Naboen siger nej:-( Måske en software simulation kunne hjælpe?
|
30-09-2013, 15:37
Besked: #1
|
|||
|
|||
Naboen siger nej:-( Måske en software simulation kunne hjælpe?
Hej Alle.
Har googlet løs og også søgt herinde. Er der nogen der kender et program der kan simulere genskin/reflektion? Det burde da nemt kunne laves hvis man var dygtig nok til at programmere. Jeg har siddet og tegnet lidt og må indrømme det er svært at overskue alle de vinkler der skal analysere.... Reelt troede jeg ikke der var et problem med 35° taghældning og sydvendt, men den her almanak siger solen kan nå helt op i 88° også er der måske en chance for at naboen får lidt gene i løbet af dagen i nogen perioder. http://www.torbenhermansen.dk/almanak/almanak.php# Hvad gør man ellers får at få tilladelse til sit anlæg? mvh Jan |
|||
30-09-2013, 15:58
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Naboen siger nej:-( Måske en software simulation kunne hjælpe?
Et helt lavpraktisk løsning må da kunne være at lægge et spejl på taget, og så få en aktuel vurdering..... Selvfølgeligt viser den jo kun den nuværende solvinkels reflektioner.
Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
30-09-2013, 17:37
(Denne besked var sidst ændret: 30-09-2013 af 19:37 tagestavsdal.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
(30-09-2013 15:37)JAAL Skrev: Hej Alle. Hej Jan Jeg vedhæfter et regneark jeg bruger til beregning af solcelleproduktionen teoretisk For at kunne dette er jeg nødt til at beregne solhøjden, den står i kolonne E i regnearket. Du kan selv indtaste din egen position, men breddegraden en nok ikke så meget sydligere end mine 55,15 her på Bornholm. Solen er højst på himmelen den 23.juni, her når solen ved 13 tiden (sommer tid) op i højden 58,3 grader. Skift selv datoer til andre tidspunkter på året, og se max solhøjde og gerne sol højde til konkrete tidspunkter på døgnet, det har jo betydning for om solen vil ramme hos nabo. Kolonne hedder sand soltid, og fortæller fra hvilket verdens hjørne solen kommer fra, Vinklen er ikke i sædvanlige grader, men i klokkeslet, der går 15 grader på en klokke time. Så hvis soltiden er 12 kommer solen fra stik syd. (0grader) hvis soltiden er 11, så kommer solen fra -15grader (lidt østligt, mest syd) hvis soltiden er 6, så kommer solen fra øst (-90 grader) De 2 kolonner i regnearket kan du bruge til at fastslå solhøjde og retning for tidspunkter med 10 minutters mellemrum. Resten af regnearket kan være interessant, når du har solcellerne oppe til at sammenligne faktisk og maximal teoretisk produktion på en given dag. Dit link til Torben Hermansen kender jeg godt, men til dit formål er denne side bedre http://www.formel.dk/solen/solen.htm Det er derfra jeg har fået oplysningerne til at lave mit regneark. Hvordan du overbeviser nabo og kommune, tja Hvis du nu på Google earth ser retningen solen skal komme fra før den overhovedet har mulighed for at give refleks og gener hos naboen, Derefter undersøger du efter bedste evne om det reflekterede sollys, har mulighed for at ramme hos naboen. det gør du på flere tidspunkter på året. Indtil du er overbevist (eller ikke) om at der ingen gener vil være. Så forelægger du dette resultat til kommune og nabo. Du skal nok ud i nogle lidt vanskelige overvejelser med noget rumgeometri, som besværliggøres af at taget har en retning f.eks næsten syd og samtidig en hældning, Men her burde være lidt værktøj til din hjælp God fornøjelse med projektet og held og lykke. Tage PS glemte i første omgang at vedhæfte :-( ![]() |
|||
30-09-2013, 20:03
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak for svarene.
Huset er ikke opført og det blokere for min byggetilladelse:-( Så ingen spejle. Jeg har tegnet ind på et 3D tegneprogram men det der 3dimensionelle rum kan min hjerne ikke helt kapere, så bare at finde den reele vinkel og retning fra tag til nabo kan jeg ikke greje i 3D;-) Jeg gik lidt i panik da almanaken af en eller anden årsag viste 88°, inden den sunde fornuft sejrede og et nyt check viste max 56°. Også er det fysisk umuligt at få en reflektion i naboens retning omkring middag:-) Så hvis naboen lytter på sund fornuft burde det gå igennem.... mvh Jan |
|||
01-10-2013, 08:31
Besked: #5
|
|||
|
|||
Der er ingen tvivl om almanakken passer. Det svære består i som du selv er inde på at visualisere konsekvensen. Måske kan denne være en hjælp:
http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=665 Men normalt vil der ikke være problemer i sydlig retning med refleksioner kva indgangsvinkel=udgangsvinkel, så længe naboens vinduer ligger under din taghøjde. Der kan dog være problemer, hvis du bygger 1 plan og naboen har 2 etager. Men en lille skitse burde kunne fjerne frygten. Må du så heller ikke have blank tagbelægning eller Velux ovenlysvinduer mod syd/naboen ? |
|||
01-10-2013, 14:36
Besked: #6
|
|||
|
|||
Så er sunseeker købt, arsenalet skal være på plads når naboen skal besøges...
Jeg har lavet en tegning der viser vinkler og med 35° taghældning skal solen op over 110° for at udgangsvinklen rammer naboens hus;-) i 2d er det ikke så svært holder mig fra euler vinkler og håber 2d forklaringen slår an.... Så håber det er godt nok, men hold kæft hvor irriterende. Teknisk forvaltning sender papirer ud til konen om at lokalplanen ikke tillader reflekterende tagflader, men intet om min argumentation om at der ikke vil være generende reflektioner hos naboen.....så kan man svare, vente 3 uger, svare, vente 3 uger, svare......tosset system der ikke ligefrem fordrer effektivitet. Godt forstå at folk kan blive surer på naboen;-) PS jeg skal havde ca 10 KWh batterier hvis der nogen der vil hører om det projekt;-) |
|||
02-10-2013, 05:36
Besked: #7
|
|||
|
|||
(01-10-2013 14:36)JAAL Skrev: PS jeg skal havde ca 10 KWh batterier hvis der nogen der vil hører om det projekt;-) Er det rentabelt ? 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
02-10-2013, 12:34
Besked: #8
|
|||
|
|||
Tja om det er rentabelt?
Jeg har ikke alle detaljer på plads men ekstra udgiften er ca 30.000 kr for batterier og lader. Så det tager da nogle år og betale af... Levetiden er rigtig lang da batteriet er meget overdimensioneret, så vil det i det meste af året ikke nå under 20% DOD, med 2000 cycler ved 80% DOD så burde levetiden blive rigtig mange år. Mit system ender vel op i 8-9 Kwp solceller, hvordan det så skal fordeles til batterier, grid og forbrug har jeg ikke helt på plads. Det mest rentable i driften er at bruge alt det man skal selv kan inden der sælges, men det er teknisk ikke helt nemt at løse. Men der begynder at komme hardware der kan nået der minder om det, men over dobbelt så dyrt sammenlignet med hvad en inverter og charge controller ellers ville koste. Hvis man kunne slippe afsted med at have en triac til at styrer hvad der ryger hvorhen ville det være simpelt og billigt, men tror ikke gridet vil tage imod den slags strøm. Optimalt teknisk set ville jeg bruge solid state relæer til at dirigere strømmen fra solpanelerne, men det bliver ret kostbart...... Så løsningen er nok at lave 2 systemer et grid tied og et off grid, der så kan skiftes om imellem. Har ikke helt lige lureret hvordan jeg simpelt hooker det op ellers;-) Mvh Jan |
|||
02-10-2013, 12:36
Besked: #9
|
|||
|
|||
(01-10-2013 14:36)JAAL Skrev: ...... Det vil vi meget gerne høre mere om - hvilken inverter? - Nedap? - hvilke batterier? - hvilken leverandør? - hvilken pris? etc. Opret evt. særskilt tråd, hvor du informerer om dit påtænkte setup og indbyder til drøftelser eller forslag. \ Michael 3,42kWp Sunclass SC-190-72M + SMA SB3000-TL20 Produktionsdata + forbrug for Lilleringvej 39, 8462 Harlev |
|||
02-10-2013, 12:44
Besked: #10
|
|||
|
|||
Jeg opretter en ny tråd.....
mvh Jan |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|