SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
logning af data, elmåler og inverter - råd søges
15-07-2013, 21:22 (Denne besked var sidst ændret: 15-07-2013 af 21:23 tagestavsdal.)
Besked: #1
tagestavsdal Offline

logning af data, elmåler og inverter - råd søges
Hej Alle

Jeg vil gerne logge data fra min inverter og elmåler.
Således at jeg på dags/uges basis kan få følgende værdier, f.eks med et minuts interval:
Produceret effekt - aflæses fra inverter
købt effekt - aflæses fra elmåler
solgt effekt - aflæses fra elmåler.

Med 10 minutters intervaller vil jeg aflæse og gemme "uendeligt" følgende værdier.
produceret energi - fra inverter
købt energi - fra elmåler
solgt energi - fra elmåler.

Udfra disse tal kan jeg beregne henholdsvis det aktuelle effekt forbrug og mit samlede energiforbrug.

Jeg kan ikke hente data fra min nuværende elmåler. godt nok deltager jeg i EcoGrid projektet på Bornholm, men her kan jeg kun se dagens og gårsdagens gennemsnits effekt midlet hver time. Jeg kan ikke analysere data som ligger bagud.
Jeg kan kun se data fra elmåleren, henholdsvis købt og solgt, kan ikke automatisk koble det sammen med inverterens produktion.
Elselskabet henter data via GSM nettet fra måleren.
Jeg kender ganske udmærket projektlederen på Ecogrid projektet (min datter), men umiddelbart kan jeg ikke få adgang til disse data realtime.
(Det kommer måske engang i fremtiden, men så skal jeg med forsinkelse hente det fra deres Portalserver, så realtime bliver det næppe)

Miner tanker for projektet er følgende, og her søges råd.
Købe en Kamstrup måler 382M og hertil få monteret et modul IP101i, således at jeg kan få adgang til måleren via dennes IP adresse.
Måleren skal selvfølgelig monteres som bi måler, og jeg skal alligevel have flyttet eksisterende afregningsmåler, så ville jeg få en bimåler samtidig.

Sønnen er datalog og kan sikkert hjælpe mig med det programeringsmæssige (ellers kan jeg nok få anden hjælp i hvertfald til at forstå/lære kommandoer for aflæsning, f.eks fra Frankie, se hans hjemmeside http://www.frederiksson.dk/danfoss/danfoss.html)

Tanken er at opsætte en mikrocomputer, der online kan hente og logge data.
Hvis jeg er heldig, så kan knægten lave det nødvendige programmering, så jeg kan få præsenteret data som jeg ønsker.
Jeg har en danfoss TLX Pro + inverter. og herfra kan jeg (sikkert) hente aktuelle data løbende ved hjælp af mikrocomputeren.

Med min almindelige laptop eller Ipad/smartphone vil jeg løbende kunne se mine data via mikrocomputerens webserver.

Ovenstående er mine tanker, kommentarer hertil er meget velkomne, rigtigt meget velkomne.
F.eks er jeg da i tvivl om IP modulet er det korrekte til Kamstrup måleren, ser man på deres hjemmeside findes der indstiks moduler af mange slags, for at man kan kommunikere med måleren.
Men jeg tænke (og måske forkert?) at IP modulet måske er det mest generelle.
Der findes
M-bus modul
radio modul
Wifi - modul
RS 485 -modul
Datapuls - modul
samt en hel del GSM moduler og andre typer

Som skrevet tidligere, kommentarer og råd søges, og hvis nogle vil dele ud af deres viden mht program stumpper til kommunikationen så er dette meget velkomment.

Med venlig hilsen
Tage Jensen
Find
Citér
16-07-2013, 16:53
Besked: #2
solmøller Offline

RE: logning af data, elmåler og inverter - råd søges
Lyder som et godt projekt, hvad er formålet med at have forbrug mere detaljeret end på timebasis?

Minutbasis kommer til at generere ret voldsomme mængder data, slag på tasken 100 Mb per år. Diskplads er intet problem, det er snarere svært at grave fornuft ud af så detaljerede data, jeg har af og til haft min RPI belastet i flere minutter ved sql træk, det er lang tid!

Henrik

Inverter: 2 x EverSolar TL2000
Paneler: 20stk ZnShine, stik syd, 30 graders hældning, hjemmebygget overvågning på RPI
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=486
[Billede: 82012356.gif]
Find
Citér
17-07-2013, 21:10
Besked: #3
tagestavsdal Offline

RE: logning af data, elmåler og inverter - råd søges
Hej Henrik

Tanken med minut registreringen (måske bliver længere interval relevant) er muligheden for at se detaljerede analyser af forbrug på forskellige situationer hen over døgnet.

Men tanken er kun at disse data er relevante for det indeværende døgn og måske et eller 2 døgn baglæns.
Således at man stadig kan huske sit forbrug. Jeg forestiller mig at jeg gennem en analyse og derfor kendskab til detaljerne i mit forbrug, faktisk kan reducere det noget. Måske er der ikke den store besvarelse i dette, men kan jeg reducere fra 11000kWt til 10000kWt om året, så er investeringen i måler og så videre tjent ind over nogle år.
Og så interesserer analysen mig "videnskabeligt"

Det var tanken.

Hvordan logger du din måler, og hvilken type er det?
Hvilken type Inverter har du?

Hilsen Tage
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering