Solcelleanlæg og diverse spørgsmål fra newbie
|
17-06-2013, 13:08
Besked: #1
|
|||
|
|||
Solcelleanlæg og diverse spørgsmål fra newbie
Min kæreste og jeg har været ude at kigge på et 1,5 plans hus på 163 m2 (http://www.danbolig.dk/Privat/KoebBolig/...kerid=236)
Vi er egentlig begge rimelig vilde med huset, men det afskrækker os, at der er el varme i huset. Derudover er der installeret en varmepumpe og brændeovn. Begge ting befinder sig i stuen og hjælper selvfølgelig en del på varmeregningen. Vi regner dog ikke med varmen fra varmepumpen og brændeovn kan nå helt rundt i de yderste rum. Vi overvejer derfor hvad vi kunne gøre for at få et billigere varmeforbrug feks. om det kan betale sig at installere et solcelleanlæg? Evt. købe en pilleovn i stedet for brændeovnen kombineret med noget varmeflytningsanlæg, men kan man det når der er 1. sal og kræver det meget vedligholdelse? Hvad vil I anbefale os at gøre? Hvad koster det? Hvordan hænger pris osv. Sammen på et solcelleanlæg og hvad kan vi forvente os, at nedbringe vores varmeforbrug mv.? Synes det er svært at finde rundt i hvad man kan tilskud til osv. |
|||
17-06-2013, 13:15
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Solcelleanlæg og diverse spørgsmål fra newbie
Solceller kan ikke betale sig. De laver mest strøm, der hvor du ikke har brug for varmen.
Ville anskaffe mig et godt pillefyr og vandbåren radiator i hvert rum. |
|||
18-06-2013, 18:36
Besked: #3
|
|||
|
|||
(17-06-2013 13:15)Manse Skrev: Solceller kan ikke betale sig. De laver mest strøm, der hvor du ikke har brug for varmen. Både og........ Selv en kold vinterdag hvor elvarmen virkelig trækker tænder ud er der sol på himlen og faktisk en ganske fornuftig produktion. Det er dog et spørgsmål om at dimensionere anlægget ud fra elforbruget, så kan det faktisk være en meget god forretning, netop da der er tale om elvarme KSO-certificeret solcelleinstallatør Vi har arbejdet med solenergi længe før gennembruddet i Danmark http://www.scan-comfort.dk Tlf. 40 20 20 11 ] |
|||
18-06-2013, 19:01
(Denne besked var sidst ændret: 18-06-2013 af 20:29 majland.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
(18-06-2013 18:36)Manny Skrev: Både og........ Selv en kold vinterdag hvor elvarmen virkelig trækker tænder ud er der sol på himlen og faktisk en ganske fornuftig produktion. Det er dog et spørgsmål om at dimensionere anlægget ud fra elforbruget, så kan det faktisk være en meget god forretning, netop da der er tale om elvarme Du underskriver dig som rådgiver så jeg vil ikke skrive VÅS da du måske har nogle beregninger at have det i.... Kunne du ikke skitsere en løsning med fornuftig forrentning ? Men når jeg ser tilbage på min produktion den forgangne vinter er det ikke ret meget strøm der er blevet produceret i forhold til huset varmebehov. Mit anlæg er ret typisk med 7kWp solceller og en 6kW inverter. Panelerne placeret mod syd men kun i ~29grader. Jeg har i januar og februar i år har jeg produceret 220kWh mens huset har haft et behov for varme på ~8000kWh (baseret på mængden af træpiller jeg har brændt af). Forholdet er lidt bedre i forårsmånederne, men det er meget lille del af varmebehovet som kunne klares med solceller og varmepumpe... Der skal et kæmpe solcelleanlæg til at dække et varmebehov og så ender man op med at måtte sælge en stor del af strømmen om sommeren.... Jeg tror ikke på en fornuftig økonomi i det under nuværende solcelleordning med timeafregning. Men der kan sagtens være økonomi i at udvide med en/flere luft til luft varmepumper der kan køre efter behov og så ellers efterisolere så meget som muligt. Rabatten til el til opvarmning er jo lige øget til 41,4øre/kWh over de første 4000kWh. Det hjælper jo også lidt . 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
18-06-2013, 20:26
Besked: #5
|
|||
|
|||
Som many skriver så er det et spørgsmål om at dimensionere i fht elforbruget. Idag vil det så sige det aktuelle timeforbrug. Det er stadig en god forretning, på alle de kwh man når at forbruge, men selvfølgelig ikke i så stor skala som under den gamle årsbaserede ordning hvor man bare kunne gemme dem.
En beregning på et 1-3 kwp anlæg vil formentlig stadig have 8-10 års tilbagebetalingstid, selv under disse betingelser, men det batter jo ikke meget hvis årsforbruget er i nærheden af 12-15.000 kwh årligt. |
|||
18-06-2013, 22:58
Besked: #6
|
|||
|
|||
(18-06-2013 19:01)majland Skrev: Du underskriver dig som rådgiver så jeg vil ikke skrive VÅS da du måske har nogle beregninger at have det i.... Kunne du ikke skitsere en løsning med fornuftig forrentning ? Helt enig, det er rent vås der skrives Tror mit anlæg laver ca 1-2 % af års mål i nov/dec, og det kan ikke varme noget op. 31 stk ZnShine 255w sort =7,905 kw 7+7+7 mod syd, 9 mod vest 2 stk SMA SB3000-TL21 Medlem af Landsforeningen af Solcelleejere ![]() |
|||
19-06-2013, 06:25
Besked: #7
|
|||
|
|||
Med den nye timeafregning er elvarme det samme som solceller på en lommelygte. Det er til gengæld ret smart hvis du har brug køling
![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|