SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Beregnet produktion
24-09-2013, 09:28
Besked: #1
TheDexterTeam Offline

Beregnet produktion
Hej derude,

Er der nogen af Jer, der har kendskab til regnark og/eller hjemmesiden, hvor man kan indtaste en forventet årlig produktion hvorefter man så får et forventet estimat pr måned ud fra forventede antal soltimer på en given placering?

Spørger, da jeg indenfor de næste par dage i driftstager mit nye anlæg og netop vil lave forskudsregistreing for 2013 - jeg får jo "kun" nogle få måneder at producere i i år...så jeg skal jo forskudsangive et forholdsvis lille antal kwh til beskatning af eget forbrug for resten af året.

Hilsen Torben
Find
Citér
24-09-2013, 09:41
Besked: #2
ajacobs Offline

RE: Beregnet produktion
Prøv denne her, den har rigtig meget statistisk materiale med i beregningerne:

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
24-09-2013, 09:58
Besked: #3
TheDexterTeam Offline

(24-09-2013 09:41)ajacobs Skrev:  Prøv denne her, den har rigtig meget statistisk materiale med i beregningerne:

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Tak for svar.

Inden jeg skrev i forum fandt jeg nævnte side - jeg tænker dog om der findes en mere tilgængelig side med "næsten" samme indhold mon!?

Jeg er i besiddelse af en ydelsesgraf fra min solcelleleverandør - den er laves i/via danfoss, men jeg mener ikke at vi som private har adgang hertil.

Hilsen Torben
Find
Citér
24-09-2013, 10:02 (Denne besked var sidst ændret: 24-09-2013 af 10:06 henrikkrebs.)
Besked: #4
henrikkrebs Offline

Jeg anbefaler at du bruger "pvgis" http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# på dit anlæg. Du kan så selv øge eller formindske månedstallene med en en procentfaktor (samme for alle måneder) hvis du mener det giver et mere korrekt billede.

Men er det så afgørende at få det "rigtige" estimat. I årets sidste tre måneder vil du producere i omegnen af 10% af det samlede årsforbrug forudsat 'normal-år'. En snefyldt december eller en frostklar december kan dog sagtens få få dette til at svinge gevaldigt. Lad os sige at du tror på at du fra nu vil producere mellem 5 og 15% af årets budget. Er årets budget 5.000 kWh vil tre måneders produktion påvirke selvangivelsen med mellem 150 kr og 450 kr. og din restskat sikkert et sted mellem 50 og 250 kr der indregnes i 2015-skatten. Din forskudsregistrering 'gætter' for eksempel også på dine renteudgifter/indtægter på baggrund af 2 år gamle faktiske renteindtægter/udgifter. Det er en væsentlig større fejlkilde - væsentlig større årsag til at du får restskat/overskyden skat.

Uden at kende dit anlæg, så vil jeg sige - lad være at ofre for meget krudt på den sag. Reducér du bare 115% fradraget i rubrik 112 med 300 kr og lad det så være med det. Det hele falder jo på plads med korrekte værdier når du 31.12.2013 aflæser din inverter og laver et 'rigtigt' regnskab.

Så hvis du vil have noget der er SIMPELT så er her et regneark med én celle og denne celle indeholder et fast tal: 300 kr! :-)

PS: Du taler om "beskatning af eget forbrug". Det du mener er naturligvis "beskatning af egen produktion"

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
24-09-2013, 13:19
Besked: #5
zyli Offline

Tak Henrik, så er den på plads for mig også :-)

Inverter: SMA 8000 TL-20
Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP
Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag
Orientering: stik syd, 34 grader taghældning
Find
Citér
25-09-2013, 06:33
Besked: #6
MortenTorp Offline

Hej
TheDexterTeam skrev:
Citér:Jeg er i besiddelse af en ydelsesgraf fra min solcelleleverandør - den er laves i/via danfoss, men jeg mener ikke at vi som private har adgang hertil.

Jo da.. http://www.danfoss.com/BusinessAreas/Sol...eement.htm

Mvh Morten

24 250W Topsola TSM 96-125
12 Øst, 12 Vest
Danfoss TLX pro+ 8kW
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering