Hvis du selv har sorteret i anlæg så de er ens i størrelse, placering, orientering mm ja så er kwh OK.
Hvis de ikke er ens i størrelse er det mest relevant at benytte kwh/kwp. da man så kan sammenligne forskellige størrelser anlæg. Men de øvrige parametre som placering, vinkler mm. har selvfølgelig indflydelse på resultatet. Så hvis der ikke er taget højde herfor (det er der jo ikke i PV-log´s liste) ja så er sammenligningen ikke særlig fair/valid, men måske stadig interessant. Det er så op til den enkelte at vurdere.
Jeg tænker at det kunne være interesant, hvis der også blev taget højde for større anlæg med 6Kw begrænsning i inverter. Jeg har set en i området der næsten altid er foran mig på Pv-Log. Men når man har et 7,05 kw anlæg og opgivet det 6 Kw, så giver det vel en fordel (hvis man ønsker og ligge højt på listen) :o)

Mvh Jens

Solcelle anlæg
34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. Clx Home Boks. Orientering 181. 20gr tag.
Find
Citér
09-06-2013, 17:37
Besked: #9
tagestavsdal Offline

(09-06-2013 16:58)hylegaard Skrev:  Jeg tænker at det kunne være interesant, hvis der også blev taget højde for større anlæg med 6Kw begrænsning i inverter. Jeg har set en i området der næsten altid er foran mig på Pv-Log. Men når man har et 7,05 kw anlæg og opgivet det 6 Kw, så giver det vel en fordel (hvis man ønsker og ligge højt på listen) :o)

Mvh Jens

Ja man kan ikke bruge begrænsningen til at angive kWp.
mit eget 8kWp anlæg var oppe på over 6kW i slutningen af april, den gang det var klart vejr og samtidig koldt. dvs at panelerne har haft en tilstrækkelig lav temperatur. Da var der et tydeligt fladt stykke ved 6kW i noget over et par timer på effektkurven.
Nu her i disse gode (og varme dage) så rammer jeg kun lige akkurat 6kW men uden en tydelig begrænsning.
Hvis jeg havde haft et 6kWp anlæg så havde jeg produceret ca 75% af hvad jeg produceret på mit 8kWp anlæg. Fordi begrænsningen på 6kW faktisk ikke bliver aktuel ved høj temperatur på panelerne.

Mit anlæg har 20 grader taghældning og ligger retning mod vest men en lille drejning mod syd (72 grader).
Min bedste dagsproduktion var i går på 56,9kWh eller 7,1kWh/kWp

du kan se kurven her
http://clxportal.danfoss.com/index.php?m...th=6&day=8
det burde være et direkte link, og der er ingen tydelig begrænsning på 6kW (eller 6,2kW som den kommer op på)
En teoretisk beregning udfra solstrålernes retning på panelerne og antagelsen og 8kWp STC betingelser og den rigtige styrke på solen. så skal max være lidt over 7,31kW mellem 14.10 og 15.30.

Effektiviteten i forhold til teoretisk produktion falder fra ca 88% ved 8 tiden til ca 80% ved 18.30 tiden.

Detaljer kan ses i vedhæftede regneark.
Som i øvrigt kan bruges på et hvert anlæg,
da man enkelt kan ændre.
installeret kWp
taghældning
tagets retning
stedets længde og bredde
for sit eget anlæg,
Ofte kan man hente sine produktions data fra en eller andden PV log side.
Filen findes også i en udgave med 5minutters intervaller mellem data fra log filen. Kan fremsendes om det også ønskes.
Denne udgave har produktions data i 10 minutters intervaller.
samt en graf med både teoretisk og faktisk produktion
og en effektivitet graf,

Hilsen Tage

Vedhæftede Fil(er)
.xlsx  20130608 Tage.xlsx (Størrelse: 44,33 KB / Downloads: 221)
Find
Citér
09-06-2013, 18:57
Besked: #10
hylegaard Offline

[quote='tagestavsdal' pid='25283' dateline='1370795851']

Ja man kan ikke bruge begrænsningen til at angive kWp.
mit eget 8kWp anlæg var oppe på over 6kW i slutningen af april, den gang det var klart vejr og samtidig koldt. dvs at panelerne har haft en tilstrækkelig lav temperatur. Da var der et tydeligt fladt stykke ved 6kW i noget over et par timer på effektkurven.
Nu her i disse gode (og varme dage) så rammer jeg kun lige akkurat 6kW men uden en tydelig begrænsning.
Hvis jeg havde haft et 6kWp anlæg så havde jeg produceret ca 75% af hvad jeg produceret på mit 8kWp anlæg. Fordi begrænsningen på 6kW faktisk ikke bliver aktuel ved høj temperatur på panelerne.

Mit anlæg har 20 grader taghældning og ligger retning mod vest men en lille drejning mod syd (72 grader).
Min bedste dagsproduktion var i går på 56,9kWh eller 7,1kWh/kWp

du kan se kurven her
http://clxportal.danfoss.com/index.php?m...th=6&day=8
det burde være et direkte link, og der er ingen tydelig begrænsning på 6kW (eller 6,2kW som den kommer op på)
En teoretisk beregning udfra solstrålernes retning på panelerne og antagelsen og 8kWp STC betingelser og den rigtige styrke på solen. så skal max være lidt over 7,31kW mellem 14.10 og 15.30.

Effektiviteten i forhold til teoretisk produktion falder fra ca 88% ved 8 tiden til ca 80% ved 18.30 tiden.

Detaljer kan ses i vedhæftede regneark.
Som i øvrigt kan bruges på et hvert anlæg,
da man enkelt kan ændre.
installeret kWp
taghældning
tagets retning
stedets længde og bredde
for sit eget anlæg,
Ofte kan man hente sine produktions data fra en eller andden PV log side.
Filen findes også i en udgave med 5minutters intervaller mellem data fra log filen. Kan fremsendes om det også ønskes.
Denne udgave har produktions data i 10 minutters intervaller.
samt en graf med både teoretisk og faktisk produktion
og en effektivitet graf,

Hilsen Tage

Jeg har 8116 W installeret. Opstart den 13-6 -2012. Jeg havde 11 dage inden Dong skiftede måleren og nåede 8440 som max peak inden begrænsningen blev sat til.

Jeg tænker den rigtige maj dag, der ville mit anlæg komme i nærheden af 9000W som peak, selv på 20 gr tag. De 20 gr er jo en fordel i forhold til temperaturen. på gode dage varer "afskæringen" 4 timer hvor kurven er vandret på 6166 w :o)

mvh Jens

Solcelle anlæg
34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. Clx Home Boks. Orientering 181. 20gr tag.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering