Blå poly
|
12-07-2013, 06:15
Besked: #1
|
|||
|
|||
Blå poly
Jeg købte anlæg før man havde en ide om hvad der skete med nettomåler ordningen. Så jeg følte ikke jeg havde råd til at gamble med økonomien og gik efter det billigste anlæg med ethernet.
Mit forbrug var 4500 kwh. på phk's blog læste jeg at man skulle regne med 0,9 wp = kwh, så 5000 wp ville give mig 4500 kwh. Nu er det så sådan at jeg har saddeltag og ikke nok plads mod syd-sydøst (-20 grader) som er den side der ville være mest optimal til solceller. Jeg har kun plads til 13, måske 15 celler. Så jeg måtte placere en del af mine celle mod vest-sydvest (+70 grader). Med de paneler jeg havde valgt, sagde pikoplan at jeg mindst skulle have 8, for at strengen kunne kører. Jeg tænkte at jeg nok måtte give den en eller 2 mere for at være sikker, den side med færest celler vender trods alt +70 grader. Så derfor blev det til 23 paneler af 235 watt, dvs. 5290 wp, hvoraf de 10 vender helt åndsvagt. Derudover er der skygge fra tagryggen om morgenen på en del af -20g panelerne, og skygge fra stue taget på +70g panelerne om aftenen. Med alle disse faktorer og forbehold regnede jeg faktisk med at producere 4500 kwh. Men sådan gik det ikke. Idag 1 år efter siger suntrol at mit anlæg har lavet 5300 kwh + en sjat, siden den så min inverter for første gang. Jeg har sådan set ingen grund til at tro det er forkert, for sidste mail fra dong (1. juli) sagde jeg havde leveret 3900 kwh og købt 3000 kwh. De satte først den nye måler op den 18 juli sidste år. Ca. en uge efter mit anlæg. Et overskud på 900 kwh allerede 1 juli i år, hvor de har registreret en uge mindre end suntrol, virker lidt meget. Det tyder på at jeg udover at producere alt for meget, også bruger mindre end jeg har gjort før. Det på trods af at mine vaner har ændret sig, så jeg f.eks. i langt højere grad bruger opvaskemaskinen. Alt det her er selfølgeligt et positivt problem, men det siger vel også noget om hvor stor forskel der er på inverter og paneler. Mine blå polyer klarer sig rigtig fornuftigt, og pt. ligger jeg over den gode mand crj100 på suntrol for kwh/kwp for hele 2013, selvom hans placering af paneler nok er bedre end min. Jeg er sikker på han nok skal banke mig ned af rangstien senere på året, når solen hænge lidt lavere. Jeg kunne sikkert have ligget højere med en mere effektiv inverter, som f.eks. danfossen. 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
12-07-2013, 11:51
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Blå poly
Hej Kurt
Det var da et flot 1. års resultat! Tillykke med det. Mht om jeg producerer mere end dig? Jo self vinder jeg lidt på end bedre placering/vinkel i "ydermånederne", men total set er dette af mindre betydning, da produktionen her er så lav alligevel. Tag nu bare juni, her sparkede du virkeligt r.. i forhold til mig, men det er nu mest fordi vi i vest havde en ganske forfærdelig juni ( i hvert fald efter den første uge...). Så det du lavede mere her, tror jeg slet ikke jeg kan indhente i ydermånederne. Men lad os se når året er omme. Altid sjovt at sammenligne med anlæg af næsten samme størrelse ;-) P.S.: Om Suntrols tal er rigtige, kan du vel ret nemt verificere med totalen på PIKO'en? Synes de normalt er meget tæt på hinanden. Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
12-07-2013, 12:14
Besked: #3
|
|||
|
|||
(12-07-2013 11:51)crj100 Skrev: Hej Kurt Suntrols's tal svarer meget godt overens med piko'en, der er 5 kwh forskel, som jeg går ud fra er noget fabriks test. Men det var mere i forhold til om der var stor forskel på det tal pikoen gav og det som min elmåler har registreret. 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
12-07-2013, 12:28
Besked: #4
|
|||
|
|||
(12-07-2013 12:14)kurt2000 Skrev: Suntrols's tal svarer meget godt overens med piko'en, der er 5 kwh forskel, som jeg går ud fra er noget fabriks test. Men det var mere i forhold til om der var stor forskel på det tal pikoen gav og det som min elmåler har registreret. Er problemstillingen med forskel på piko og elmåler ikke bare den sædvanlige: At mange glemmer at pikken viser anlægget total produktion, mens elmåleren kun viser hvad du får solgt. Du vil altid for solgt mindre end hvad du producerer, fordi du selvfølgelig bruger noget af produktionen inden det leveres til nettet. Dit forbrug kan du beregne således Produktion + køb - salg. Tage |
|||
12-07-2013, 12:35
Besked: #5
|
|||
|
|||
(12-07-2013 12:28)tagestavsdal Skrev: Er problemstillingen med forskel på piko og elmåler ikke bare den sædvanlige: Det var mere i forhold til tab fra inverter til elmåler. Jeg synes at have læst noget om at danfossen ikke sagde det samme som bimåleren. Det kan være det var en and. 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
12-07-2013, 16:30
Besked: #6
|
|||
|
|||
Sv: RE: Blå poly
(12-07-2013 12:14)kurt2000 Skrev: Suntrols's tal svarer meget godt overens med piko'en, der er 5 kwh forskel, som jeg går ud fra er noget fabriks test. Men det var mere i forhold til om der var stor forskel på det tal pikoen gav og det som min elmåler har registreret. Ha, det slår mig lige at jeg har byttet om på edelsvej og elmevej. Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|