Udc too small for Solutronic
|
20-08-2013, 07:23
Besked: #1
|
|||
|
|||
Udc too small for Solutronic
Hej,
Jeg har nu observeret at mit anlæg (to strenge af 15 paneler hver) nu ikke leverer nok volt til at mine 2 invertere Solutronic 35 kan starte. Mine paneler er 305wp. Den ene inverter slog fra for en uge siden og den anden her forleden. Hvilken fremgangsmåde vil I tage for at finde fejlen. Umiddelbart tror jeg der er en fejl på strengen et sted, men det er så pudsigt at begge strenge (uafhængige strenge) slår ud med fejl. Kan det stadigvæk være en fejl på inverterne (softwaren) ? Mvh Poul |
|||
20-08-2013, 10:00
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Udc too small for Solutronic
Fejlsøgning:
Det har jeg ingen erfaring i, men lidt tænkning resulterer i følgende: MPP-range for Solplus 35 er opgivet til 345-750V. Minimumspændingen for overhovedet at køre ligger vel lidt derunder, men selv med svagt lys burde dine paneler nemt levere de 345V DC, så det er vel et spørgsmål om at måle på denne spænding i dagtimerne. Hvis den er tilstede, så er der en fejl i inverterne. Hvis den ikke er tilstede, så kan det være for lav modstand i inverteren (kortslutning ellen noget derhen ad), hvilket er en fejl i inverteren eller osse en fejl i panelerne. Hvilken af delene der er problemet finder du ved at måle spændingen uden at panelerne er tilsluttede (husk at afbryde på et tidspunkt uden produktion). --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
20-08-2013, 10:17
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej Poul
Har du nogle data på dine paneler? Samt hvordan de er forbundet til dine inverter? - Hvis du har alle 15 paneler forbundet i serie til en inverter, og dine paneler giver en tomspænding pr panel imellem 28-55V, er det ok. ( Tæt på 55V grænsen kan være et problem når det bliver vinter og koldere i luften ) |
|||
20-08-2013, 15:29
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak for svar fra jer begge.
Ad Henrikkrebs Jeg har henholdsvis ca. 207 og 213 volt på mine 2 strenge. De er forbundet i serie. Det kan jeg måle fra inverteren (web-serveren) eller direkte opkobling. Kan jeg stole på det fra inverteren eller SKAL det måles via f.eks. multimeter. Ad TBR, Jeg kan nok måle et panel for at få en ide om tomspændingen. Men alle panelerne sidder på taget, hvilket betyder at alle skal tjekkes - er det korrekt?..Hvilket jo er et stort arbejde. Vil blot sikre, at teste i den rigtige rækkefølge. vedlagt følger produktark med 305w specifikation. mvh, Poul |
|||
20-08-2013, 16:12
Besked: #5
|
|||
|
|||
Ja, du skulle jo gerne ret hurtigt have 25V på hvert panel (Voc når dagen gryr) og altså op til 42V i fuld sol. Det svarer til 375 - 630 V (Voc). Det er ikke underligt at inverterne synes 207 V er for lidt.
Spørgsmålet er så bare om det er inverterne der trækker spændingen ned (fejl i inverteren - burde give en masse varme). Kan du ikke blot afbryde forbindelsen til inverteren og måle Voc på panelerne uden de er tilsluttede? Ja - det skal ske med et voltmeter. Et billigt fra Harald Skrald kan godt bruges. Din inverter har en DC skilleafbryder til at afbryde med, men pas på pas på når du måler. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
20-08-2013, 17:56
Besked: #6
|
|||
|
|||
De billige voltmetre fra onkel Harald kan ikke måle de høje spændinger, de har typisk max ved 250 - 300 volt DC, så du skal finde et der kan måle op til 1000 volt, de kan sagtens fås for 200-300 kr på nettet.
Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
20-08-2013, 18:01
Besked: #7
|
|||
|
|||
(20-08-2013 16:12)henrikkrebs Skrev: Ja, du skulle jo gerne ret hurtigt have 25V på hvert panel (Voc når dagen gryr) og altså op til 42V i fuld sol. Det svarer til 375 - 630 V (Voc). Det er ikke underligt at inverterne synes 207 V er for lidt. Tak for info. Henrik, Jeg har målt begge strenge, hvor spændingen er henholdsvis 609 og 613v ..omkring kl. 18.30..(en solrig dag). Som jeg forstår dig på ovenstående, så burde fejlen derfor nu ligge på inverteren (eller samme fejl på begge invertere), da spændingen ligger hvor den skal. Nu kommer spørgsmålet så, hvordan kan det være at begge slår ud. En fabrikationsfejl (på samme produktionsserie) eller blot et tilfælde. Det sidste er jeg jo lidt tvivlende omkring. Det lyder som om jeg skal have fat i leverandøren og bede fejlen udrettet. Evt. to nye ? /Poul |
|||
20-08-2013, 18:48
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hvis inverteren hiver en tomgangsspænding på over 600 volt ned til under 250 volt er den tydelig defekt, de skal fejlmeldes.
Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
20-08-2013, 19:54
Besked: #9
|
|||
|
|||
RE: Udc too small for Solutronic | |||
« Next Oldest | Next Newest »
|