SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Solceller og husstandsvindmølle
05-09-2013, 20:39
Besked: #1
Nissen Offline

Solceller og husstandsvindmølle
Hej
Fik tanken om at sætte en af de der 10 kw husstandsmøller op, jeg har jo solceller på gl. ordning og vil gerne bibeholde den, er der nogen der ved hvordan reglerne er?
Jeg vil gerne holde solcellerne på gl. ordning og så køre møllen på den ordning til 2,5 kr./ kwh.
Jeg vil gøre det for på sigt at være selvforsynende med energi også til opvarmning, da der jo bare kommer flere og flere underlige skatter på brændsel.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
05-09-2013, 22:24
Besked: #2
zyli Offline

RE: Solceller og husstandsvindmølle
Det vil vel indebære at du ikke må blande vind og sol, ville under alle omstændigheder få et bindende svar fra Energinet... det er trods alt en halv mille du skal investere

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
06-09-2013, 16:53
Besked: #3
Hessel75 Offline

Mener at have læst at dette IKKE er tilladt hvis man vil forblive på gammel ordning, da du jo så, til tider, vil sende mere end de tilladte 6 kwt på nettet, i timen... Men måske kan man køre møllen på en seperat inverter, og derfra direkte på el radiatorer...!!!?? Aner ikke om det kan lade sig gøre overhovedet!!?? Tror dog ikke der er økonomi i det, men det er da absolut en grøn tankegang. Men måske værd at undersøge...!!??

Hessel75
Aalborg, 15 grader hældning, Syd
28 stk 240watt Bosch Solar Module c-Si M60S EU30117
Danfoss TLX 6kw Pro+ CLX Home
http://el.hesselvang.dk
WWW Find
Citér
06-09-2013, 22:33
Besked: #4
zyli Offline

Møllen kan producere mere end 20000 kWh pr år - og du får 2,5 kr pr kWh i hele møllens levetid!
Lidt vildt ikke?

Find
Citér
07-09-2013, 18:20
Besked: #5
crj100 Offline

(06-09-2013 22:33)zyli Skrev:  Møllen kan producere mere end 20000 kWh pr år - og du får 2,5 kr pr kWh i hele møllens levetid!
Lidt vildt ikke?

Jo, og det skal der såmænd også nok være politikere der forstår at få omgjort!

Se bare hvor lan tid den "oprindelige" nettomåler-ordning holdte...... Husker også der her var en ordlyd ala "hele anlæggets levetid" Rolleyes

Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp)
Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190°

Månedsproduktion Edelsvej

[Billede: 975078761.gif]
Find
Citér
08-09-2013, 06:19
Besked: #6
1.21gigawatt Offline

Jo det lyder tiltrækkende med en mølle. Men husk der er en del mere vedligeholdelse end ved celler på taget. Og lur mig om ik det bliver et krav at der skal dokumenteres periodisk eftersyn fra en autoriseret mølle doktor :-)

Det bliver aldrig guld og grønne skove. Måske grønne skove, men det var vel også den oprindelige tanke med klimapolitikken, indtil de kom i tanke om skattekronerne.
Find
Citér
08-09-2013, 19:56
Besked: #7
bentpetersson Offline

http://ing.dk/artikel/minivindmoller-dum...t-ar-98008

Inden jeg monterede solcelleanlæg på gl ordning vurderede jeg anskaffelse af en husstandsvindmølle. En af den med lodrette vinger. Jeg kender een der havde købt og fået monteret, og jeg så den og spurgte ham. Han havde investeret 128.000 kr og fået en god rabat.
Flot var møllen,men den kom desværre aldrig til at køre. Først en række problemer med inverter der heller aldrig kom til at fungere. Selv efter udskiftning. Senere et juridisk tovtrækkeri og da producenten samtig gik konkurs faldt een af vingerne af.
Men spændende tidfordriv har det sikkert været.

Det er altså en rigtig historie.

Husk på, at hvor jeres solcellanlæg er højteknologisk, er vindmøller lavteknologisk. Samtidig findes en masse bevægelige dele, der skal vedligeholdes.

Testen på nævnte link gælder sandsynligvis stadig, fordi tekniske fornyelser er små, men møllesælgere kan sikkert få folk til at flyve med møllen op i himlen-

Jeg er dog stadig interessereret og drømmer om vindmøller, som jeg husker i mit indre blik fra westernfilmene, der kører og kører Smile Tro kan flytte bjerge, men den kan også dræne ens økonomi

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
09-09-2013, 10:26
Besked: #8
zyli Offline

Dit link går til artikel om mini vindmøller - det er vist ikke det man kalder en husstands vindmølle?
Ellers er jeg helt enig med dine betragtninger - vindmøller er simpel teknologi og helt sikkert forbundet med langt større drifts omkostninger, end solceller.
Kan forøvrigt se at reglerne igen igen er blevet ændrede for afregning...

Find
Citér
09-09-2013, 15:00
Besked: #9
Lars-Jacobsen Offline

Små "husstands" Vindmøller findes i 3 "størrelser":
Under 1m2 rotor kaldet micro møller?
Op til 2,5m2 rotor kaldet mini møller
Og egentlige husstandsmøller max højde op til 25m over niveau. (max25kwp)
Find
Citér
09-09-2013, 19:23
Besked: #10
Hoejbjerre Offline

Fra Energi Styrelsen
Citér:Pristillæg til vindmøller afhænger af hvornår møllen er nettilsluttet. For nye møller gives et pristillæg på 25 øre/kWh i de første 22.000 fuldlasttimer. Efter dette tidspunkt vil strømmen skulle afsættes til markedspris. Dog ydes der en godgørelse for balanceringsomkostningerne på 2,3 øre/kWh i hele møllens levetid.

Vindmølleejeren skal selv afsætte strømmen på markedet og afholde omkostningerne i den forbindelse.

For vindmøller fra før denne dato kan du se i oversigten under "læs mere" hvor meget der gives i pristillæg.

For de såkaldte husstandsmøller, gives et pristillæg, som sammen med markedsprisen sikrer en afregning på 60 øre/kWh. Husstandsmøller er små møller på 25 kW eller derunder, som er nettilsluttet i egen installation.

Den er nok svær at snakke sig ud af.

Alternativt køb nabo ejendommen, sæt møllen der og sælg noget af strømmen til dig selv.

Der findes også et alternativt til en vindmølle, nemlig en vindturbine, men man skal nok bo lidt afsides og have et fladt tag til den Smile Hvilken ordning den falder under, ved jeg faktisk ikke.

http://www.phonixtag.dk/sites/default/fi...20A4_8.pdf

Aalborg 180 grad syd, 25 grad hæld
28 stk 240w Bosch c-Si M60S
Danfoss TLX Pro+ 6.0 kW, v.4.02
[Billede: cc49b3b6xxs0.png]
[Billede: cc49b3b6xxs1.png]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering