Delte solceller
|
29-09-2013, 10:58
Besked: #1
|
|||
|
|||
Delte solceller
Jeg har et 5 kwp anlæg, hvor den ene halvdel af solcellerne sidder på den ene side af taget (øst) , mens den anden halvdel sidder på den anden halvdel af taget (vest). Der er monteret en inverter. Vi har nu konstateret at inverteren ikke kan håndtere de delte solceller og samtidig producere optimalt. Derfor har vi nu fået monteret to invertere, som hver især kan håndter et 2 kwp anlæg (Max. DC effekt 2140 w). Giver det ikke en lavere produktion i forhold til to invertere som kan håndter et 2,5 kwp anlæg (Max. DC effekt 2650 w). I sommer producerede vi med den gamle inverter op til 5240 w på en god sommerdag.
|
|||
29-09-2013, 12:17
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Delte solceller
(29-09-2013 10:58)ELE Skrev: Jeg har et 5 kwp anlæg, hvor den ene halvdel af solcellerne sidder på den ene side af taget (øst) , mens den anden halvdel sidder på den anden halvdel af taget (vest). Der er monteret en inverter. Vi har nu konstateret at inverteren ikke kan håndtere de delte solceller og samtidig producere optimalt. Derfor har vi nu fået monteret to invertere, som hver især kan håndter et 2 kwp anlæg (Max. DC effekt 2140 w). Giver det ikke en lavere produktion i forhold til to invertere som kan håndter et 2,5 kwp anlæg (Max. DC effekt 2650 w). I sommer producerede vi med den gamle inverter op til 5240 w på en god sommerdag. Hej Joeeh, hvorfor har I fået sat så små invertere op ?? -kunne den gamle ikke køre med 2 strenge ?. Når du siger 5.240 w på en god sommerdag, så er det vel forhåbentlig ikke hele dagsproduktionen, men et max billede ?.Det virker som om I har fået pænt dårlig rådgivning ,- eller er det noget I selv har bikset med ? VH DerHansi TLX Pro 6,2 :-) 30 stk 250 w LG paneler Jordbaseret anlæg |
|||
29-09-2013, 14:08
Besked: #3
|
|||
|
|||
Vi har ikke bikset med det selv men købt det hos OK. De har konstateret at vores hidtidige inverter (Fronius 8 kWh drosler ned til 6) ikke kunne håndtere solceller på to flader når der var en forskel på 10 w. Derfor har OK nu lavet denne løsning. Vi sidder nu og tænker om vi ikke er blevet snydt og vi har fået dette som en billig løsning for OK. Hvad tænker du?
|
|||
29-09-2013, 14:18
Besked: #4
|
|||
|
|||
(29-09-2013 14:08)ELE Skrev: Vi har ikke bikset med det selv men købt det hos OK. De har konstateret at vores hidtidige inverter (Fronius 8 kWh drosler ned til 6) ikke kunne håndtere solceller på to flader når der var en forskel på 10 w. Derfor har OK nu lavet denne løsning. Vi sidder nu og tænker om vi ikke er blevet snydt og vi har fået dette som en billig løsning for OK. Hvad tænker du? Ja, jeg tænker det som jeg startede med at antyde ; det lyder som om I har fået både dårlig rådgivning og dårlig hardware. Jg skal ikke kloge mig på den der Fronius (kan det virkelig være rigtigt at den ikke kan deles i 2 strenge ??), men det lyder helt hen i skoven at erstatte den med de 2 omtalte 2 kw invertere, de burde være på min 3 kw stykket. MAO Jo det lyder som om I har fået en, for OK, billig løsning som slet ikke matcher de paneler I har fået sat op VH Der Hansi TLX Pro 6,2 :-) 30 stk 250 w LG paneler Jordbaseret anlæg |
|||
29-09-2013, 14:53
Besked: #5
|
|||
|
|||
Er der nogen der ved hvor man kan få uvildig rådgivning?[/i]
|
|||
29-09-2013, 15:26
(Denne besked var sidst ændret: 29-09-2013 af 15:35 Lars-Jacobsen.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Mange steder, hvis man er villig til at betale for det.
Men ellers kan du nok få et velment gratis råd eller 2 her på sitet, hvis du kommer med lidt mere specifikke oplysninger på hvilke invertere og paneler der er tale om. Når der er tale om 2 forskellige retninger/flader er det et must at have 2 MPP trackere. Derfor kan det muligvis godt være at din samlede ydelse bliver større med 2 (for) små invertere fremfor den ene store. Men det kræver altså lidt flere oplysninger/fakta. |
|||
29-09-2013, 15:39
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg ville være mest nervøs for at i nu ikke er med på den gamle nettomåler ordning...... for nu er jeres anlæg jo ikke det samme som der er registret hos energinetdk ?
|
|||
29-09-2013, 15:41
(Denne besked var sidst ændret: 29-09-2013 af 15:41 H.Hess.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(29-09-2013 14:18)DerHansi Skrev: Ja, jeg tænker det som jeg startede med at antyde ; det lyder som om I har fået både dårlig rådgivning og dårlig hardware. Jg skal ikke kloge mig på den der Fronius (kan det virkelig være rigtigt at den ikke kan deles i 2 strenge ??), men det lyder helt hen i skoven at erstatte den med de 2 omtalte 2 kw invertere, de burde være på min 3 kw stykket. Det skal nok være rigtigt at Fronius kun kan håndtere en streng. Min Fronius IG Plus 60 V-2 har også kun 1 streng. Man kan så tilkøbe en strengkontrol som kan klare den del. Det burde nok være sket i dette tilfælde (hvis jeg forstår funktionen af denne enhed korrekt) http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-...G_HTML.htm Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|