Lodret eller vandret
|
02-05-2012, 15:35
Besked: #1
|
|||
|
|||
Lodret eller vandret
Nu har jeg efterhånden hørt flere steder at hvis man vil have paneler liggende vandret (på tegl med tagkroge), så skal der 2-lags skinnesystem til.
Er der nogen der kan forklare hvorfor? Hvis ellers modulerne kan klare at ligge ned, så burde det da ikke være et problem at have vandrette moduler liggende på vandrette skinner? Det koster lidt ekstra skinner, men det er da ingenting ift. 2-lags skinnesystem. |
|||
02-05-2012, 16:38
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Lodret eller vandret
Det er fordi "flangen" med hullerne som skinnerne skal skrues fast i på de fleste beslag er "vandret" - altså følger tagrenden. Det er lidt svært at monter heri med mindre du har nogle 90 grades vinkelskruer ;-)
Der findes beslag hvor hullerne passer den anden vej, ligeledes som der findes skinner der kan monteres "omvendt" Prøv at se de forskellige fabrikaters tegninger/vejledninger nærmere efter og det vil gå op for dig. |
|||
02-05-2012, 18:09
Besked: #3
|
|||
|
|||
Så vidt jeg er bekendt skal panelerne da ikke skrues fast? Klemmes de ikke fast af et beslag / t-stykke der skrues fast i profilen, imellem panelerne?
Jeg kan virkelig ikke se forskellen på vandret og lodret, andet end belastningen fordeles anderledes. Men jeg vil da gerne se om jeg kan forstå det. |
|||
02-05-2012, 18:52
Besked: #4
|
|||
|
|||
Afhænger lidt af, hvad monterings materiale man bruge. Men Wasi og Würth bruger bl.a at man klemmer panelerne fast fra siden af. Der er det ligemeget om det er vandret eller lodret. Selvfølgelig er fastklemning mest effektivt på den lange led.
|
|||
04-05-2012, 11:27
Besked: #5
|
|||
|
|||
(02-05-2012 15:35)mavo Skrev: Nu har jeg efterhånden hørt flere steder at hvis man vil have paneler liggende vandret (på tegl med tagkroge), så skal der 2-lags skinnesystem til. Kan ikke forklare hvorfor, blot konstatere, at min montør har gjort det! Og hvis det kunne gøres med et lag skinner, tror jeg da han ville have sparet de penge :-) Der er fordele og ulemper som jeg ser det. Panelerne løftes mere fra taget, så æstetisk gør det absolut ikke systemet kønnere at se på. Men omvendt må der på varme dage være bedre udluftning/afkøling, og dermed bedre produktion! Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
06-05-2012, 20:47
Besked: #6
|
|||
|
|||
Til en start skal der jo kroge nok i taget til at klare lasten. Det er den besværlige del af montagen. Så det er nok samlet billigere at nøjes med et tilstrækkeligt antal kroge og et ekstra lag skinner.
2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
07-05-2012, 07:50
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg vil gerne have panelerne ligger vandret da det passer bedre med tagets udformning og forhindringer. Så det er for udseendets skyld.
Hvis jeg skal have 2 lag skinner på, så bliver afstanden til taget forhøjet så det ikke vil se pænt ud. Så derfor vil jeg gerne nøjes med 1 lag. Jeg kan stadig ikke finde en saglig begrundelse på hvorfor der skal 2 lag skinner til. Min egen antagelse er at det må være et spørgsmål om panelet kan holde til den større spændvidde. |
|||
07-05-2012, 16:39
Besked: #8
|
|||
|
|||
er det ikke bare et sådan beslag du skal have ?
http://www.dansksolkraft.dk/skifer-besla...ntage.html Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
07-05-2012, 20:57
Besked: #9
|
|||
|
|||
Ja det er enda billigere end det "normale:
http://www.dansksolkraft.dk/tegltags-bes...ntage.html Men med billeder af begge beslag er det tydeligere at se hvad forskellen er og problemstillingen med skinneretningen. |
|||
08-05-2012, 10:51
Besked: #10
|
|||
|
|||
Afaik så kræver de beslag at de fastgøres til spærene - det er ikke nok at skrue dem i lægterne. Det kræver så blot af spærrene ligger tæt nok.
Har man f.eks 1 meter mellem spærene bliver det svært/umuligt at lave et samlet felt af solpaneler på langt af taget. Fra tagrende til kip går det selvfølgelig fint, men i længde retningen kommer det til at knibe med std 1,60x80cm paneler. Går man op til nogen der er 2 meter lange går det op med 1meter i spærafstand men er afstanden så kun 95 går det igen galt. Prøv at tegne det op incl spærene og se hvad der går op ... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|