Skal / skal ikke ?
|
08-09-2013, 19:10
Besked: #1
|
|||
|
|||
Skal / skal ikke ?
Hej - lige jeres uvildige ekspertråd. Overvejer kraftigt at sætte et 6Kw anlæg op.
Vores forbrug er 8900 kw om året Tag: 10 grader mod syd Anlægget består af: 24 stk. AXIworld, 250W Mono Inverter: 2 stk. Kaco Powador inkl. montageskinner + kabler og stik Prisen ligger lige omkring kr. 84000,- som gør det selv. Derudover kommer elektriker. 1. Er pris / kvalitets forhold OK (Kan nemt finde billigere og dyre anlæg ) 2. Har planer om at placere et par ekstra paneler som kompensation til de 10 grader. Da jeg ikke mener at stativ ser godt ud. Er det rentabelt ? 3. Hvis man som udgangspunkt sætter time forbrug til 20%, vil anlægget så være en OK investering ? Råd modtages :-) |
|||
08-09-2013, 20:01
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Skal / skal ikke ?
(08-09-2013 19:10)clatwo Skrev: Hej - lige jeres uvildige ekspertråd. Overvejer kraftigt at sætte et 6Kw anlæg op. Ekspert er jeg ikke, men jeg mener ikke at 10 grader væk fra syd, betyder noget som helst. Hvis du skal have mest mulig produktion i den dårligere periode, så skal taget ikke være for fladt. Det flade tag giver god sommer produktion. På mit anlæg, fladt tag 20 grader og syd vest -vest i retning. kan anlægget producere omkring 6100kWt om året. Mit forbrug er ca 11000kWt om året. Jeg har direkte brugt i gennemsnit 30,8% i løbet af perioden nov 2012 til nu. Forventer at debn direkte forbrugs del vil stige til ca 35% inden november. Fordi jeg forbruger mere i den mørke tid og specielt fordi jeg producerer mindre. jeg mener godt at du kan sætte egen forbruget til 30% eller lidt over i din situation. Min afregning på egen forbruget er jo sekund afregningen, din bliver jo time afregning. Du kan med nedenstående regneark eksperimentere med den teoretisk mulige produktion afhængig af følgende * installeret effekt * geografisk placering i landet * tag hældning og retning Med regnearket kan du indtaste dine egne oplysninger, og eksperimentere med forskellen mellem retning (om 10 grader væk fra syd nu også betyder noget) og du kan hen over året se hvordan produktionen om vinteren (forår og efter år) er bedst ved et rimeligt stejl tag. På den måde kan du optimere dit anlæg, når du slev kan bruge kWt om vinteren så får du mest for pengene, Til gengæld får du mindre at sælge om sommeren. Hvad som er optimalt, må du selv eksperimentere dig frem til. Regnearket burde være selvforklarende - ellers spørg ![]() Hilsen Tage |
|||
08-09-2013, 21:59
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej
En anden ting man skal være opmærksom på er dine inverter Er de 1 eller 3 faste ? Jeg vil nok anbefale en 3 faste inverter,da du her ikke skal tage så meget højde for hvor dine brugsgenstande er elektrisk monteret. Det gælder jo om at bruge så meget strøm som muligt selv. // Søren. |
|||
09-09-2013, 06:30
Besked: #4
|
|||
|
|||
Inverter er med 3 faser, godt med erfaring her på debatten.
I regnearket er jeg kommet frem til at ved at tilføje 4 ekstra paneler er jeg oppe på 6kw. Regnearket viser også at jeg har en lidt bredere produktion, end ved 40 grader. Så jeg vil helt sikkert købe de 4 ekstra paneler. Hvis ikke nu, om så på sigte. Tak for svarene. Hilsen Claus |
|||
09-09-2013, 08:05
Besked: #5
|
|||
|
|||
(08-09-2013 19:10)clatwo Skrev: 3. Hvis man som udgangspunkt sætter time forbrug til 20%, vil anlægget så være en OK investering ? Du kan f.eks. prøve at regne vha. denne http://deloittedk.deloitteresources.dk/d...egner.xlsm Igen du bestemmers selv forudsætningerne, men lad nu være med at være for optimistisk. |
|||
13-09-2013, 19:54
(Denne besked var sidst ændret: 13-09-2013 af 19:57 Niels als.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Tjek dette link: http://www.auktionshuset.dk/view-auction...log/id/21/
Husk det er ude montage skinner, og der skal lægges 20% oveni buddet, plus 25% moms. 5,85 kWp, bestående af 30 stk. 195 Wp Jinko solar paneler samt 1 stk.kosta 5,5. 23 gr taghældning, 125 g SØ Anlægget blev taget i brug den 11.dec. 2012 Syd Danmark, Øen Als http://www.suntrol-portal.com/en/page/niels-als/day |
|||
13-09-2013, 21:45
Besked: #7
|
|||
|
|||
Mange tak for linket, vil da prøve at byde. Er klar til selv at stå for montagen af solcellepaneler.
Hilsen Claus |
|||
13-09-2013, 22:14
Besked: #8
|
|||
|
|||
(13-09-2013 21:45)clatwo Skrev: Mange tak for linket, vil da prøve at byde. Er klar til selv at stå for montagen af solcellepaneler. Husk lige at tjekke Deihl config programmet for jeg tror at med 26 paneler er det med 2 strenge a 13 for lav spænding om sommeren til at det køre optimal med en Diehl 7000 Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
24-09-2013, 21:08
Besked: #9
|
|||
|
|||
Det bliver et SKAL :-)
Status er nu at jeg har vundet et bud på auktionshuset.dk på katalognummer 51, det bliver spændende få det samlet og sat i drift. Regner med selv at sætte paneler op, dog skal jeg igang med at søge efter monterings sæt, så hvis i har anbefalinger så gerne et lille hint. Som tidligere nævnt er det et ståltag, 10 grader. Paneler kommer til at ligge i samme vinkel. Hilsen Claus |
|||
25-09-2013, 07:25
Besked: #10
|
|||
|
|||
(24-09-2013 21:08)clatwo Skrev: Som tidligere nævnt er det et ståltag, 10 grader. Teglstensprofiler eller trapez ? Hvis trapez så overvej skinner som mine :http://majland.org/blog/?p=719 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|