SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
BEREGNING AF TAB I AC-KABEL
04-05-2012, 07:00
Besked: #1
Jipper Offline

BEREGNING AF TAB I AC-KABEL
Hej
Jeg så et glimrende indlæg om beregning af tab i ac-kabel fra inverter til elmåler - og nu kan jeg ikke finde det!

Kan en fortælle hvor indlægger ligger?

Jeg har ca. 30 m fra inverter SMA (TL 3000) til måler. Er en 5 leder med 2,5 mm2 ok?

Har set dette kabel hos Harald Nyborg til 578 kr.

INSTALL.KABEL 5X2,5 50M 750V

Kablet må anvendes indendørs og udendørs, indmuret eller nedgravet i synlig og skjult installation, men ikke i vibreret beton. PVILD-J 450/750 volt.

Det er vel ok, når det bliver gravet ned til 70 cm dybde med dækbånd.

Jeg er tæt på at købe et +6 kw anlæg fra Wilberts takket være de gode råd på denne debatside.

MVH
Jipper
Find
Citér
04-05-2012, 07:49
Besked: #2
ajacobs Offline

RE: BEREGNING AF TAB I AC-KABEL
Jeg kan ikke huske at have set det, men jeg kan da regne tabene ud for dig.

Strømmen i hver ledning bliver 8,67 Ampere ved fuld effekt. (6000/400*kvadratrod3)

Modstanden i hver ledning er 0,084 Ohm, og der giver et tab i hver ledning på 6,3 Watt.

Der er 3 ledninger så det samlede tab er 18,9 Watt eller ca. 0,3% af din produktion.

Med andre ord, hvorfor ikke flytte inverteren så tæt på måleren som muligt, det burde være logik, at når man bruger 4mm2 eller 6mm2 til montage af panelerne og mellem paneler og inverter, og 2,5mm2 mellem inverter og måler, så vil tabene altid være størst mellem inverter og måler.
Find
Citér
04-05-2012, 08:43
Besked: #3
Jipper Offline

Hej Ajobs.

Tak for dit hurtige svar.

Min installation kommer til at består af 28 paneler ZN Shine ZN6P 230 wv og 2 SMA 3000TL-21 invertere - som det ser ud lige nu. Tror du det er en god installation?

14 paneler kommer til at sidde på hovedhus med ca. 8 m til inverter fra de nærmeste 7 paneler og ca 15 m til inverter fra den fjerneste gruppe.
Jeg regner med at køre 7 paneler på hver tracker.
Her regner jeg med at trække 2x2 6mm2 fra panelgrupperne til inverter.
Fra inverter er der ca 3 m til måler.

De 14 andre paneler kommer til at sidde på et anneks og en garage ca. 30 m fra måleren.
Også her regner jeg med at køre 7 paneler på hver tracker.
Er det rigtigt forstået, at du anbefaler, at jeg sætter denne inverter tæt på den anden inverter og elmåler og bruger et 30 m - 2x2 6mm2 fra panel til inverterne?
Kunne jeg få dig til at beregne hvor stort et tab det vil give?

Men selv om inverterne sidder tæt på hinanden, skal der stadig være 1 stk aut. sikring 16 Amp efter hver inverter.

På forhånd tak
MVH
Jipper
Find
Citér
04-05-2012, 09:13
Besked: #4
ajacobs Offline

Hej Jipper

Hmm, hvor har du den type betegnelse på panelerne fra, google kender den ikke, og selv på zvshine's hjemmeside er den ikke at finde ?

Nå, men lad os regne på det alligevel, du har 30m, og det giver så 60 meter 6mm2 kabel, som har en modstand på 3,52 Ohm/Km, altså 3,52 gange 0,06 = 0,21 Ohm.

Hvis dine paneler yder 7,6 Ampere ved fuld effekt, så giver det et tab på 12,2 Watt. (0,21 * 7,6 * 7,6)

Med 2 sæt ledninger bliver tabet altså 24 Watt.

Det er jo mere end mit første regnestykke, og der kan ja da også se at jeg har lavet en fejl, da jeg regnede modstanden i elektrikerledningen ud. Formlen for den er 17,5 * længde i Km / areal i mm2. Jeg havde regnet med en tykkelse på 2,5mm, og det er jo et areal på 2,5mm2.

Modstanden i elektrikerledningen bliver så 0,21 Ohm, og dermed er tabet (8,76 * 8,76 * 0,21) = 15,8 Watt, der med 3 ledninger giver 47Watt i alt, eller 0,75% af din produktion.

I runde tal får du altså dobbelt så stort tab på at placere inverteren i annekset, som inde ved måleren.
Find
Citér
04-05-2012, 09:54
Besked: #5
ajacobs Offline

Hov, jeg opdagede lige at der er en fejl mere, det er jo ikke en trefaset inverter du skal have, det er SMA'en som er en faset.

Det gør det nemmere at regne strømmen ud, den bliver bliver 3000W/230Volt = 13Ampere.

Modtanden i elektrikerledningen var jo 0,21 Ohm, og tabet bliver så (0,21 * 13 * 13) 35Watt per ledning, men nu er der så kun 2 ledninger, altså 70Watt tab.
Find
Citér
04-05-2012, 11:51
Besked: #6
HGM Offline

Jeg undrer mig lidt over resultatet. Synes jeg tidligere har læst i dette forum, at det drejer sig om at placere inverteren så tæt på solcellerne som muligt, for at minimere længden af jævnstrømskablerne, da det største tab er i dem p.gr.a. den lave spænding. Hvad er rigtigt?
Mvh
HGM
Find
Citér
04-05-2012, 12:44
Besked: #7
ajacobs Offline

Hej HGM

Den lave spænding er jo kun for hvert panel, man forbinder jo normalt en hel del af dem i serie for at komme op på den spænding, som inverteren skal have ind, og det er jo som oftest 200-800 volt afhængig af mærke.
Find
Citér
04-05-2012, 13:03
Besked: #8
Jipper Offline

Hej Igen.

Jeg mener også at have set - vist nok fra Risskov Teknik - en beregning der viser at effekttabet er mindre ved AC end DC, når der er tale om solcellestrømover en større afstand.
Men dine beregninger - ajacos - virker jo utroligt troværdige.

MVH Jipper
Find
Citér
04-05-2012, 13:08
Besked: #9
HGM Offline

Tak for svaret ajacobs! Jeg havde planlagt at placere min inverter i min garage, som skal have solpanelerne på taget og på et jordstativ ved siden af. Det er 60 m fra eltavlen i huset. Nu forstår jeg så, at det er en meget bedre idé at sætte inverteren op ved siden af eltavlen og trække lavspændingskablerne de 60m. Det har så også den fordel, at det autoriserede el-arbejde bliver mindre.
Mvh
HGM
Find
Citér
04-05-2012, 13:33
Besked: #10
ajacobs Offline

Hej HMG

Ja, det gør elektrikerregningen lidt mindre og giver mindre tab, så det er jo dobbelt godt, men pas på med at kalde det lavspændings ledningen, man kan få et gevaldigt rap over fingrene, hvis man ikke tænker sig om.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering